ao-10 etc.

Forumregels
Over de relatie met zend- en luisteramateurisme en de ruimte(vaart), satellietcommunicatie en ruimtestations (zoals ISS), moonbouncing (EME), meteoorscatter, (amateur)astronomie, etc.
lemmy
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2008, 12:32

ao-10 etc.

Ongelezen bericht door lemmy »

Hallo,

Ik wil een dezer dagen eens wat gaan stoeien met sateliet (ao-10 etc) verbindingen, nu ben ik op zoek naar een ontwerp voor een antenne om dit te gaan doen.
wie heeft er iets liggen en kan mij daar bij helpen.

lemmy
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dag Lemmy en welkom op dit forum!

Ik heb zelf geen ervaring met het werken van Amsat Oscar satellieten, maar heb weleens een grappig ontwerp gezien. Kijk hier maar eens: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=59
lemmy
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2008, 12:32

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door lemmy »

hallo Tjalling,

pet staat goed, ken ik ergens van HI, maar ik zoek meer een yagi idee, heb net de laatste hamradio de luxe gedownload en daarmee kun je nu ook de set bedienen voor satteliet werken.
Ik moet die optie ook nog wel even goed doornemen maar ziet er in het eerste gezicht goed uit.
Ik weet dus totaal nog niks van deze tak van sport maar alle tips zijn meegenomen.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ook ik heb er verder geen ervaring mee, dus we hopen op meer reacties van anderen :)
Nog wel een leuke foto uit een video gehaald van PA1IVO, die een verbinding maakte met de SO-50 (of AO-51) tijdens de "Doe Techniek Dag 2008" bij de openbare basisschool De Octopus te Zwolle. Let op de "portable" antenne. Hij maakte zo uit het handje een verbinding met de FT-817!
Update: "beide delen van de Arrow antenne werden gebruikt" schrijft Ivo mij.
PA1IVO @ Doe Techniekdag Zwolle 2008
PA1IVO @ Doe Techniekdag Zwolle 2008
pa1ivo-doetechniekdag.jpg (109.86 KiB) 21951 keer bekeken
pet staat goed, ken ik ergens van HI
Haha, waar je mee om gaat word je mee besmet :sneaky2: Nu denk ik ineens ook te weten welke Lemmy ik voor me heb... hi Dat moet dan van de PA6BIG zijn, of niet? Als jij je website had vermeld in je profiel had ik het wel door gehad :)
lemmy
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2008, 12:32

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door lemmy »

je hebt het helemaal goed, www.ham-radio.nl ik kwam toevallig op jouw site (hele mooi trouwens) terecht en heb hem in mijn favo`s gezet.
ga jouw site na de vakantie even op mijn site zetten als tip van de maand HI.
hopelijk hoor ik hier wat meer, en zo`n antenne is inderdaad een leuk begin zoals je boven liet zien.
ik kijk over een paar dagen weer even.

73
webmaster www.pa6big.nl (onze groep)- www.pc2lr.nl (mijn call)- www.cota-nl.nl (een leuk idee wat nog moet worden uitgewerkt) en www.ham-radio.nl (mijn grote passie HI).
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door pc1l »

lemmy schreef:Hallo,

Ik wil een dezer dagen eens wat gaan stoeien met sateliet (ao-10 etc) verbindingen, nu ben ik op zoek naar een ontwerp voor een antenne om dit te gaan doen.
wie heeft er iets liggen en kan mij daar bij helpen.

lemmy
Wat de AO-10 betreft : zie hier

wat betreft de ander sats : het is van belang dat je weet met wat voor antennes deze sats zijn uitgerust, ja kan dan bepalen wat goed zal werken. Via deze pagina vind je deze info meestal.

Wil je zoveel mogelijk interferometereffecten vermijden en polarisatiefouten ( zie eventueel eens de toelichting bij dit javascript ) dan werken kruisyagi en helix antennes erg goed. Ook 'gewone' rondstraalantennes, circulair gepolariseerd werken soms al.

Dus vooral letten op zo'n antennes. Er zijn zeker mensen die zoiets hebben liggen. Als je de polarisatie niet kunt wijzigen ( zoals bij de HELIX ) is RHCP aanbevolen. Kruisyagi's kunnen switchen tussen RHCP en LHCP.

Nog iets t.a.v. Tjalling : je schrijft onder meer : Nog wel een leuke foto uit een video gehaald van PA1IVO, die een verbinding maakte met de ISS tijdens de "Doe Techniek Dag 2008" bij de openbare basisschool De Octopus te Zwolle. Let op de "portable" antenne. Hij maakte zo uit het handje een verbinding met de ISS met de FT-817!


Merk op dat deze antenne speciaal gemaakt is voor portable werk in mode B ( uplink 70 downlink 2 ) maar ook in mode J ( uplink 2 downlink 70 ). Het is geen gewone kruisyagi die circulair gepolariseerd is. Een 'helft' werkt in de 2 meter band en de andere helft werkt op 70 cm .. Voor de verbinding met het ISS gebruikt hij vermoedelijk maar een helft n.l. die op 2 meter.
Update: ISS = SO-50 (of AO-51) bleek achteraf, dus beide delen van de Arrow antenne werden gebruikt (schrijft Ivo mij).

Het leuke van deze antenne is nu dat de operator de antenne als het ware 'meedraait' ( afgezien van het 'pointen' ) met de beweging van de satelliet tijdens de sessie waardoor er geen of weinig contact verloren gaat. Dit vereist wel enige oefening / ervaring. Maar het is te doen. Het probleem van mismatch is zo opgelost, je kan het zien als dat zend EN ontvangantenne steeds op een lijn liggen.

Satellieten zijn tegenwoordig supergevoelig, ik had een aantal jaren geleden een verbinding via de Saudi-OSCAR 50
( Saudisat-1C ) met iemand in Londen die uitsluitend een portofoon met low power gebruikte .. 50 mW ! Maar hij hield de rubber duck in dezelfde stand als die van de SO-50 antenne ..

Later liet hij mij weten via packet radio dat hij vergeten was de porto op full power te zetten. Hij dacht dat het met low power absoluut niet mogelijk zou zijn :) Zelf werkte ik die dag met een antennetje onder het dak en een DJ-F1 Alinco.
lemmy
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2008, 12:32

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door lemmy »

Bedankt voor de reactie`s, ik heb nog een heleboel om door te nemen maar dat gaat vast lukken.
Ik ga er spoedig eens mee aan de slag.

lemmy
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

lemmy schreef:Ga jouw site na de vakantie even op mijn site zetten als tip van de maand HI.
Ik zie 'm staan, ben zeer vereerd :D tnx !
Op mijn gewone pagina (buiten het forum) staat de link naar jouw pagina al heel lang. Toch wel regelmatig geraadpleegd als ik iemand anders hielp met het leren voor het zendamateur examen. Mede door jouw "schuld", hi zijn we weer een paar zendamateurs rijker :clap:
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Kleine correctie in mijn tekst:
Ivo schreef mij dat het waarschijnlijk SO-50 (of AO-51) was en niet ISS.
Beide delen van de Arrow antenne werden gebruikt.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door pc1l »

Tjalling PE1RQM schreef:Kleine correctie in mijn tekst:
Ivo schreef mij dat het waarschijnlijk SO-50 (of AO-51) was en niet ISS.
Beide delen van de Arrow antenne werden gebruikt.
Uiteraard. Indien het SO-50 of AO-51 :rolleyes: betreft, worden beide delen van het Arrow beampje gebruikt ! :) Daar is de antenne speciaal voor ontworpen. Dus ( als het goed gaat ) : zenden op de uplink en tegelijk ontvangen op de downlink waardoor controle over je transmissie over de sat .. ).

Gegroet, Leon PC1L.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door pa10403 »

PE1RQM schreef:
lemmy schreef:Ga jouw site na de vakantie even op mijn site zetten als tip van de maand HI.
Ik zie 'm staan, ben zeer vereerd :D tnx !
Op mijn gewone pagina (buiten het forum) staat de link naar jouw pagina al heel lang. Toch wel regelmatig geraadpleegd als ik iemand anders hielp met het leren voor het zendamateur examen. Mede door jouw "schuld", hi zijn we weer een paar zendamateurs rijker :clap:
Nou Tjalling reken er maar op dat ik mijn PA10403 ook ga inwisselen voor een PD7,ik moet eerst dit op me gemak gaan leren en de dingen uit me hoofd kennen,de voorschriften en beprkingen,is een eitje vind ik,daar zal ik nog niet snel op zakken,maar ik moet even opnieuw de wet van ohm leren.

Gerard de PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nou, het is echt de moeite waard Gerard. Als je vragen hebt, stel ze gerust hier op het forum (bijvoorbeeld in http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=62). En met die voorschriften en beperkingen in je zak ben je al een heel eind!

en hier lekker oefenen, hi: www.ham-radio.nl
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: ao-10 etc.

Ongelezen bericht door PD4U »

PD0RKC werkt met een kruisyagi met een vaste elevatiehoek van 40 graden, en behaalt daar erg goede resultaten mee via het ISS. Op zijn site staat ook een leuke foto van RK6BN's antenneinstallatie... :dizzy: die komt ook altijd wel aardig door via het ISS :wink:

Afbeelding

32 antennes, 15 elements.
Plaats reactie

Terug naar “Moonbounce, EME, HAB, ruimtevaart, scatter, etc”