radioastronomie met schotelantenne voor sat tv

Forumregels
Over de relatie met zend- en luisteramateurisme en de ruimte(vaart), satellietcommunicatie en ruimtestations (zoals ISS), moonbouncing (EME), meteoorscatter, (amateur)astronomie, etc.
PH7CW
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 apr 2008, 16:20

radioastronomie met schotelantenne voor sat tv

Ongelezen bericht door PH7CW »

Binnenkort krijg ik de beschikking over een oude schotelantenne voor satelliet tv. Deze wil ik gaan gebruiken voor experimenten op het gebied van de radioastronomie.

M'n bedoeling is om het ruisniveau dat de schotel opvangt te meten met de satfinder en die waarde met een AD converter om te zetten. De AD converter die ik ervoor heb heeft een resolutie van 1 mV en kan maximaal 2 V meten. Ik ben bezig met software te maken in VisualBasic om de meetwaarden te kunnen bewerken.
Nu heb ik op internet al wel wat informatie gevonden: http://www.astronomie.be/radioastronomie/praktijk.htm Maar ik ben nieuwschierig of er in Nederland ook medeamateurs zijn die hiermee bezig zijn.
De vragen die bij mij leeft zijn bv.: In hoeverre is dit eigenlijk haalbaar, is m'n AD converter gevoelig genoeg?
Wat zijn de valkuilen die ik waarschijnlijk tegen ga komen?
Hoe stabiel moet de opstelling van de schotel zijn? enz.

Kan hier iemand iets over roepen?
73,
Erik
Andries
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2013, 19:00
Roepletters: PA0ABY

Re: radioastronomie met schotelantenne voor sat tv

Ongelezen bericht door Andries »

Beste Erik,
Ik zag je vraag over radio astronomie met een TV schotel.
Wij zijn op onze sterrenwacht Schothorst in Amersfoort met een startproject voor radioastronomie
bezig en ik heb mij juist in alle mogelijkheden verdiept.
Een TV schotel met satfinder is het makkelijkst te doen op de zon. Nog mooier zou zijn de waterstoflijn op 21 cm te ontvangen.
Maar dan heb je een dure rotor nodig die horizontaal en vertikaal te verdraaien is en ook nog op de poolas gericht moet worden om de draaiing van de aarde te volgen...!
Ben benieuwd naar je schakeling met de A-D convertor. Die moeten wij nog maken, namelijk nog bouwen!
Best 73
Andries Boone, PA0ABY, voorzitter sterrenwacht
Plaats reactie

Terug naar “Moonbounce, EME, HAB, ruimtevaart, scatter, etc”