de Delfi satelliet : project delfi C3

Forumregels
Over de relatie met zend- en luisteramateurisme en de ruimte(vaart), satellietcommunicatie en ruimtestations (zoals ISS), moonbouncing (EME), meteoorscatter, (amateur)astronomie, etc.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Hm, ja dat schrijft alweer lekker weg hi. Trouwens ( forums ) deze kan ik je ook aanraden, zie hier !

En voor degenene die dit interesseert nog : enige 'standaard' Delfi-C3 overkomsten gezien vanuit JO20UU Maastricht rond 05 Mei 2008 zie hieronder.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hugo, welkom hier op dit forum :)

Dag allemaal,
Ik heb door een harddisk crash even geen computer voor de hobby beschikbaar, dus heb ik net even op de server gekeken of ik RASCAL kon installeren. Slim van ze, om platform onafhankelijk te ontwikkelen in JAVA... Het werkt dus goed, alleen moet ik nog even bekijken of het geluid van mijn set kan worden gedecodeerd.

Ik heb me daarin nog niet verdiept, dus ik hoop dat jullie misschien met wat steekwoorden kunnen roepen, of ik het audio gewoon vanuit de line-out van mijn set mag uitkoppelen, of dat het uit de discriminator moet komen. En of ik nog speciale antennes met elevatiehoek en een bepaalde polarisatie moet gebruiken.

Het zal vast wel allemaal zijn beschreven, maar het is voor mij als onervaren satelliet "ontvanger" wel erg veel informatie.

Ondertussen houd ik jullie info met grote interesse in de gaten!
ON6HN
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mei 2008, 11:35
Locatie: Tongeren Belgie
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door ON6HN »

Hallo Tjalling ... ik haal het audio gewoon van de luidspreker van mijn oude TS700S.
Wat antennes betreft, ik luister voor het ogenblik met 2 maal 9 elements yagi, de ene staat horizontaal gepolariseerd, de andere vertikaal .... ik kom naar beneden met 2 apparte coaxen en bij de tranceiver kan ik dus omschakelen, soms is de ontvangst beter op de ene en dan weer op de andere (bij dezelfde doorgang bedoel ik)..... de antennes staan op een oud trackingsysteem dat ik gemaakt heb met 2 Stolle-TV-antennerotoren. Op een rondstraler hoor ik Delfi ook maar veel zwakker, ik heb nog niet geprobeerd of ik hem op de rondstraler kan decoderen.

73 .... Hugo ON6HN
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Je kan proberen met een rondstraler met een beetje gain. Maar met een beam gaat het ook ( soms ) zonder elevatie ! Je moet de meest recente keplers toepassen en een goede ( praktische ) sat tracker.

Je zorgt dat je beam in een richting staat waar de mooiste opkomsten zijn ( AOS ) of ondergangen ( LOS ) .. dat zijn die waarbij de sat zoveel mogelijk loodrecht opkomt of ondergaat, je hoeft dan je antenne ook in het azimuthale vlak niet te draaien. Tegen de tijd dat de azimuthale waarde te zeer verlopen is, is de elevatie ook te groot geworden ( sat stijgt verder boven de horizon of is weg ). Als je een verticale beam gebruikt, moet je wel met de openingshoek ( ! ) rekening houden. Natuurlijk kun je ook een niet eleveerbare HELIX of een ander type CIRC antenne gebruiken.

Wil je niets missen zul met een systeem MOETEN opereren waarbij in ieder geval omgeschakeld kan worden ( hor - vert en CIRC left - right ) !

Ikzelf vond het erg belangrijk om een en ander via een ini file precies weer te geven om de 'beste kansen' op een schermpje af te lezen. dat deed ik bijvoorbeeld zo :

in satellit.exe, een ( gratis ) zeer compact en eenvoudig maar ook erg handig prgr zonder toeters en bellen ( ik heb het ooit zelf via ax25 packet radio downloaded, die versie werkt tot 2020 ) is er een schermpje waarvan je het screenshot hierboven ziet ( twee reacties naar boven ).

Je ziet op dat screenshot bijvoorbeeld duidelijk zo'n 'loodrechte' AOS ( of LOS, doet er hier niet toe ) in het gebiedje tussen 15 en 25 graden ..... je hebt dan meest harde singalen van een LEO satellite gedurende enkele minuten waarbij je je niet druk hoeft te maken over de stand van de antenne m.b.t. uitrichten. Je hebt hem namelijk al uitgericht.

Via de ini file kun je heel nauwkeurig obstakels, beperkingen e.d. ingeven. Toen ik nog experimenteerde met antennes binnenshuis heb ik daar met succes gebruik van gemaakt.

Zie bijvoorbeeld de 'opening' aan de linkerkant ( N W S - 0 gr. 270 gr. 180 gr. ). Binnen het gebiedje 230 tot en met 195 graden ( azimuth ) en 0 tot en met 18 graden ( elevatie ) was een bepaalde satelliet communicatie mogelijk. Het aangegeven gebied betrof het zolderraam ..... De antenne was er precies op gericht : azimuth 205 graden. Vanwege de lage elevatie en het richteffect van de aan touwtjes opgehangen en uitgerichte ( tot op 0.5 graden nauwkeurig ) antenne waren er enkele verbindingen mogelijk met maximale QRB ( via AO-27 enige '5000' km verbindingen, tegenstation eveneens met QRB max. ) en nota bene ( ! ) met laag inputvermogen. Het verticale streepje ( op 205 graden ) ligt precies op het midden van het zolderraam !

Door nu op Vorhersage te klikken weet je precies wanneer en waar een satelliet op een bepaalde tijd zal zijn. Je kan van te voren precies zien waar de satelliet voor de antenne langs zal komen. En wat er te verwachten was aan signaalsterkten e.d.
Laatst gewijzigd door pc1l op 07 mei 2008, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pe5jw »

Gister 2x de delfi-c3 gehoord alleen rascal wou niet decoderen, signaal niet sterk genoeg en een verschrikklijk rot stoor signaal wat het de helft van de doorgang onmogelijk maakt iets te horen.
Ik gebruik een x50 rondstraler, je maakte een opmerking over een vertical met gain maar die heeft een vlakke afstraling en hoe meer gain hoe vlakker !
Binnenkort eens met een hb9vc of een 4 el 2m beam proberen.

HRD ziet er zo uit alle data is prima uit te lezen.
hrd-delfic3-104938-8508.jpg
hrd-delfic3-104938-8508.jpg (13.13 KiB) 17925 keer bekeken
21:30:51 07-05-2008
delfic3-213051-7508.JPG
delfic3-213051-7508.JPG (17.86 KiB) 17925 keer bekeken
10:49:38 08-05-2008
delfic3-104938-8508.JPG
delfic3-104938-8508.JPG (18.35 KiB) 17925 keer bekeken
Groet,

Joeri
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Hoi : je schrijft : "je maakte een opmerking over een vertical met gain maar die heeft een vlakke afstraling en hoe meer gain hoe vlakker" ..

Dat is bekend. Maar ik schreef dat dan ook niet :naughty:

Overigens wens ik je serieus toe dat je voor die stoorsignalen een oplossing mag vinden, het is erg vervelend.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bedankt allemaal voor de info! Ik zal het eens op me in laten werken. Een beam voor 2m heb ik nog niet, maar die ga ik nog wel eens maken.
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pe5jw »

pc1l schreef:Hoi : je schrijft : "je maakte een opmerking over een vertical met gain maar die heeft een vlakke afstraling en hoe meer gain hoe vlakker" ..

Dat is bekend. Maar ik schreef dat dan ook niet :naughty: .
pc1l schreef:Je kan proberen met een rondstraler met een beetje gain.
OK een beetje gain maar wat is een beetje.

Binnenkort even in de tuin proberen of ik daar dezelfde storing heb, helaas van alles te doen de komende dagen.
Wil toch graag die data binnen halen :) zal me lukken ook :P
Groet,

Joeri
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

pe5jw schreef:
pc1l schreef:Hoi : je schrijft : "je maakte een opmerking over een vertical met gain maar die heeft een vlakke afstraling en hoe meer gain hoe vlakker" ..

Dat is bekend. Maar ik schreef dat dan ook niet :naughty: .
pc1l schreef:Je kan proberen met een rondstraler met een beetje gain.
OK een beetje gain maar wat is een beetje.

Binnenkort even in de tuin proberen of ik daar dezelfde storing heb, helaas van alles te doen de komende dagen.
Wil toch graag die data binnen halen :) zal me lukken ook :P
Als het niet van een van de buren komt kan je ook eens proberen door de hoofdschakelaar OFF te zetten. Je moet dan wel natuurlijk even een oplossing hebben voor de voeding van je RX.

By the way : rondstraler met wat gain : denk bv aan een circulaire rondstraler, dit in combinatie met een gain van bijvoorbeeld 3 tot 5 dBd. ( circa 5 tot 7 dBiso ). Kan ook iets zijn voor Tjalling. Zenden over delfi-C3 straks gaat op 70, hij kan daar de beam toepassen als hij die voor 70 heeft. Op 2 heeft hij dan geen omkijken qua antenne ( ALS het werkt, want dat is van vele factoren afhankelijk zeker ook van de moderne locale stoorbronnen. Bij bepaalde storingen lijkt het net of er helemaal geen signaal van delfi-C3 is of heel zwak.

Ik heb al locale storingen meegemaakt, bijna niet te geloven : zie hier .....
ON6HN
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mei 2008, 11:35
Locatie: Tongeren Belgie
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door ON6HN »

Hallo .... ik heb de laatste 2 doorgangen van Delfi C3 geen teken van leven meer gehoord ..... moeten we ons ongerust beginnen te maken of heeft iemand anders WEL nog iets gehoord?

73 .... ON6HN Hugo
ON6HN
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mei 2008, 11:35
Locatie: Tongeren Belgie
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door ON6HN »

Daarnet de doorgang van 20u30 geluisterd en ja hoor! daar was hij weer luid en klaar .... toch raar dat hij bij sommige doorgangen zwijgt als een graf!

73 ... ON6HN Hugo
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

ON6HN schreef:Daarnet de doorgang van 20u30 geluisterd en ja hoor! daar was hij weer luid en klaar .... toch raar dat hij bij sommige doorgangen zwijgt als een graf!

73 ... ON6HN Hugo
Hoi Hugo !

Als je daarmee overkomsten bedoeld waarbij de zon ( voor Delfi-C3 ) 'onder' is, dan is het tengevolge van het feit dat er geen accu aan boord is hi ..... :)
Het kan ook zijn dat de attitude van de satelliet dan 'verkeerd' is ( interferometer effecten t.g.v 'squinthoeken van bepaalde waarden' ) ..
Last but not least : zaak is tijdelijk OFF ..

Uw vraag ( inzending daarvoor ) kan ik niet beantwoorden omdat ik in die periode niet monitoorde helaas ( wegens andere zaken ).
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pe5jw »

Eergister avond even in de tuin geprobeerd (helaas zonder computer dus geen rascal).
Storing moet bij van zolder komen was heel duidelijk toen ik den 4 el 2m beam daarop richte.
Delfi-C echt super sterk kunnen horen dat ging prima alleen kon ik het display van ft817 niet goed zien omdit op de clico lag ;)

Dus laptop regelen en in de tuin proberen :) en de bron van de storing proberen te vinden dat moet niet al te moeilijk zijn.

O ik kwam er ook achter dat je de keppler data regelmatig moet checken schijnbaar wordt die vaak aangepast ik had op 2 pc's verschillende baan berekeningen en ik zal dus eerst een uur te vroeg te luisteren.
Groet,

Joeri
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pc1l »

Zolder : misschien CV indien geinstalleerd ?
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: de Delfi satelliet : project delfi C3

Ongelezen bericht door pa10403 »

Ik heb proberen te luisteren ik hoor niks,ik heb geprobeerd de telemetrie te ontvangen,mss stond het spul wel uit.
mvg PA10403 Gerard
in welke raster zit ie en welke modusse
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie

Terug naar “Moonbounce, EME, HAB, ruimtevaart, scatter, etc”