EME antenne

Forumregels
Over de relatie met zend- en luisteramateurisme en de ruimte(vaart), satellietcommunicatie en ruimtestations (zoals ISS), moonbouncing (EME), meteoorscatter, (amateur)astronomie, etc.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

EME antenne

Ongelezen bericht door pa10403 »

Hallo allemaal
ik snap eigenlijk niet waarom sommige amateurs,hele dure antennes gaan kopenvoor de EME ,terwijl het goed zelf te maken is,ik heb namelijk in Utrecht een aluminium boer gevonden die verkoopt voor €1.30 per meter,de boom enzo heb ik al,maar wat gaat er gebeuren als ik nu de veron dipool gebruik,en ik maak de reflector en de directoren met een kruis,dus,gewoon haaks een gaatje boven in van een paar cm,krijg ik dan een kleineere openings hoek,want het lijk me dat je met kruis yagi's heel goed EME of amateur satelieten op de 70 cm kan werken,want ik wilde zowieso alles lekker low budget houden,dus had ik ook al het idee om een helical antenne te bouwen ,voor de 70 cm,ik ben dan van plan om een buis van PVC te nemen van een meter of 2,ik heb nog van die dekseltjes liggen van die CAI ontvanger,die wilde ik als reflector gebruiken,en deze buisjes van 2 mtr lang,met een door snee van een 22 mm of dikker,vol wikkelen,dit wil ik maal 5 doen,wie weet als ik deze aan elkaar zal knopen met een koppel filter wat ik aan winst heb in dB.
Want ik heb gehoord dat luisteramateurs ook mee kunnen doen aan EME ontvangst.
Zo heb ik bij CH73,een mooie tip opgedaan,om te testen dat deze goed functioneerd,dit heb ik van PA0SSB geleerd,als je hem op de zon uitricht moet je de zonneruis kunnen horen,en als deze voluit binnen komt,moet men er toch zeker van zijn dat hij goed functioneerd,en hierbij heb ik EME stations gezien die hebben zn antennes maar 1 a 2 mtr boven de grond,en wijst naar boven,dan lijk mijn dat de achter verhouding heel erg gaat dempen ,en dat het naar boven een goeie gain geeft.
klopt mijn theorie betreft de achter verhouding of ben ik abuis??
Want ik heb namelijk een filmpje gezien over EME,je kan op 144 mhz en 432 mhz een flinke afstand maken,maar ik weet niet wat hij met 500 en 250 bedoeld,dat hij dan ook bedoeld met 3 nulletjes erachter,wie kan mijn antwoord geven op deze vraag?
Want het schijnt een hele leuke bezigheid te zijn om toch eens te kijken,wat het doet,en kwa gewicht valt het allemaal best mee.
Deze wil ik natuurlijk op amateursatelieten in zetten de beide genoemde antennes,en EME.
Een ding is zeker ik zal echt geen dief van me eigen portomonee zijn HI :)
Gerard de PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
PA1BVM
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2011, 18:37
Roepletters: PA1BVM

Re: EME antenne

Ongelezen bericht door PA1BVM »

gebruik hier voor EME op 144 Mhz 4 x 10 ele DK7ZB , staan op een mastje van 5 meter hoog
bij maximale elevatie ( +/- 60 graden , veel hoger komt de maan niet ) is de onderste director +/- 2 meter van de grond ( ik kan er niet niet bij !!)
Werkt prima , al veel verbindingen mee gemaakt .. op dit moment zijn het nog alleen de horizontale elementen .. dit voorjaar gaan de verticale elementen erin zodat ik Horizontaal en Verticaal kan zenden / ontvangen
P1010188.JPG
De Yagi's zijn eigenbouw en hebben een lengte van 6 meter
design volgens de specificaties op de site van DK7ZB
http://www.qsl.net/dk7zb/

groet Rick ,PA1BVM
Gebruikersavatar
pe1pal
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2011, 23:13

Re: EME antenne

Ongelezen bericht door pe1pal »

Worden er alleen morseverb gemaakt in eme of ook andere modes? 73 Paul Pe1pal
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Re: EME antenne

Ongelezen bericht door PA3HCM »

pe1pal schreef:Worden er alleen morseverb gemaakt in eme of ook andere modes?
Naast CW wordt er ook gebruik gemaakt van de digimode JT65B. Dit kan bijvoorbeeld met het programma WSJT. Het is makkelijker om met JT65B EME-verbindingen te maken dan met CW.
Plaats reactie

Terug naar “Moonbounce, EME, HAB, ruimtevaart, scatter, etc”