Dove FRG-7

Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Dove FRG-7

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Hoi,

Ik ben al een tijdje in het bezit van onderstaande FRG-7:

Afbeelding

Hij doet het wel (alle modi werken ok, afstemming is ok) maar hij is stokdoof en de s-meter komt vaak niet de hoek uit. Interne electronica ziet er goed uit (niet in geprutst, geen oxidatie e.d)

Ingangs FET eens vervangen, maar nog steeds even doof. Waarschijnlijk is er verderop in de ontvanger iets niet goed afgesteld of kapot. Helaas heb ik niet de benodigde kennis/apparatuur om het ding eens goed te bekijken.

Zijn hier misschien mensen die kunnen helpen? Ik zou graag dit apparaat weer werkende te krijgen omdat het in mijn ogen toch een leuk stukje nostalgische techniek is.
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Dove FRG-7

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Is er van de FRG-7 een schema beschikbaar, of heb je die toevallig al?

Kunnen we eens speuren. Ik ken nog wel iemand die dat ding best goed kent.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Dove FRG-7

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bijlagen
FRG-7.zip
Download mirror
(11.81 MiB) 730 keer gedownload
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Dove FRG-7

Ongelezen bericht door fred101 »

Heel verhaal getyped krijg ik een time-out melding.

Kort nu maar even:
Aangezien je S-meter niet werkt zit het in de RF-gain/preselectie. De S-meter zit daarna uit mijn hoofd.
Met de scoop een testsignaal volgen vanaf de antenne tot waar je ineens geen versterking meer hebt.
Die FETs zijn kwetsnbaar, moet bij mijn FT101 de derde gaan plaatsen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Dove FRG-7

Ongelezen bericht door pa10403 »

fred101 schreef:Heel verhaal getyped krijg ik een time-out melding.

Kort nu maar even:
Aangezien je S-meter niet werkt zit het in de RF-gain/preselectie. De S-meter zit daarna uit mijn hoofd.
Met de scoop een testsignaal volgen vanaf de antenne tot waar je ineens geen versterking meer hebt.
Die FETs zijn kwetsnbaar, moet bij mijn FT101 de derde gaan plaatsen.

Fred
In de CQ PA van februari 2008 ,staat erin hoe je je FRG 7 weer een verjongerings kuur kan geven.
Als je geen lid ben van de VRZA staat er een PDF bestandje op de VRZA,site,van deze nummer
http://www.vrza.org/downloads/cqpa/CQPA2_2008.pdf
Cheers PA10403 Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Dove FRG-7

Ongelezen bericht door fred101 »

Denk dat dit voor de vraagsteller iets te hoog gegrepen is. Aan die FRG is volgens mij alleen het kastje nog origineel. Maar zeker een erg knappe ombouw. Ik heb nog nooit een CQ-PA gelezen. Maar dat is zeker een leuk blad. Staat er altijd zoveel over zelfbouw in ?

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Dove FRG-7

Ongelezen bericht door pa10403 »

fred101 schreef:Denk dat dit voor de vraagsteller iets te hoog gegrepen is. Aan die FRG is volgens mij alleen het kastje nog origineel. Maar zeker een erg knappe ombouw. Ik heb nog nooit een CQ-PA gelezen. Maar dat is zeker een leuk blad. Staat er altijd zoveel over zelfbouw in ?

Fred
Ja best wel.
Maar goed ,wat hij ermee gaat doen,is aan hem.
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Dove FRG-7

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Johan PD1JMB schreef:Hoi,

Ik ben al een tijdje in het bezit van onderstaande FRG-7:

Afbeelding

Hij doet het wel (alle modi werken ok, afstemming is ok) maar hij is stokdoof en de s-meter komt vaak niet de hoek uit. Interne electronica ziet er goed uit (niet in geprutst, geen oxidatie e.d)

Ingangs FET eens vervangen, maar nog steeds even doof. Waarschijnlijk is er verderop in de ontvanger iets niet goed afgesteld of kapot. Helaas heb ik niet de benodigde kennis/apparatuur om het ding eens goed te bekijken.

Zijn hier misschien mensen die kunnen helpen? Ik zou graag dit apparaat weer werkende te krijgen omdat het in mijn ogen toch een leuk stukje nostalgische techniek is.
Johan , wat ik me nog van die ontvanger kan herinneren is , dat het een dubbelsuper is met als " achterzet " een afstembaar gedeelte van 2 -- 3 MHz . Je kunt dat zien omdat het een aparte print is met daarop de dubbele afstem cond. Eerst zul je moeten nagaan of dit gedeelte goed werkt . Ik meen te weten dat er met een stukje draad al van 2 tot 3 MHz moet kunnen worden ontvangen ... met S meter reaktie ! Het gedeelte van de " achterzet " is de rechterprint vanaf de voorkant van de FRG 7 gezien . In dit deel is de laatste MF 455 khz als ik het wel heb . Frequentiefabriek is nogal lastig vanwege het Barlow Wadley systeem . De eerste MF van boven of omstreeks de 50 MHz wordt naar 2--3 MHz gemengd . Zelf heb ik ook al eens de z.g. Huff Puff stabilisatie schakeling van pa0ksb ingebouwd om de oscillator van de achterzet stabiel te krijgen . Want de ontvanger loopt als een dweil :crybaby: .. succes . Stef
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dove FRG-7

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Even een nogal verlate update:

Ik heb dit apparaat bij Alex van Radio Centrum ingeleverd in ruil voor een mooie set schroevendraaiers met bitjes omdat hij er wel iets in zag. Later nagevraagd, het probleem zat in een losse soldering van een weerstand welke waarschijnlijk de ingangs FET voedt. Dit is door hem opgelost en het apparaat is weer volledig functioneel.

Jammer dat ik het over het hoofd zag, maar het ding doet nu zijn ding bij een blije eigenaar, en daar gaat het in de hobby uiteindelijk om :)
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
Plaats reactie

Terug naar “Nostalgie, antiek en buizentechniek”