Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door fred101 »

Bij deze wat foto's van wat er in mijn shack staat. Het betreft een Racal RA17L, dit is een jaren 60 ontvanger die vaak door de marine werd gebruikt. Hij heeft een bfo waardoor je SSB kunt horen. De filtering is enorm goed en van 100Hz tot 13KHz instelbaar. Er zit een klein lullig speakertje in dus een externe speaker is een goede keus.
Het ding weegt zo'n 35 kilo en echt alles is afgeschermd van binnen.

De tweede is een Yaesu FTdx400, dit beest is een tranceiver uit eind jaren 60. Byzonder aan deze is dat hij geen serienummer heeft en niet onder de naam sommerkamp is gelabeld. Hij is toendertijd door een piloot direct bij de fabriek gekocht. In europa werd de naam sommerkamp gebruikt. Dat was de duitse importeur en dat klonk betrouwbaarder dan het japanse yaesu. De jappen hadden toen nog geen beste reputatie. Hij doet zo'n 400W. Vol open geeft de daiwa pepmeter dan 1,2KW PEP aan.

Dan is er een duo wat toen broer en zus waren. De FT101e. Buizen eindtrap en de rest torren. De FT201 was zijn budget zusje. Omdat er maar weinig prijsverschil in zat en de 101 tot 160m ging werd de 201 bijna niet verkocht.
De 101 is een beetje dood op het moment en heeft nieuwe eindbuizen nodig. Hij krijgt in mijn geval een ander type en betere buis waardoor er andere voeten in moeten. Het spul is er al, de tijd nog even niet. Deze twee werken zowel op 12 als 230V

Als laatste staat er nog een schattig stel. De linkse is een SEM25. Een leger FM zend-ontvanger welke een 15W buizen eindtrap heeft en op 24V werkt. Daarnaast staat de EM25. Dat is alleen een ontvanger. Ze zijn gekoppeld aan een autotuner en suppressor-unit. Ze doen 26-70MHz FM met een raster van 50KHz.

Fred
Bijlagen
Overzicht shack
Overzicht shack
SEM25 en EM25
SEM25 en EM25
FT-101E
FT-101E
FT-201
FT-201
FTdx400
FTdx400
Racal
Racal
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Wauw, mooie spulletjes zeg. Die FTDX400 doet 400W zeg je en 1,2kW pep. Is die 400W dan in AM? En ik zie een bekende call op het stickertje van RCD :) Is deze van Adri geweest?

De Racal heeft een BFO zeg je, maar ik was benieuwd of er ook zijband filters in het apparaat zitten, of is het puur dubbelzijband ontvangst?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi tjalling

Sorry voor het late antwoord, krijg tegenwoordig wel meldingen maar deze zal nog wel van ervoor zijn.

De FTdx400 is inderdaad van Adri en wordt door mij verder in orde gemaakt, ik mag hem verder gebruiken zolang hij hem niet nodig heeft. Hij doet 400W. Dat is het vermogen als gevolg van P=UxI en de U is daar het Veff en niet Vtt zoals bij pep. Nooit afgevraagd waarom de meeste sets 100W hebben. Dat is ook effectief en niet PEP. 4x het effectieve vermogen is PEP zover ik heb kunnen vinden. De 897 gooit er op de PEP meter dan ook 400W uit. De 101 deed op een bird 130W (effectief) op de PEP meter is dat 520W.

De racal heeft hele smalle filters. Je kunt kiezen uit een hele zwik van 13KHz tot 100Hz toe. Je zet de bfo zo dat de gekozen zijband door je filter gaat, de ongewenste ben je dan kwijt.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door fred101 »

Het opvangtehuis is weer verder uitgebreid. Er staat nu een FT225RD welke op de operatietafel ligt. Er komt al geluid uit maar er zit nog wat fout bij de mode schakelaar.
Maar de grootste (letterlijk) aanwinst is een murphy 62B. Een marine ontvanger uit de 50er jaren. Met buizen natuurlijk. Dit is de VLF/KG uitvoering van de B40. Een boel buizen, alu gietwerk chassis, grote knoppen, en 100lbs zwaar (45kg).
62b.jpg
62b.jpg (42.44 KiB) 24850 keer bekeken
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door PA2ET »

Mooie ontvanger Fred!
Kijk maar uit dat niet heel Waardenburg de grond in verdwijnt ...

Al contact gehad met de SRS?
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door fred101 »

Wel met een lid daarvan die ook een murphy heeft maar die wist niet dat er ook een 62B was. Verder is die SRS voornamelijk met legerspul bezig en ik niet, die murphy en racal zijn toevallig ex-leger maar niet groen :-) Wil je info moet je lid zijn en lidmaatschap is 30 euro per jaar.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Fred,
Ik heb gisteren (17 maart) genoten van je QSO met Adrie over de nostalgie en je enorme apparaten. Vooral het verhaal dat zeelui bij windkracht 11 de radio nog konden bedienen door zich vast te houden aan het toestel zelf... Hoezo gewicht :)

Maar met een beetje inbeeldingsvermogen had ik de beelden er ook nog bij...

Ik heb niet deelgenomen in jullie QSO omdat ik al lekker op bed lag :mrgreen:
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door fred101 »

Bij deze wat plaatjes van mijn subminiatuur meetapparatuur, let op de geringe afmetingen welke mogenlijk werden gemaakt door de vele smd (sturdy metal devices) componenten.
Ook een kijkje in de operatiekamer. De patient op de grond en close-up is een zekere murphy 62b. Op de werktafel staat een nog B41
operatietafelklein.jpg
meetzendersklein.jpg
avoct138klein.jpg
b41klein.jpg
Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door PA2ET »

Ooh wat klein allemaal!
En je hebt nog ruimte genoeg voor een machine zender model "Kootwijk" of "Nauen"!

:D
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Fred, had je deze oude 27MC trx al eens gezien van mij?

Zo deden ze dat 35 jaar geleden op de toen nog piraten CB band. In AM natuurlijk. Deze heb ik nooit gebruikt verder, maar hij doet het nog prima. Ik wilde hem je toch even laten zien, ook al is ie wel erg klein :sneaky2: :sneaky2:
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik wist niet eens dat er 27mc bakkies met buizen zijn geweest. Ziet er grappig uit.
Ik ga waarschijnlijk zondag of maandag naar Adri, dan kan ik bij jou die tuners eventueel gelijk oppikken en afrekenen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Oke Fred, wellicht even handig van te voren even te bellen ofzo, want misschien ben ik wel weg. En anders merk je het ook wel :biggrin:

Komt helemaal goed....
ON6HN
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mei 2008, 11:35
Locatie: Tongeren Belgie
Contacteer:

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door ON6HN »

Tjalling PE1RQM schreef:Fred, had je deze oude 27MC trx al eens gezien van mij?

Zo deden ze dat 35 jaar geleden op de toen nog piraten CB band. In AM natuurlijk. Deze heb ik nooit gebruikt verder, maar hij doet het nog prima. Ik wilde hem je toch even laten zien, ook al is ie wel erg klein :sneaky2: :sneaky2:
Hallo Tjalling .... zou het niet méér dan 35 jaar geleden zijn? in 1973 kocht ik mijn eerste CB-bakje maar dat was toch al met transistoren hoor, een PONY met 6 kanalen.

73 ... Hugo ON6HN
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dat zou je inderdaad wel denken Hugo. Helemaal zeker weet ik het ook niet hoor, maar ik las eens dat hij uit begin jaren 70 kwam. Maar dat zal ik nog eens nakijken. Deze is wel een beetje hybride trouwens :biggrin: Er zitten twee torren in de voeding... 8)
Gomp5
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2012, 21:32
Roepletters: PJ2GMA

Re: Freds opvanghuis voor verweesde buizenbakken

Ongelezen bericht door Gomp5 »

Hi Fred,

I k heb twee Scientific Radio SR 380 HF radios gekregen van een vriend. I k heb de power supply van een gerepareerd maar het wilt niet aan komen. mischien kan je een schema of usermanual voor me vinden. ik heb al met surplus sales geprobeerd maar hun manuals zijn te duur en hebb geen goede opinies op de betreffende hen op het internet gelezen
Plaats reactie

Terug naar “Nostalgie, antiek en buizentechniek”