Gloeispanning 40V buis

Herman
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2012, 03:08

Gloeispanning 40V buis

Ongelezen bericht door Herman »

M'n eerste buizen project gaat de Frineair 150 worden voor gebruik bij mijn FT-817 QRP 5W setje. Alle onderdelen heb ik inmiddels voorhanden, als vervanger voor de PL519 gebruik ik een 40KG6A, de Noord-Amerikaanse equivalent van de PL509. Deze heeft een gloeispanning nodig van 40 Volt en verbruikt dan 300 mA, zowel AC als DC zijn mogelijk. Hier datasheet PL509.

Nu had ik nog een trafo liggen met één secundaire wikkeling van ca. 28V. D.m.v. een vier diode gelijkrichter met daarachter twee elco's kwam ik op exact 40.0 Volt DC uit.
Maar zodra ik de buis aan de spanning hang daalt deze tot 36.3 V en er loopt een stroom van 275 mA. Kortom, spanning en stroom iets te laag, de buis had met 12W moeten branden maar doet dit nu met 10W. Hij gaat wel gloeien en wordt wel warm na een minuutje.

Mijn vraag is heel kort; kan ik dit zo laten? Om de lineair in gebruik te nemen (anode-spanning erop) zal ik hem toch eerst een half uurtje moeten laten gloeien voordat de buis in bedrijf gaat. M'n gevoel zegt dat dit wel moet kunnen maar ik weet het niet helemaal zeker. Deskundig advies word zeer gewaardeerd!
Laatst gewijzigd door Herman op 29 feb 2012, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Gloeispanning 40V buis

Ongelezen bericht door fred101 »

Ze zeggen dat gloeispanning 5% mag afwijken. Dit zijn P buizen, daar gaat het vooral om de stroom. Die is hier dus ook lager . Lijkt me minder erg dan te hoog. Ik weet niet of je je over de eventuele schadelijke dingen moet druk maken. Waarschijnlijk krijg je de buis toch nooit op en anders leg vast een reserve setje neer.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Herman
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2012, 03:08

Re: Gloeispanning 40V buis

Ongelezen bericht door Herman »

Dank je Fred. Ik vermoed dat het wel goed zal komen. Deze buizen zijn trouwens erg goedkoop te krijgen dus ik heb er meteen 4 besteld, 3 stuks reserve achter de hand. :wink:

Beetje off-topic hier maar ik ben inmiddels al begonnen met het HV deel, dit komt gelijkgericht uit op ca. 1350 VDC. De anode kan in koude toestand niet meer dan 700V verdragen dus de buis moet eerst enige tijd voorgloeien. Om te voorkomen dat ik ooit per ongeluk de boel aanzet terwijl de schakelaar voor de anodespanning nog in 'aan' positie staat, zou het handig zijn om een schakelingetje te bouwen die na ca. een half uur een relais schakelt zodat dan pas de tweede (HV) trafo netspanning krijgt.
Ik heb 12V voor de koelingsventilator voorhanden, iemand een idee voor een eenvoudige schakeling?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Gloeispanning 40V buis

Ongelezen bericht door fred101 »

Een timer op basis van een 4060 en een relais
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Herman
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 jan 2012, 03:08

Re: Gloeispanning 40V buis

Ongelezen bericht door Herman »

fred101 schreef:Een timer op basis van een 4060 en een relais
Precies wat ik zocht... Bedankt!
johan46
.
.
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jun 2009, 11:59

Re: Gloeispanning 40V buis

Ongelezen bericht door johan46 »

Hallo
Beetje laat misschien, maar ik zou de gloeispanning niet te laag kiezen, de cathode werkt dan niet optimaal.
Johan pa0tab
Plaats reactie

Terug naar “Nostalgie, antiek en buizentechniek”