Gezocht: Russische buis uit wobbelaar

Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

Gezocht: Russische buis uit wobbelaar

Ongelezen bericht door elmer »

Onlangs heb ik een oude Russische wobbelaar op de kop getikt. In de voedingseenheid zit een buis met gesmolten gloeidraad (zie plaatjes). Kan iemand me in de goede richting wijzen om hiervoor een vervangend type te vinden? De buis heeft 4 aansluitingen, maar in de buis zit alleen een gloeidraad. Als buizen-leek zou ik zeggen dat het gewoon een gloeilamp is...

Typenr in het Russisch
Typenr in het Russisch
Zijkant, zie gesmolten gloeidraad
Zijkant, zie gesmolten gloeidraad
Onderkant
Onderkant
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Gezocht: Russische buis uit wobbelaar

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik dacht dat het een reactantie of weerstandsbuis was die ze gebruiken voor moduleren maar ik heb het iemand gevraagd die buizen verzameld, zijn antwoord:

Ik denk dat het een stabilisator is
De bovenste regel begrijp ik niet of ze hebben het typenummer in Latijns schrift gezet:

IV—76
Wat ik kan lezen is:
0,85V 5,5-12
sdelano
W - SSSR

Wat ik ook niet begrijp is dat deze buizen stroomstabilisatoren zijn (Voorgangers van NTC en VDR). Misschien heben ze de letter V voor de spanning staan en is het eerste getel de stroom in Ampère:

0,85A en 5,5—12 V Dat zie er logiscehr uit. De stroom zou dan tussen 5,5 en 12 V gestabiliseerd zijn op 0,85A

Zoektermen zijn dan: Duits: Eisenwassrestofwiederstand en Urdox widerstand;
Engels: Baretter of current stabiliser

Die dingen werden soms in oscillatoren gebruikt om de amplitude constant te houden.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

Re: Gezocht: Russische buis uit wobbelaar

Ongelezen bericht door elmer »

Dankje Fred, nu weet ik in ieder geval wat het is. Ik zal komende tijd eens om me heen kijken voor een vervangend exemplaar. Ik heb de wobbelaar nog niet getest, ik weet nog niet in hoeverre de kapotte buis invloed heeft op de werking. Later meer...
Plaats reactie

Terug naar “Nostalgie, antiek en buizentechniek”