reparatie sweepgenerator

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb een HP8601A sweepgen welke een probleempje heeft. Deze is bedoeld voor bij de VNA dus moet helemaal pedrfect worden.
Alle functies lijken te werken maar de output is niet goed. Achter op zit een ongecalibreerde output en deze is perfect. Na het bijstellen van de voedingspanning ook goed op frequentie. Deze output zit doorgeloppeld via een verzwakker naar de gecalibreerde voor-aansluiting. Daar komt een ipv een sinus een perfecte blokgolf uit en de output meter staat strak rechts in de hoek. Ik heb de uitgang via een 50 ohm kabel direct op de 50 ohm ingang van mijn scoop gezet. De blokgolf gerageerd op de verzwakker. Boven op de verzakker zit nog een doosje met daar in een video versterker. Twee zilverkleurige doosjes (soort prehistorische IC's denk ik). Het lijkt erop dat het signaal daar eerst versterkt wordt en dan gaat staan clippen ofzo.

In de stappenverzwakker lijkt alles goed. Alle contacten schakelen en de weerstanden lijken ook goed.
(ik kom er zelf vast uit met het scheama en manual erbij maar sta altijd open voor hulp. Die scoopreparatie was ook erg leerzaam)
Wat is de beste volgorde van aanpak ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de beste actie is hoofdstuk 8 en de "Overal Troubleshooting Tree".
Is vrij uitvoerig en over meerdere bladzijden verdeeld.
Ik gok op de videoamplifier aangezien die kwetsbaar is (blz 8-18). Er staat ook beschreven hoe die te testen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Daar ben ik ook bang voor. Dat is een of ander prehistorische opamp. Die zal wel hartstikke obsolete zijn. Nu heb ik aan een fixed output voldoende en het VTO signaal is goed.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

De twee amplifiers zijn beide van HP zelf en dus lastig te krijgen. Zet er een klein test signaal op en meet tussen de pre-amplifier en de eind-amplifier en na de eind-amplifier.
De versterking van beide staat in het schema.
Controleer ook de voeding van beide en S9.
Aangezien het bereik maar maximaal 110MHz is, zijn er wel alternatieven te vinden.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb vanavond nog wat getest en nu echt alle functies. Er zijn wat meer fouten. In het hoge bereik 1-110MHz sweept hij niet maar is er geen blokgolf meer. De videoversterker doet het dan goed. Ik heb twee elco's en een C'tje daarin vervangen. Het lage bereik sweept wel maar volgens mij een beetje vreemd, wat onregelmatig. Dan sweept hij niet om dan ineens te beginnen. Even heel snel en dan plots wel traag. Het signaal is ook vervormd. Op de ingang van de videoamp staat wel een sinus maar volgens mij meer dan 40dBm (is wat moeilijk te meten ivm eventuele misaanpassing)

De twee videoampen heb ik van plaats verwisseld en ook per stuk getest met een extern signaal en dat ging na die elco's goed.

De voeding is OK. 20.00V en -75.00V maar de -6.3 is -7.03V. Die is echter niet regelbaar.

Na bestudering van de schema's blijkt de ongecalibreerde uitgang van een andere mixer af te komen dan de gecalibreerde maar ook daar sweept hij niet in het hoge bereik. De fout moet dus eerder zitten. De ALC op de uitgang van de videoamp is -3,55V. Die stuurt ook meter aan. Dat is te hoog. Dat leidt bij mij tot de conclusie dat de videoamp goed is maar overstuurd wordt. De ALC probeert dat terug te regelen maar dat lukt hem niet.

Er is ook geen interne AM modulatie. Volgens het schema leidt dat ook eventueel naar een fout in de ALC.

De fout moet een verbindende factor zijn die te maken heeft met sweepen in het hoge bereik en de ALC. Ik denk dat ik eerst maar eens in de schema's duik.
Gelukkig zijn die HP manuals erg duidelijk en uitgebreid.

Ik heb toch een hoop opgestoken van die philips-reparatie. Ik heb nu het gevoel dat ik beter weet wat ik aan het doen ben.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de -7.03V is wat veel. Controleer C4 3.3uF op de voedingsprint. Je kunt de -6.3V voeding eens belasten met 100mA extra en kijken of dat wat uitmaakt. De +20V moet dan wel opnieuw afgeregeld worden.
Het kan ook zijn dat de -6.3V te weinig stroom hoeft te leveren ivm dat er ergens anders een probleem zit.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb de hele voedingsprint nagekeken. Alle elco's getest (op werkspanning) Diodes getest en die waren allen goed. Ook een heleboel braadwerk van een eerdere reparatie (poging) verbeterd. De voeding is nu 6,98 wat nog te hoog is. Met 68 ohm belast zakt het naar 6,78V. Verder lijkt alles daar goed. De preciesie weerstanden voor de bias kloppen ook. Ik zou ergens een trimpot kunnen zetten ipv zo'n weerststand om hem op 6,3 af te regelen maar ik ben niet zeker welke.

Ungecalibreerd uit: 120MHz in stand 2, niet regelbaar . Stand twee sweept wel maar dan moet de zwengel onder de 71MHz blijven. Daarboven springt hij naar 120 en wil daar niet meer af. Pas als ik hem terug zet naar band 1 en de frequentie met de zwengel onder de 63 draai gaat hij bij omschakelen weer aan.
Stand 1 werkt zoals het hoort alleen niet precies op frequentie maar wel vlak in de buurt.

De VTO uitgang in stand 1 goed bij 286mVtt in 50 ohm
In stand 2 soms wel regelbaar maar meestal niet. Als niet dan staat hij op 315MHz

AM doet volgens mij nog steeds niets in beide banden en de meter staat strak rechts in de hoek en de ALC is dus veel te hoog.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

-6,98 V is iets meer dan 10% afwijking. Meestal is dat teveel. 5% is meestal wel goed.
Regelbaar door bijv. R18, R19 of instelpot op basis Q1 naar GND. Wat is Ub van Q1? Deze kan tussen -0.7 en 0.7V liggen.

Stand 1 is dus, behalve AM, bijna goed?

Stand 1 is de snelle sweep of ...?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

De Ub van Q1 is -0,45 .
Over R21 valt 6,53V
Over R20 valt 20,7V
Over C8 valt 6,98
Als hij stopt met sweepen dan springt het tuning voltage ineens naar -45 op de uitgang van de discriminator/DC amplifier. De VTO is dus goed. De sturing gaat mis. (de DC amp) Ik ben nu bezig de instellingen van de sweepgen te controleren. Die stonden er vreselijk naast. De meeste die potmeters drijven overigens van de contactcleaner of iets dergelijks. (zijn gesloten kunstof huisjes maar ik denk dat het dekseltje er af kan.)

Stand 1 is een frequentie bereik van 0-11MHz, stand 2 is 0,1-110

De 1KHz oscillator doet het in ieder geval. Hij mixed dus blijkbaar niet. Dat gebeurd ook in de DC amp. In de discriminstor wordt een blokgolf verwerkt. Er staat ook een blokgolf op de uitgang. C9 zou lek kunnen zijn.

Fred

Ik ben nu alle afstellingen vanaf het begin aan het doen. Bij de VTO (doosje A5) heb ik een probleem. Ik moet het tuning voltage eraf halen en dan een teller aansluiten. Die triggert niet dus dan de scoop. Hij moet 119MHz zijn en dat is hij ook. Geen perfecte sinus maar het komt in de buurt. Dan een 50 ohm dummy op ipv het tuning voltage. Hij moet dan 1Mhz zijn. Hij is dan een blokgolfachtig ding met een veel grotere amplitude (hij clipt denk ik) van 115KHz.
De VTO moet dus de oorzaak zijn van de ellende. Daar komt de vervorming uit. De 200MHz oscillator is perfect en piekte keurig op de SA. De 110MHz output daarnaast ook. Ik weet alleen niet hoe ik kan aflezen dat het signaal -30dBm moet zijn want de SA werkt in dB.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

De gemeten spanningen kloppen redelijk. Het zit er een klein beetje naast.
als je de dicriminator + DC amp etc. controleert, post dan hier de gemeten spanningen en bij welke componenten .
Zet ook bij een component de waarde.
Nu zijn de meeste gedeeltes uitgevoerd met discrete componenten dus dat gaat wat gemakkelijker met meten en repareren.

De SA meet in dB met als referentie?
Hang anders even een funktiegenerator+scoop aan de SA en stel bijv. een sinus van bijv. 224mV eff in (0dBm = 1mW in 50 ohm). -30dBm = 7mV eff (sinus en 50 ohm)
Ik zal naar het schem van de VTO kijken.

René
Laatst gewijzigd door rbeckers op 19 apr 2009, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Rene,

Ik heb de VTO getest los van de rest zoals het manual aangeeft (ik denk dat ik dat net intypte toen jij jou antwoord gaf). Daar komt al rotzooi uit dus ik denk dat ik eerst daar moet kijken. Dat het stuursignaal verspringt komt denk ik door de vervormingen. De correctieversterker snapt het dan niet meer denk ik, en gaat rare signalen sturen in de hoop het te corrigeren.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de VTO is een standaaard oscillator rond Q7, L2 en L1 en CR5 (18pF varicap).
Wat meet je allemaal? :wink:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Schiet mij maar lek.
Ik besluit de VTO nog eens te testen want het signaal gaat diverse kanten op en ik had het nu via de deler bekeken. De tweede keer heb ik de vto uit achter op gepakt. Het signaal leek ook nergens op tot ik de unit zijn deksel los maakte . Als ik heb bewoog had ik ineens goed signaal. Toen eruit en er bovenop liggend aangesloten. Toen was hij ook goed. Het ding er weer in en hij bleef het goed doen maar als ik hem wat schoof zakte het weer in. Toen vast gezet terwijl hij het deed en hij heeft het de hele avond verder gedaan. Ik moet de sweep op hoge bereik nog testen (dat moet ik na het aftellen nog controleren want ik denk dat het tuning voltage gewoon buiten bereik liep) dus ik ben eerst eens alles aan het afstellen gegaan want dat leek nergens op. Ik heb ook weer AM modulatie, de meter geeft weer signaal aan en ik kan de amplitude regelen. Die heb ik ook gelijk maar geijkt.

De frequentie klopt nu ook met de teller. Ik heb nu bijna alle afregelingen gehad en dan kan ik hem helemaal testen. Als de sweep blijft uitvallen op het hoge bereik dan wordt het een zoekplaatje. Dan moet het, denk ik, in die correctie amp zitten.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

schieten helpt niet. :wink:
Losse of slechte contacten komen wel vaker voor. Kan een reparatie een stuk lastiger maken.
Zijn er soms aangetaste connectoren/verbindingen te zien?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb net nog even gekeken. Hij doet het nog steeds netjes qua amplitude en signaalvorm maar het sweepen is nog steeds niet goed. Onregelmatig, dan weer wel starten en dan niet. In het lage bereik sweept hij altijd wel maar soms fast in de stand slow of omgekeerd. In het hoge bereik dan weer wel en dan weer niet.

Ik heb R19 vervangen door een 10 slags pot. De bias voor die tor voor 6,3V. Ik heb de bias veranderd van -0,6 tot +0,6 maar de uitgangspanning veranderd niet. Niet sweepen is 7,05V met sweep aan zakt hij naar ongeveer 6,9 Zou het toch de voeding zijn ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie