reparatie sweepgenerator

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

meet maar wat spanningen in dat gedeelte.
De voeding had op die instelpot meer moeten reageren.
Zoals eerder gezegd is de afwijking verdacht groot.

Ken je "Troubleshooting Your Oscillocope: Getting Down to Basics" (Tektronix)?
Dat begint met de Power Supply. Op bladzijde 22:
"The performance of the instrument is only as good as the condition of its power supply" :!:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat zijn wijze mannen daar bij Tek.

Ik denk dat ik wat gevonden heb. De Voeding mbt 6,3V

Basis Q1. Deze kan ik varieren met het potmetertje, staat nu op -0,5
Basis Q2 op print: -7,4, echter op de collector staat 20V . Daar loopt dus geen stroom. Dat blijkt ook uit De 0V op de emitter.
Als gevolg daarvan staat er 20V op de basis van Q4. De basis van Q5 heeft -6,4V.
De basis van Q3 heeft -6,4V
De basis van Q2 heeft -6,7V (Tor op het chassis)

Ik denk dat Q2 op de print (1854-0071) de geest heeft gegeven. Dat zou een CP4071 moeten zijn. Maar dat klinkt net zo onbekend. Is gewoon een zwart 3 pootje. Zal wel niets bijzonders zijn denk ik. Bij zoeken stuit ik eigenlijk alleen op HP cross reference lijsten. Ik vermoed dat dit ding alleen door HP gebruikt werd :-(

Edit: is een 2n3704, 2n2222 of bc548 volgens een ander HP schrijfsel.

De waardes zijn gemeten tov massa. Vreemde constructie weer zoals toen bij Philips. De totaalspanning moet 26,3V verdeeld als +20...0...-6,3 maar de zener maakt -7,5V . Ik heb 6,3V het stuk in simetrix gezet en daar reageert hij wel op veranderingen van R19. Er is dus ergens daar een tor defect ben ik bang.

Als ik in simetrix tor q5 geen basis stroom geef dan krijg ik ook rond de 7V. Als ik die cp4071 defect maak dan krijg ik iets van -2V Maar dat verklaart die 20V daar niet.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Volgens mij klopt dat wel. Als die Q5 defect en de 6,3V te hoog is wil de reference amp de tor boven Q5 open sturen om dat te compenseren. Alleen kan hij niet meer dan 20V op de basis zetten en dat is nog steeds te weinig.

Is mijn conclusie juist ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

zo ongeveer klopt dat.

Maar:
Ub van Q1links is -0.5V. Dus Ue Q1 zou dan -1.2V zijn.
Maar Ub Q1 rechts is 0V dus Ue Q1 moet -0.7V zijn.
Dus Ub Q1links moet ook ong. 0V zijn. I R21 moet -6.3V-(-0,7V)/28.7k = 0.195 mA.

Oplossing gaat als volgt (tenminste het eerste gedeelte):

(Ub Q2 > 0V)
I R21 = 97uA + Ib Q2 (97uA omdat Ic Q1links + Ic Q1 rechts ong 195uA is)
Ic Q4 = (20V-Ub Q4)/R22 dus Ib Q4 is Ic Q4/Hfe Q4

Ub Q4 = (20V- Ie Q4*R26-0,7V)
Ie Q4 = Ue Q5/R27 - Ib Q3

En Ib Q3 kun je ook weer verder mee. Ue Q5 is afhankelijk van Ub Q5, weerstandsdeler R24 , R25 EN de uitgangsspanning.
Zoals je ziet een heel rekenwerk. Hopelijk heb ik geen fouten gemaakt. :pray:

Uc Q2 20V kan niet. Dan is inderdaad Ic Q2 nul.
Ub Q5 moet ong. -4,5V zijn.

Methode 1 Stel Ub Q1 links op ong. 0V en meet Uc Q2 en Ub Q5.
Methode 2 Trek wat meer stroom uit de -7V totdat die -6.3V is en meet dan Uc Q2 en Ub Q5.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb eerst de basis van Q1 op 0V gezet. Als ik een weerstand van 31,6 ohm aan de uitgang hang dan zakt de spanning naar 6,3V. Op de basis van Q1, eerste helft staat dan +0,5V Ik heb niet zoveel tijd nu, ben net thuis, en was mijn papiertje vergeten mee omhoog te nemen dus die waarden van UcQ2 en UbQ5 komen nog.

Als ik de belasting weg neem en er weer aanhang zie ik overal de instellingen veranderen. Elke tor gaat wat verder open, alle basis spanningen veranderen .De basis van Q5 wordt -5,5V (uit mijn hoofd)

Als ik aan het instel potmetertje draai veranderd er echter helemaal niets.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

als alle torren reageren zijn ze niet defect. Heb je ook al gekeken met een scoop of er niets oscilleert?
Als het vermogen van die belastingsweerstand groot genoeg is kun je die even laten zitten en verder testen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Ga ik doen en ik zal alle torren nog even goed nameten en de waardes opschrijven bij 7 en 6,3V.
Wat ik niet snap (naast die hele berekening :-) het lukt me niet eens hem te volgen :crybaby: ) is dat de spanning zakt bij een grotere belasting. Zijn die voedingen zo gedimensioneerd dat de spanning constant blijft bij een vaste belasting. Dan heeft stabiliseren toch geen zin lijkt me. Een 7806 geeft 6V of je hem nu wel of niet belast. Of is dat een teken dat er iets defect is, hij stabiliseert dus niet. Als het te maken heeft met de gedateerdheid van het ontwerp en de tegenwoordig hogere netspanning kan ik er altijd nog een LM337 achter hangen. Veel stroom loopt er denk ik niet dus ik geloof niet dat die 6,3V inzakt omdat de torren het niet trekken met die extra belasting want die 6,3V maak ik met een potmetertje en die wordt niet warm.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

het regelgedrag is moeilijker dan je denkt. Elke regelaar heeft zijn grenzen. Een 7806 bijv. moet minimaal 5mA leveren en moet minimaal 8,5V krijgen.
De voeding van een apparaat heeft meestal maar een klein gebied wat varieert. Dus het ontwerp kan gek doen bij grotere variaties.
Aan een 337 had ik ook al gedacht. Maar een weerstand voldoet mischien ook al.
Je kunt ook de hele trafo, gelijkrichter, elco's en verzameling torren vervangen door een LM317, LM337 en trafo... :lol:
Meet ook of er niks in de voeding staat de oscilleren.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik snap alleen niet waarom hij niet op een bias instelling reageert dmv dat potmetertje. Ik ga vanavond de scoop er eens aanhangen. Eigenlijk is zo'n LM337 en 317 aanpassing ook best een verbetering. Er zit echter ook -75V op die printplaat dus dat maakt het lastiger.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb gisteren nog wat gemeten. Alle spanningsvallen over alle weerstanden en alle spanningen op alle torren.

Als ik dmv de belasingsweerstand de spanning 6,3V maakt werkt het apparaat verder helemaal perfect. Het zit dus zeker in de voeding.
Die 5W weerstand wordt op den duur wel warm. Niet heet, handwarm.

Er oscilleerd niets. Er zit wel 96MHz op maar dat is 20mV op sommige plaatsen en ik denk dat dat gewoon opgepikt wordt door de ground-draad van de probe. Wel zijn sommige torren gevoelig voor oscilleren. Als ik ze met de 1:1 aanraak gaan ze even een seconde gillen maar het zet niet door. Dat komt natuurlijk door de capaciteit van de probe.

Ik heb vraagtekens bij Q4. Er loopt 500uA door R27 maar de spanningsval van Q5 CE is 20mV. Dat is dus waarschijnlijk basisstroom. Op de emitter van Q4 staat 19,9V, er valt 100mV over R26. Op de collector staat -6,45. Op de emitter van Q5 staat ook -6,45. Die kan dus ook bijna niets doorlaten.
Nu staat Q4 met 20V op de basis. Die moet dus wijd open staan maar staat bijna dicht. Alleen is dit een pnp dus misschien werkt dat anders.
Spanningen torren in de volgorde BCE eerst onbelast, dan met extra weerstand waardoor de negatieve spanning iets van -6,4
werd.

Ook de spanningsval over de weerstanden staat er in (zonder de extra belasting) en de val over een aantal dioden.
torinstellingen.xls
(100.5 KiB) 455 keer gedownload
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Q2 en Q5 zijn goed. Ik heb ze eruit gehaald en getest in de tortester.
Blijft alleen die dubbele tor (dubbel triode) over. Die kan ik niet testen, ik kan niet eens een datasheet vinden maar die reageert nergens op dus blijft bijna alleen over dat een helft niet meer werkt. Ik weet niet of ik die door twee gewone torren kan vervangen. als dat zo makkelijk was hadden ze dat bij HP ook wel gedaan ipv dit ding neem ik aan.

Bij een LM337 heb ik het probleem dat ik geen -6,3 van -7V kan maken maar ook niet van +20. Dat wordt dus ook lastig. Moet ik toch denk ik die dubbeltor proberen te vervangen. En anders een hele nieuwe voeding met LM's. Het -75V deel zit op een aparte trafowikkeling en is niet verbonden met de +20 en -6,3. Het zit wel op de zelfde printplaat.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

probeer gewoon twee stuks BC547.
Ik heb nog geen tijd gehad voor de metingen te bekijken.
Werkt alles voor de rest goed als de voeding -6.3V is?
9 x Si-diode is ook 6.3V . :wink:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door fred101 »

Het was idd Q1 welke een defect deel had. Ik heb hem er uit gehaald en getest. Toen twee andere torren en ik had geen idee wat dus ik heb er twee keer een 2n2219 in gezet 8) . Die waren wel vrij dik dus een zit er onder de print en een boven. Toen deed hij nog niets maar reageerde wel op de bias. Daarna de bovenste weerstand weggehaald (boven de basis van Q1a) en deze vervangen door een potmeter. Toen ik daar 33 ohm voor nam stond hij strak op 6,3V. Daarna alles nog een keer afgeregeld en de dingen die vorige keer niet lekker gingen lukte nu allemaal zoals het in het boek stond. Nu eten en vanavond bij een vriend langs dan kan hij morgen aan de VNA. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat werken. Was een leuk projectje en een goede oefening in tortesten.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie sweepgenerator

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

prima. De 2N2219 heeft een wat lage Hfe vandaar de weerstandsaanpassing.

Drie lessen geleerd:
1- Voeding is belangrijk.
2- 10% afwijking is meestal teveel.
3- Cursusje torren.

De twee losse 2N2219 zijn wat slechter dan de originele Q1. Vooral omdat ze thermisch niet gekoppeld zijn en onderling meer verschillen dan de torren Q1.
Het beste is om alles zo te laten. Alleen als bij lang aanstaan van de HP8601 de -6.3V veel verloopt dan een betere oplossing zoeken.
Succes met het sweepen. :D

René
Plaats reactie