tek automatische probe doet niet

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

tek automatische probe doet niet

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb een tek 2445 scoop en daar kunnen probes aan die (is mij verteld) de meet waarden in volt of MHz weergeven in het scherm ipv de markerlijnen. Nu heb ik een zo'n probe gekregen maar die doet helemaal niets. Hij laat helemaal geen signaal door. Nu kan hij natuurlijk gewoon defect zijn maar het kan ook best zijn dat ik iets anders moet doen. In het manual kan ik hier niets over vinden. Iemand ervaring hiermee.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: tek automatische probe doet niet

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

wat is het type van de probe? Eventueel hier een foto plaatsen.
Zit er aan de BNC plug nog een extra pin of connector?
Er zijn nogal veel verschillende bijzondere probes gemaakt.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: tek automatische probe doet niet

Ongelezen bericht door fred101 »

Het is een Tektronix P6062B 1x-10x

Er zit in de probebody een schakelaar 1x of 10x en daar tegenover een gat met daaronder verzonken een soort wit knopje/schuifje met GND REF
De connector naar de scoop heeft een uitstekend pinnetje in de rand van de connector.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: tek automatische probe doet niet

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

wat ik zo snel kan vinden is de scale-factor-switching .
Als de probe P6062B van 1x naar 10x wordt omgeschakeld zou de 2445 automatisch zijn schaal V/div moeten aanpassen.
Komt bij meerdere merken voor.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: tek automatische probe doet niet

Ongelezen bericht door fred101 »

OK, dat doet hij in ieder geval ook niet.
Ik heb hem open gehad en er lag een los knopje in wat hoorde in dat gat met GND ref. Verder een gesloten metaal huisje. Bij de bnc zitten nog wat componenten (weerstanden en trimmertje) Hij doet het wel als ik de kabel bij het bnc-kastje recht hou. Daar zit dus een kabelbreuk. Dat zal niet meevallen om te vervangen want de binnenader (in dat bnc kastje komt hij er zichtbaar uit) lijkt een 0,05mm draadje. Je hebt een loep nodig om het te zien.

Ik heb nog hele mooie soepele delaylijn coax van die philips. Zou dat geschikt zijn ? Wat is een goede coax om meetsnoetjes te maken. Ik wil wat bnc vrouwtjes en mannetjes kopen en een paar meter kabel om snoertjes te maken. De huidige zijn 75 ohm en iets van een meter en heel stug. Ik wil kortere en soepel. Mijn 50 ohm kabels zij RG58. Ik heb ook twee mooie gemaakt van een soort goudkleurig heel dun soepel coax. (teflon lijkt het)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: tek automatische probe doet niet

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

het wordt nog lastig om die Tek probe te repareren. Vaak is een nieuwe probe de enige oplossing.
ik weet niet of die Philips coax geschikt is. Gewoon proberen.
Wil je krimp of soldeer connectors gaan gebruiken?
Ik heb o.a. twee BNC kabels van Radiall, soepel en toch RG58C/U.
Andere kabels zijn ook RG58 maar stugger.

René
Plaats reactie