Wie kent dit onderdeel???? - deel 2

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Wie kent dit onderdeel???? - deel 2

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik koop wel eens een verassingspakket op een radiomarkt en dan zitten er altijd onderdelen bij, die je niet kunt thuisbrengen. Wie kent dit onderdeel en waar dient het voor?
Er staat AG 20 Taiyo op.
100_4320.JPG
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Wie kent dit onderdeel???? - deel 2

Ongelezen bericht door pa10403 »

small voltage switching diodes
Google is je vriend he,hahahahaha
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Wie kent dit onderdeel???? - deel 2

Ongelezen bericht door fred101 »

Niet zo'n goede vriend blijkbaar :wink:
Het zijn spark gaps die in crt's worden gebruikt.
Bijlagen
ag20.pdf
(350.65 KiB) 375 keer gedownload
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wie kent dit onderdeel???? - deel 2

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Zou ik die ook parallel aan een 230V lijn kunnen plaatsen tegen hoge spanningspieken, zoals blikseminslag die een eind verderop plaatsvindt?
Ik begrijp dat zo's dingetje nooit een volle blikseminslag kan absorberen hoor, maar pieken komen ook wel voor...
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Wie kent dit onderdeel???? - deel 2

Ongelezen bericht door fred101 »

Als het apparaat uit staat zal het wel werken. De spanning kan dan hoog genoeg oplopen om over te slaan voor het door de schakelaar gaat. Als het apparaat aan staat denk ik dat de spanning makkelijker de voeding in kan en daar doorslaat dan dat dat ding doorslaat. Rene, weet daar veel van. Ik heb nog steeds wat suppressors liggen voor dat doel die ik nog in mijn werktafel stroomvoorziening wil integreren. Ik ga dat binnenkort op nieuw doen. Er moet een paneel komen met schakelaars. De stekkerdozen niet meer opzij maar achter en wat hoger op het paneel. De noodstop, scheidingstrafos, suppressors, variac, gloeilamp-optie, regelbare HV DC voeding, 110V, aardlek, automatischezekering enz. Alles bij elkaar ipv nu verspreid over de hele tafel.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Wie kent dit onderdeel???? - deel 2

Ongelezen bericht door rbeckers »

fred101 schreef:... Rene, weet daar veel van. ...
Fred
:oops:

Tjalling,
deze spark gaps zijn niet zo erg geschikt om pieken op een 230V lijn tegen te gaan.
Als een spark gap aanspreekt is de max spanning over de vlamboog lager dan 230V. De spark gap gaat niet uit geleiding totdat er iets defect raakt. Je sluit de 230V kort.

Als je een 230V lijn wilt beveiligen kom je meestal bij varistoren uit. Bijv de S14K275 of de S20K275 van Epcos.
Er zijn wel wat regels en beperkingen met deze varistoren. O.a. veroudering, een beperkt aantal grote pieken kan gedurende de levensduur worden verwerkt. Bij pieken gaat een varistor, zo ongeveer als twee in serie geschakelde zenerdiodes, geleiden. Alleen de piek wordt vrij effectief kortgesloten en in warmte omgezet. Een grote piek betekent veel warmte en soms een ontploffende varistor!
Eventueel beveiligen in combinatie met een filter en smeltveiligheid.
Er zijn varistoren voor in de meterkast die, één keer, 50kA aankunnen.

Een S20K275 is snel, ong 25ns, heeft meer dan 10Mohm isolatieweerstand, kan 8kA (8000A) puls van 8us verwerken, de spanning bij 100A is 710V en de capaciteit is 630pF. :lol:

Voor datalijnen zijn deze spark gaps beter geschikt. Alleen gaat mijn voorkeur dan uit naar gas surge arresters. Deze gas surge arresters, bijv de 90V uitvoering, hebben een isolatie weerstand van 1Gohm en een capaciteit van 1pF. Spark gaps en gas surge arresters zijn wel langzamer dan varistoren.
Bij aanspreken staat er ong. 10-15V over de aansluitingen.

(Dankzij Fred dit verhaal :wink: )

Mochten er nog vragen zijn, stel ze!

René
Plaats reactie