Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Het is nu zeker. De opamp is defect. Ik ga er morgen een andere voor in de plaats zetten met een ua741.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

succes of mischien sterkte. Ben benieuwd naar de uitkomst.
Van triode naar opamp.

PS
opamps hebben geen gloeidraad. :lol:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

wedden dat ik ze kan laten gloeien :sneaky2:

Edit: in simetrix doet ie het al :-)
Bijlagen
opamp.jpeg
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Helaas. Het werkt niet maar dat komt denk ik door mijn belabberde opamp kennis. Ik heb de 741 gewoon ipv de originele gezet. (wel de pinnetjes goed natuurlijk) Dus met originele potmeters enz. Het signaal op de ingang is wel aanwezig maar dat is maar heel klein. Het inverteeert ook wel en is daarna nog zo klein. Die tor heb ik ook vervangen maar dat maakte niets uit, die zou het weer 10-0V moeten maken. Nu schijnen er ook opa/ota opamps te zijn die stroomversterkend werken.

De zaagtand is 0 tot 10V maar na die 39K weerstand blijft daar een klein beetje van over. Dat klopt denk ik wel want dat signaal gaat via wat weerstanden naar massa. Daarom denk ik aan een stroomversterker. Heb ik dat goed.

Ik kan misschien de 0-10 volt los koppelen zodat de spanning op de ingang 0-10V blijft en dan de uitgang geinverteeerd direct naar de uitgang (dus voorbij de tor na de opamp) of via de tor maar dan gebruikt als buffer en niet als versterker. Maar ze zullen niet voor niets die combinatie opamp/tor hebben gemaakt (of ze hadden geen spanningsversterkende opamps toen)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,
w1.JPG
w1.JPG (17.14 KiB) 11274 keer bekeken
R1=39k
R2=33k+10k potmeter
Eventuele offset (R11 in origineel schema) nu pen 1 en 5 van de LM741 of OP07.

Probeer dit en vergeet even o.a. de tor.
Als dit werkt kan de tor etc., indien nodig, weer toegevoegd worden.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb de kaart er uit gehaald. Aangesloten op de plus en min twaalf volt en massa. Toen wat gespeeld , tor vervangen tot ik de zaagtand van mijn functiegenerator weer inverted op de scoop zag. Ding er weer in gestoken. Springt in band twee de zaagtand ineens weg en naar 50V.

Je geloofd het nooit, de dikke pnp tor van de -27V ligt eruit. Nu is de maat vol. Dat van die zaagtand gaat werken. Is het niet goedschiks dan kwaadschiks maar dat inverteren leek gelukt en anders lukt me dat desnoods op een los printje zeker.

Ik ga eerst de hele voeding opnieuw maken met gewone regelaars. De zwaarste voeding is 1A. De rest 20 tot 500mA.
Die 50V moet dan ook gelijk mee. Dat is de moeilijkste. De rest stelt niet veel voor , ook in het origineel niet. Steeds een tor met een rijtje zeners aan de basis. Ik heb de vorige keer alleen nog al wat van die dingen gemold ivm positieve en negatieve voedingen.

De positieve kunnen allemaal zo direct op 1 koelblokje, de negatieve op een apart blokje. De beide blokjes geisoleerd ophangen. Klopt dat ? Verder bouw ik ze conform datasheet. LM337 voor de -27. 7812 en 7912 voor de 12V waarbij ik de gnd dan via een diode naar massa om 12,6V te maken. De 9V zener op de stuurspanningprint wordt ook een 9V regelaar. Dan knip ik de connectors van de voedingprinten af en soldeeer daar draad aan naar de nieuwe print die ik dan boven de connectors monteer.

Als dat allemaal lukt gaat ie dicht en ga ik eens rustig kijken of ik de sweepprint en stuurspanningsregelaar gemoderniseerd kan nabouwen. Dus zonder al die zeners en rare opamps en maar gewoon 741's ofzo en met nieuwe betrouwbare 1n4181 diodes.
Wel het zelfde principe maar gewoon met verse moderne onderdelen. Ze alleen vervangen lukt niet want die pcb's zijn waardeloos
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

Het beste is ALLE regelaars, bijjv. dmv micaplaatjes, thermische pasta en plastic ringen, geisoleerd op een een of meerdere koellichamen te monteren.
O.a. doordat de 7812 van een diode voorzien is in de ref aansluiting, MOET er geisoleerd gemonteerd worden bij meer dan een regelaar op een koellichaam.
Het koellichaam zelf kan geaard worden. Is voor HF storingen te onderdrukken beter.
Bij CO staat een artikel over thermische weerstand. Lees dat eerst.

Kijk naar het schema van de voedig voor de digitale SA voor details.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

De -27 en +50 zijn af. Ik heb ze getest op externe voeding voor de zekerheid. De 27V met een LM337 invl protectiediodes en extra elcotje. Zeg maar de meest luxe variant op het datasheet :-)
De 50V door eerst een 2n3055 met een 33V zener als referentie van basis naar collector en een 10K weerstand van basis naar emiter, daarna een 7824 met drie 9V zeners in serie aan de referentie. Hier wil ik nog een extra protectie diode over de uitgang zetten maar moet die dan van uitgang naar massa of naar referentie. Ik denk naar massa omdat anders de stromen door de zener moeten.

Ik heb de oude printplaat leeg gemaakt en doorgeknipt zodat er nog iets van 2cm boven de connector zat. Een nieuwe print daarop bevestigd. De 2n3055 gewoon zo op de plaat (geisoleerd met mica) dat ding zal met 500mW
(wat er theoretisch max zou lopen) niet zo'n moeite hebben De LM337 zit geisoleerd op een extra koelplaatje. Beetje overbodig (160mW max) maar voor de zekerheid toch maar gedaan.

Dan nog twee keer +12,6V en twee keer -12,6V, vreemd dat ze dat dubbel hebben gedaan.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

12,6V s vreemd maar niet dat die 2x gemaakt worden.
O.a. stroom, rimpel, trafo's, HF gedrag spelen mee.

Ook een beetje thermische pasta gebruikt?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Pasta alleen gebruikt als er geen siliconen of mica onder zat. Ik meende dat uit het verhaal op CO op te maken. Is dat niet goed ?

Die keuze voor 12,6 snap ik ook niet helemaal. Maar de originele was met een multislag instelpotje instelbaar dus snappen doe ik het ook niet. Heel rare waarde. Je ziet in veel oude transistor apparatuur zo nog vaak 6,3V. Denk dat dit ook zo iets is. 2x 6,3 is 12,6 zullen wel van die standaardwaarden zijn waar ze aan gewend waren. Ik heb ook nog niets kunnen vinden waarbij dat volgens mij erg precies komt. De VCO maakt het weinig uit lijkt me. Het hele ding zit verder vol zeners. Die opamps draaien op 12,6 dus die doen het ook op 12V. Er worden wat diodes mee geschakeld. De zaagtand/stuurspanning makers zijn helemaal instelbaar. Voor de band 1 amp en LO moet het ook weing uitmaken want hij heeft geen gecalibreerde output. Maar bij de meetpunten staat bij de voeding 12,6 en dat mag 0,12V plus/min afwijken (1%). De variatie tgv temperatuur is 0,5% Dus blijkbaar komt het precies.

Ik zit een beetje met die 12,6 500mA negatief. Die tor was ook defect en heb ik vervangen toen door een pnp tip127. Die werd toch aardig warm (graad of 40 schat ik op het koelplaatje), Er staat 15VAC dus die stond max 4W te dissiperen en kan best zijn dat dat al boven zijn specs is natuurlijk. Ik denk dat ik die 7812 en 7912 dus echt moet gaan berekenen. Ze kunnen 1A aan en de voeding is opgegeven als 1A maar dat kan onder of overbemeten zijn. Gezien de torren en zeners die ze gebruiken denk ik eerder overbemeten.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

bij mica plaatje altijd een klein beetje thermische pasta gebruiken, aan twee kanten.

15VAC geeft 15 x 1.4 - (2 x 0.7V) = 19.6 VDC (met rimpel)
Bij 3V rimpel staat er gemiddeld ong. 19.6 - 1.5 = 18.1 VDC dus 18.1V - 12V = 6.1V over de TIP127. Bij 500mA is dat 6.1V x 0.5A = 3W.
Zolang je je vingers niet verbrand, valt de temperatuur nog mee. :sneaky2:

Een 7812 kan ook, mits goed gekoeld, wel 1.5A aan.

Wat ook meespeelt is de 2mV/graad variatie van een diode overgang. Een goed :lol: ontwerp houdt hier rekening mee.
Ook bijv. ruis, uitsturing, 230V variatie, dissipatie worden in het ontwerp meegenomen. :pray:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

De -12V is ook klaar, alles nog eens getest en nagekeken en er in gezet. Ding aan. Nog niets. Spanningen nagekeken en allemaal goed. Begint de trafo wat raar te klinken dus ik zet de boel gelijk af want hij werd ook nogal heet Dacht dat het de nieuwe voedingen waren dus ik trek die printen eruit. Gebeurd het weer. Ik meet snel de wisselspanningen daar en die waren goed. Alleen de originele 12,6V 1A voeding zat er nog in . Ik meet daar de 12,6 en die was aanwezig. Ik trek die print eruit en weg is de brom maar de trafo wordt nog steeds warm. Ik ben een beetje bang dat de trafo is gesneuveld door de defecte voedingen of en dat lijkt me logischer dat de voedingen zijn gesneuveld door een gammele trafo (lekspanningen ofzo)
Dat wordt dus ook een andere trafo erin :crybaby: :devilish: Ik denk dat ik er wel een heb met de juiste spanningen. In iedergeval binnen de specs van de regelaars en anders meerdere trafo's erin. Wat een rampenplan is dat ding alsof er een tijdklok inzit. Ik begin bijna aan mijzelf te twijfelen, dat ik het zelf allemaal mol ofzo zou alleen niet weten hoe. Het zijn lage spanningen en ook geen zware voedingen en een trafo die binnen een minuut bloedheet wordt zonder dat er iets op is aangesloten kan ook niet echt aan mijn printjes liggen.

Nu ook alle voedingen gevolgd in het boek en echt: De 12,6V/1A is +12,6V. De -12,6 op die print zit aan het chassis en is dus gewoon massa. Op de -12,6V/0,5A, print zit de +12,6V aan het chassis (zoals ik tijdens het bouwen al ontdekte). Er is dus geen dubbele voeding. Dat scheelt alweer. Op de +12,6V na heb ik ze dus nu af.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

heb ik een tijd geleden gehad met een nieuwe chinese voeding. Trafo uitgebrand.
Of sluiting tussen de windingen van een wikkeling, of sluiting tussen de wikkelingen.
Oftewel in jouw geval een soort van russische Murphy. :crybaby:

Regel een; niet twijfelen aan jezelf!
Regel twee; niets zelf mollen!
Regel drie; alles controleren. bijv. met externe voeding. Eventueel smeltveiligheden in secundaire trafolijnen zetten.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

De 1A wikkeling zit ook nog direct aan AD converter. Volgens De tekening zit hij aan andere wikkelingen (op zo'n manier dat het weinig zinvol is) maar hij zit dus gewoon aan 4,5 en 6 en dat is 2x 15VAC 1A. Die kant van de trafo wordt ook warm. Er is geen sluiting naar het chassis of andere wikkelingen. Draden los gemaakt (even aantippen met bout, geen zware constucties) en een lip viel er af. Aan het breukvlak te zien (zwart) al geruime tijd zo. Dat is dus waarschijnlijk een forse overgangsweerstand geweest en daardoor is de boel overbelast geweest. De trafo bleef koud (paar minuten aangelaten) Toen de voeding belast en gelijk werd hij weer bloedheet. Ik denk dat hij idd interne sluiting maakt. Er staat 10V-0-10V op de lippen. Dat hoort 15V-0-15V te zijn.

Die voeding van die AD converter heeft overigens ook een defecte tor. Was te verwachten :devilish: . Vraag me af of ik niet beter een chinese analyser kan kopen. Kan nooit veel slechter dan dit. Ik denk dat het er op neer gaat komen dat dit straks de behuizing van de SA gaat worden.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

De trafo die er in zat had aparte wikkelingen met steeds een middenaftakking. 2x9V, 2x15V, 2x15V, en twee zonder middenaftakking : 34V en 50V. De trafo die ik heb is er een met aftakkingen dus een gezamelijke nul en dan 27V, 50V , 375 en 388

Ik begin me nu wel serieus af te vragen of het nog wel de moeite en haalbaar is. Ik moet nu dus ook nog de + 12,6 maken wat niet zo moeijlijk is maar de 9V zit op een printplaat voor de teller en is zo te zien ook niet goed. Die is niet zomaar te vervangen want dat zit helemaal op die print geïntegeerd en dan is het nog mogenlijk dat de stuurspanningsvormer nog steeds niet wil, de LO leek ook defect en de versterker voor de tweede band is ook nog een vraagteken gezien de vreemde volumeregeling die hij had.

Toch maar wachten op de SA of zelfbouw overwegen ? Lijkt me best leuk om te doen, ik weet alleen nog niet precies hoe ik een versterker moet maken die de output lineair houdt maar daar kan ik wel achter komen maar en geen idee hoe ik hier een counter op aan moet sluiten die begin, eind en middenfrequentie kan weergeven en hoe ik een afstembare marker moet maken.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie