raar foutje in Tek 2445 scoop

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

raar foutje in Tek 2445 scoop

Ongelezen bericht door fred101 »

Van de week gebeurde het steeds dat mijn scoop na een minuut of tien geen Y versterking meer had. Een keer de tijdbasis verdraaien leverde weer beeld op. Hij geeft geen foutcode bij opstarten en was ook niet warm ofzo. Net alsof hij in een soort sleep-mode gaat. Er is wel wat in opstelling veranderd. Hij stond eerst op mijn werktafel vrij naast me en nu stond hij op de plank boven op een philips scoop naast een 500V voeding want anders kon ik die SNA's niet kwijt. Zou dat er iets mee van doen hebben. Die voeding ging steeds aan en uit omdat ik met het 70cm buizen projectje bezig was.
Anders ben ik bang dat er iets aan het overlijden is :crybaby: en dat zou jammer zijn want ook al is ie lang niet zo mooi als een 535A, hij is wel vreselijk handig :wink:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: raar foutje in Tek 2445 scoop

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de Tek's zijn vanwege hun voeding gevoelig voor magneetvelden. Dus zoveel mogelijk uit de buurt van trafo's en magneten houden.
Vielen beide y kanalen uit of alleen een kanaal?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: raar foutje in Tek 2445 scoop

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik dacht (95% zeker) beide kanalen maar (Z) was er mee bezig, die had er twee probes aan hangen en plaatste twee signalen over elkaar. Ik zat op de SA te kijken en hij was met de scoop bezig. Die trafo heb ik nu maar even weg gezet. Dat is een 500V/1700mA en dan zit er nog een potente 6,3 en 12V (ik dacht iets van 8A) gloeitrafo in. Dat zal dus best een stevig veld neer zetten en die staat nu dus strak tegen de scoop aan. Hij staat daarnaast op een plank boven een 5A labvoeding welke ook aanstond. Die heb ik ook maar opgeschoven. Vanavond bezoek dus ik kan het niet testen.
Ik heb net nog een leuke 18/12/8V voeding neer gezet. Die stond al een weekje in de auto maar het bezoek heeft hem er even uit getild. Hij weegt iets van 40 kilo en heeft de kleur en het formaat van een racal. Ik denk niet dat ik nu ooit stroom te kort kom (voor zenders, groen spul of gloei voor een stevige eindbuis) :weightlifts:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: raar foutje in Tek 2445 scoop

Ongelezen bericht door fred101 »

Hij lijkt het nu weer gewoon normaal te doen. Zal dus idd het magmneetveld zijn geweest. Dank voor de info.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: raar foutje in Tek 2445 scoop

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ook bij andere appartuur komt dit probleem voor. Je kunt in trafo door sterke externe velden in verzadiging krijgen en zo de stuurtrap of de trafo zelf beschadigen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: raar foutje in Tek 2445 scoop

Ongelezen bericht door fred101 »

OK, hij staat nu boven op de tweede tek 535 buizen scoop. Zou die daar tegen kunnen? De voeding zit in een metalen kast en de scoop is van boven ook dicht en van metaal. Ik had hem eerst op de grond staan maar vond het veiliger en handiger om hem boven het werkblad te zetten.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie