Philips PM2505 multimeter doet raar

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Philips PM2505 multimeter doet raar

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb een PM2505 een tijd geleden gehad samen met een 2503. Ik dacht dat het twee dezelde waren maar de 2505 is een heel andere meter. Hij is 10Mohm in alle bereiken. Eigenlijk een digitale meter maar dan met analoge aanwijzing. Ik heb er twee 9V batterijen in gedaan en bij de batterijcheck slaat hij bij de plus check veel te veel naar rechts en bij de min check wijst hij ook verkeerd. Met de stelschroef kan ik het niet bijregelen. In de 1mA gelijkstroomstand moet de meter op nul staan, hij staat dan echter halverwege de schaal. Hij meet voltages verder wel goed en weerstand ook. Alleen slaat de meter bij oneindige weerstand strak rechts de hoek in. Er is geen schema van het ding te vinden. Kent iemand hem of de symptomen. Ik vermoed dat het een soort operationele versterker is. Je kunt bv gewoon net als bij een moderne meter plus en min omdraaien. De meter gaat de goede kant op maar een klein metertje eronder geeft - ~ + aan.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Philips PM2505 multimeter doet raar

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ik kan ook geen schema vinden.
open maken en van print een paar foto's maken.
Het zal een vrij eenvoudig schema zijn. Er zitten ook weinig buizen in. :lol:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Philips PM2505 multimeter doet raar

Ongelezen bericht door fred101 »

Als er buizen in zaten deed hij het allang weer :lol:

Ik heb hem even open gemaakt. Er zitten twee 9 volt batterijen in waarvan er aan het klemmetje te zien een ooit is leeggelopen. Er hing ook een draadje van een batterijhouder los en die leeggelopen had een te hoge inwendige weerstand (pikzwart koper). Ik heb dat opgelost maar hij blijft de zelfde fouten geven.
Er zit een hele zwik electronica in. 10 torren/fets , een phdn528h8349 (voor zover ik kan lezen, een 6 potige metalcan transistorachtig ding) en een 16 potige DIL, een oq0051 waar ik echter niets over kan vinden behalve dat iemand een datasheet van deze opamp zoekt om een PM2505 te repareren. 4 istelpots, een potmeter, trimmer, soort spoel, stuk of 50 weerstanden, wat diodes, een diodebrug BY224 en een hanje condensators. Dat zit allemaal gemonteerd op een dubbelzijdige print. Denk niet dat je aan de hand van een foto het schema kan herleiden. Er zitten onderhand nog meer via's dan onderdelen.

De meter wil niet op nul maar reageert wel op de potmeter. Ik denk dat er een verschilversterker in zit die je een bias geeft met de potmeter tov een referentiespanning zodat de uitgang nul wordt en de meter op nul staat.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Philips PM2505 multimeter doet raar

Ongelezen bericht door fred101 »

Naast de opamp zat een instelpotje, toen ik die een milimetertje verstelde kon ik hem weer keurig op nul draaien. Waarschijnlijk een weerstand waarde wat verlopen ofzo. Ik wilde deze wel werkend hebben want deze is 10Mohm in alle bereiken, analoog en kan tot 1 uA volle schaal meten. Helemaal perfect is hij nog niet want Als ik op een batterij meet dan meet ik 8,9 met de plus op de pluspool maar -8,8 met de plus op de minpool. Er zal dus wel meer verlopen zijn. Dat ga ik zonder schema echter niet doen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie