(hybride) 70 cm transceiver

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

(hybride) 70 cm transceiver

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben samen met een andere zendamateur nu bezig een 70 cm transceiver te maken.
We willen er allebei 1 maken. Die van hem wordt op de oscillators en PA na met torren opgebouwd, de mijne misschien helemaal met buizen.

We maken een Wunderhorn-oscillator met een ECC83 welke van 300-400KHz loopt met een fijnafstemming. Dat mengen we met een X-tal wunderhorn-oscillator die bij zenden op 5MHz en bij ontvangen 19,7KHz lager staat door twee kristallen.

Dan komt een aantal verdrievoudigers welke het signaal naar 432MHz brengt. Deze vermenigvuldigers zijn nu reeds gebouwd met torretjes. Alleen de laatste moet nog. We zitten nu op 144MHz. De eerste zijn met een bc547, de laatste is een bf173, we moeten nog een Tor voor 432 zoeken. Ik heb ondertussen het ontwerp af voor de buis-variant. Deze wordt met PF85 dubbeltriodes. Elke triode als balansversterker.

De driver en eindtrap moet nog bedacht worden. Ik heb nog een paar 4CX250's maar geen voeten dus ik wilde eerst een 6146 proberen. Zodra de vermenigvuldiger en oscillators klaar zijn gaan we er de ontvanger bij maken.
Dat wordt een gewone super. Het hele ding wordt FM gemoduleerd , dit zal ook op een wat ongewone manier gedaan worden. Geen ssb dus. Het is geen bestaand schema dus puur experimenteel.

Wordt vervolgd

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
ON6HN
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mei 2008, 11:35
Locatie: Tongeren Belgie
Contacteer:

Re: (hybride) 70 cm transceiver

Ongelezen bericht door ON6HN »

Hallo Fred .... je schrijft: Ik heb ondertussen het ontwerp af voor de buis-variant. Deze wordt met PF85 dubbeltriodes. Elke triode als balansversterker.
PF85 ?? zou normaal toch een pentode moeten zijn.
4CX250B lijkt me wel grof geschut voor een zendertje om over een repeater mee te werken, zou eerder denken aan een QQE03/12 ofzo.

73 .... ON6HN Hugo
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: (hybride) 70 cm transceiver

Ongelezen bericht door fred101 »

Tikfoutje, wordt een pcc85. Die eindtrap ligt nog niet vast. Probeer het gewoon te maken met wat ik heb liggen. Anders koop ik in Apeldoorn wel zo'n QQE03/12.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: (hybride) 70 cm transceiver

Ongelezen bericht door fred101 »

De eerste stappen zijn genomen. De opzet is ondertussen gewijzigd voor mijn uitvoering. Hij wordt niet hybride maar 100% buizen. De VFO is gemaakt met een ECC81 en loopt van 5,125 tot 5,250. Daarna zit er een trippler balansversterker met PCC85. Nu moet ik een mixer gaan maken en een Xtal oscillator. Deze wordt omschakelbaar 4 of 4,1MHz. Ik had namelijk precies deze kristallen en dat geeft een shift van 1,6MHz op 70cm. Na mixer (of een verdubbeler) komt een versterker als het nodig mocht zijn en dan ga ik dmv diode verdubbeling (4 diodes als bruggelijkrichter) in een paar keer naar 70cm. Die diode verdubbeling was bij wat testjes erg schoon en met germanium gaf het weinig verlies. Ik maak het door een twee trafo's gemaakt van een ringkern met twee wikkelingen tegen over elkaar. Daar tussen de 4 diodes. Aan de primaire en secundaire kant komen trimmertjes zodat het meteen afgestemde kringen worden. De fijnafstemming probeer ik te maken door het kristal wat te verstemmen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: (hybride) 70 cm transceiver

Ongelezen bericht door fred101 »

Dit valt toch wel zwaar tegen. De VFO was stabiel maar na 3x en 2x is de drift niet grappig meer. Ik heb daarna een VXO er van gemaakt maar die trek je niet ver genoeg weg. De filtering is vreselijk kritisch en de impedanties van de trappen beinvloeden elkaar zoals te verwachten. Ik heb vrij stijle filters gemaakt die ook nog eens gebalanceerd zijn en dus moeilijk te vrerschuiven zijn. Toen ik alles stabiel had zat ik 500KHz te hoog. Dat even naar beneden trekken gaat dus niet want nu moeten er wat filters helemaal opnieuw opgebouwd worden.
Er leerzaam maar ook erg frustrerend. De ECH mixer is geen succes.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
ON6HN
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mei 2008, 11:35
Locatie: Tongeren Belgie
Contacteer:

Re: (hybride) 70 cm transceiver

Ongelezen bericht door ON6HN »

Hallo Fred .... ja ik volg je zender ook een beetje op CO .... ik meen dat je die zender toch enkel bouwde om over een repeater te werken? ... kan je hem dan niet met een kristal aansturen? ik heb vroeger ooit een 2 m zender gebouwd waarin ik vertrok van een 8 Mc kristal dat ik moduleerde met een BA102 ... dat kristal was er eentje uit de FT243 -reeks en dat heb ik toen precies op de frequentie kunnen "slijpen", je kan die kristallen openen en het plaatje eruit halen. Als dat goed werkt kan je achteraf toch nog proberen om hem uit te rusten met een VFO ?
Heb ik toen ook gedaan maar inderdaad moet je VFO wel uiterst stabiel zijn want op 70 cm verdrievoudigd je drift ook nog eens tenopzichte van 2 m.

Groeten ... Hugo ON6HN
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: (hybride) 70 cm transceiver

Ongelezen bericht door fred101 »

Heb je helemaal gelijk in maar ik moest natuurlijk weer moeilijk doen waar het makkelijk kan en de hele band doen. Ik laat hem even een weekje liggen en dan ga ik dat maar eens doen. Gisteren nog een testje met een kristal gedaan en dat is wel makkelijker. Alleen gaf de oscillator met een kristal een veel lagere amplitude af waardoor de instelling van de trippler niet meer klopte. De rest heb je op CO wel gelezen :lipssealed:

Het is vooral educatief bedoeld maar als ik hem alleen voor NOS kan gebruiken is het prima. Ik heb een 4 en 4,1MHz kristal. Bij 16x is dat precies 1,6 shift. Ik moet dus een frequentie maken van 26.8. Dat betekent dat ik een X-oscillator van 22,9 moet maken en een van 4 omschakelbaar naar 4,1. Die mixen geeft 26,8 en dat dan steeds verdubbelen met diodes en versterkers. Dat hoeft dan niet gebalanceerd en is denk ik veel eenvoudiger. Kost iets meer buisjes maar de filter bouw en aanpassing wordt een stuk simpeler. Nu dus alleen een 11,45 of 22,88 kristal vinden. (ik heb ze wel van 10, 10.7 , 12 en 24) Dus ik denk een tweekristal oscillator met een 10,7 en 12. Als ik die wat bij kan trekken ben ik er.) Wel even een echte kristal oscillator zoeken want de Wunderhorn lijkt wat problemen met kristallen te hebben en twee lukt zowiezo niet. Laat ik daar maar gaan voor "proven" technologie
. Experimenteren is leuk maar ik wil nu weer even een succesje :clap:


Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie