vraag over digitale horloges

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Hoi,

Ik weet niet of ik mijn vraag in het juiste subforum zet, doch ik gok erop dat, dat wel zo is.
Ik zou weleens willen weten of er mensen op dit forum zijn die mij kunnen vertellen hoe een digitaal horloge gemaakt word en uit welke legering de kast bestaat, waarin het digitale uurwerk met zijn componenten zit.
Waarom stel ik deze vraag? Wel mij is het al diverse keren gebleken dat, zodra ik een digitaal horloge draag, ik hele vervelende prikkelingen door mijn pols krijg, het is net alsof er stroomstoten door mijn pols gaan als ik zo'n ding draag :?, met een normaal horloge heb ik dat niet.
Vol verwachting kijk ik naar jullie reactie uit.
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door fred101 »

De spanning in zo'n ding is heel erg laag. Als jij daar een opdonder van zou krijgen denk ik dat het chipje ook zo overleden is. Er zijn kasten van alles tussen platina en plastic. Maar veel metalen behuizingen zijn van nikkelhoudend staal en er zijn mensen allergies voor nikkel. Wat ook kan is dat er bv haartjes tussen de schakels, kastrandje komen te zitten die bij een draai/beweging uit je vel trekken maar dan moet je of zwaarbehaard zijn of een heel wazig horloge hebben of murphy moet je slecht gezind zijn.
Plak eens een dun stukje folie onder de kast.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Wat Fred verteld heb ik ook ervaren; de haartjes tussen de schakels voelt echt verschrikkelijk. Inderdaad net of je arm onder stroom wordt gezet. Voor mij altijd een reden geweest om leren bandjes te dragen. Overigens had ik wel een horloge met wijzerplaat, maar wel op batterij. Maar inderdaad is die spanning echt niet noemenswaardig, die kun je nooit voelen en al helemaal niet in een afgeschermde kast.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Daar hebben jullie wel gelijk in, maar het vreemdste is, dat ik toch elke keer als ik zo'n digitaal horloge draag, prikkelingen voel.
Afgelopen zaterdag had ik een digitaal horloge gekocht welke zendergestuurd is, ik deed het zaterdagavond om en kreeg op mijn pols wel degelijk prikkelingen en dat was niet van haartjes.
Gisteren heb ik dat horloge omgeruild voor een normaal horloge welke ook via een batterij werkt en nu heb ik geen last meer er van.
Natuurlijk Fred101, wat jij zei zit een kern van waarheid in, dat ontken ik dus niet, maar je bent het toch wel met mij eens, dat het vreemd is.
Natuurlijk van bepaalde horlogebanden kan men allergisch reageren, dat heb ik vroeger ook weleens gehad, maar dat zendergestuurde horloge had een rubberbandje, stel dat ik allergisch zou reageren op dat rubberbandje, dan had ik dat bij het rubberbandje moeten voelen, maar neen het kwam echt van die kast af waar het uurwerk inzit.
Daarom vind ik het vreemd dat ik dat voelde, want als het echt zo is, wat jullie zojuist tegen mij zeiden dan had ik nu met dat andere horloge welke ook op een batterij werkt, er last van moeten hebben, het horloge wat ik sinds zondag j.l. heb is van dezelfde fabrikant, dus casio.
Dus Fred101 nogmaals, ik erken wat jij zei, maar het is toch wel vreemd.
Groetjes
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Een zendergestuurd horloge zendt overigens zelf geen signalen uit. Hij ontvangt alleen maar.

Maar een vreemd verhaal blijft het wel Peter, ik blijf vermoeden dat het verband houdt met het materiaal waarvan hij is gemaakt.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Maar een vreemd verhaal blijft het wel Peter, ik blijf vermoeden dat het verband houdt met het materiaal waarvan hij is gemaakt.

Ik kan mij voorstellen dat jij het een vreemd verhaal vind, dat is het ook, maar het is dus wel zo.
je zou daar weleens gelijk in kunnen hebben, Tjalling, dat het met het materiaal te maken heeft, maar om heel voorzichtig te zijn met mijn redenering: Het horloge wat ik nu heb is van hetzelfde materiaal gemaakt als van het horloge wat ik terug gebracht heb.
Wat natuurlijk ook kan zijn is, dat de fabrikant in de kast van het uurwerk iets aanbrengt voor een betere geleiding en wat zij niet doen bij normale horloges.
Daarom zei ik al tegen je, ik ben heel voorzichtig met mijn redenering, want ik weet het niet zeker of dit zo is, maar inderdaad het is gek dat ik er last van had.
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik had het bij de kast over nikkelstaal, niet over het bandje. Als zo'n ding zoveel spanning zou maken dat je het voelt moet de batterij snel op zijn maar dan moet je het ook kunnen meten met een veldsterkte meter of SA ofzo.
Ik denk dat het toch een allergie achtig iets is. Uiterlijk van het metaal zegt niets, wij als leek zeker zien het verschil tussen de verschillende legeringen niet. Nepgoud ziet er ook uit als goud. En wat tjalling zegt: dat horloge ontvangt, het zend niet, het straalt dus niets uit.

Ik heb een keer een tens gemaakt. Dat is een apparaatje waar je zo'n 500V mee maakt en je via twee electrodes op je huid plakt (eentje doet bij 500V zelfs nog niets, jij hebt een horloge om) want anders maak je geen circuit met de weerstand van je huid als onderdeel. Die 500V levert prikkels op aan je spieren en wordt gebruikt bij bv blessures. Zelf bij 100V voel je nog steeds niets (kleine stroom tov de huidweerstand). Jou horloge heeft een 1,5 of 3V batterij. Dat kun je niet voelen, zeker niet met maar en contact punt.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Ik begrijp je wel, Fred101, je zal denkelijk wel gelijk hebben dat het een allergische reactie bij mij oproept.
Persoonlijk denk ik, dat ik een gevoelige huid heb, dat kan, de ene mens is niet de ander.
De een vertoond een allergische reactie op nikkel en de ander weer niet, die is bijvoorbeeld weer allergisch voor chocolade of dieren of aftershave en noem maar op.
Misschien heeft de fabriek bij mijn andere horloge geen bepaald spul ingebracht waardoor je prikkelingen krijgt.
Natuurlijk wat de batterij betreft, dat heeft niet zo'n voltage waardoor je verschroeide haren krijgt.
Dat zou wat moois zijn, als dat zo is.
Maar hoe je het ook wend of keert, ik voelde prikkelingen, of het nou door de batterij komt of door nikkel of door haartjes of weet ik veel, het was er en ik had het.
Iniedergeval begrijp ik dus je uitleg.
Groet
Mvrgr., Hobbyist
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door pc1l »

Fotograaf schreef: Maar hoe je het ook wend of keert, ik voelde prikkelingen, of het nou door de batterij komt of door nikkel of door haartjes of weet ik veel, het was er en ik had het.
Hm .. dit is echt heel interessant. Haal de batterij er eens uit !
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Als je een nieuw horloge koopt, dan mag je het niet open maken om wat voor reden dan ook, je garantie vervalt geheid, bovendien zou het heel dom zijn als je een horloge koopt waarop een zichttermijn zit waarbij je het mag retourneren, je kan er gerust vanuitgaan dat je het aankoopbedrag niet terug krijgt, tenzij je geluk hebt dat de verkoper van de winkel waar jij het gekocht hebt, zijn\haar ogen dicht heeft, maar hoe je het wendt of keert, het is af te raden om dit soort dingen te doen, het beste medicijnen is nog steeds terugbrengen naar winkel van aanschaf.
Maar het probleem is inmiddels opgelost, want ik heb het teruggebracht en een ander horloge genomen waar ik geen last van heb.
Mvrgr., Fotograaf
Mvrgr., Hobbyist
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door pc1l »

Dat wist ik niet dat het om een nieuw horloge ging ..... :pray: .. Wat ik ook niet wist is dat een nieuwe batterij inzetten ( of dus ook eruithalen ) sporen nalaat. Tjonge, ik moest toch maar eerst eens nadenken voor ik weer iets schrijf :naughty: :writer:

Maar zonder gekheid, in jouw geval zou in verband met de anamnese het verwijderen van de desbetreffende knoopcel de ultieme test zijn geweest ..... Bij sommige test / proef personen is ooit ergens ( weet niet meer waar ) aangetoond dat lage ( DC ! ) batterij spanningen in combinatie met een zeer gevoelige ( veel zenuwuiteinden ) + erg vochtige huid een voelbare tinteling / prikkeling :( kunnen veroorzaken .....

Blij dat jouw probleem nu is opgelost.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Dat wist ik niet dat het om een nieuw horloge ging ..... .. Wat ik ook niet wist is dat een nieuwe batterij inzetten ( of dus ook eruithalen ) sporen nalaat.
Geeft niet, dan weet je het nou.
Maar er staat mij bij dat ik het wel gezegd had in mijn eerste posting.
Kijk als jij een horloge koopt en je maakt het horloge open, dan zien ze dat omdat de schroefjes enigzins beschadigd geraakt zijn, je kan nog zovoorzichtig doen, maar beschadiging van schroefjes voorkomen is onmogelijk en als je dat toch lukt dan heb je geluk gehad.
Vervolgens had jij het over amnese, ik heb het eens opgezocht, maar gezien mijn leeftijd kan dat niet.
Amnese komt voor bij jonge mensen tussen 20-30 jaar en deze man die als Fotograaf op dit forum post is bijna 55 jaar, dus het is onmogelijk gezien mijn leeftijd omdat te krijgen c.q. te hebben.
Maar iniedergeval bedankt voor je reactie.
Mvrgr., Fotograaf
Mvrgr., Hobbyist
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door pc1l »

Hm .. wel, ik heb het echt niet over amnese ( is het een aandoening of zo ? ) gehad hoor, ik kan je gerust stellen :) ! Wel gebruikte ik de term anamnese en hoe ouder je bent, hoe meer informatie er normaal gesproken dan zich binnen dit begrip bevindt !

Het slaat op de voorgeschiedenis, datgene wat van toepassing is / was, tot nu toe. In jouw geval betreft het hier dus onder meer de dingen / zaken die je beschrijft.

Openen van een horloge : theoretisch is het onmogelijk om een horloge te openen zonder sporen achter te laten. Bij elke bewerking worden altijd sporen achtergelaten, dat is een natuurwet. Echter bij gebruik van het juiste materiaal is het maken van sporen tot een minimum beperkt ( in ieder geval zijn er geen direct zichtbare sporen, wat ik bedoel in mijn reactie ). Soms is er daarom dan ook sprake van verzegeling. Omdat anders niet te zien is dat een object geopend is, als een technicus dat doet met het juiste materiaal.

Realiseer je ook nog dit : bij het inzetten van de schroefjes tijdens het fabricage proces worden ook sporen achtergelaten conform de fysische wetten.

Wat ik schreef over de proefpersonen betreft trouwens direct contact tussen batterij en huid. Een batterij in een horlogecase is niet direct verbonden met de huid, zeker niet in die zin dat de twee polen beide contact maken.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door Hobbyist »

pc1l schreef:Hm .. wel, ik heb het echt niet over amnese ( is het een aandoening of zo ? ) gehad hoor, ik kan je gerust stellen :) ! Wel gebruikte ik de term anamnese en hoe ouder je bent, hoe meer informatie er normaal gesproken dan zich binnen dit begrip bevindt !
ja sorry! :oops:
Ik had het verkeerd gelezen.

Openen van een horloge : theoretisch is het onmogelijk om een horloge te openen zonder sporen achter te laten. Bij elke bewerking worden altijd sporen achtergelaten, dat is een natuurwet. Echter bij gebruik van het juiste materiaal is het maken van sporen tot een minimum beperkt ( in ieder geval zijn er geen direct zichtbare sporen, wat ik bedoel in mijn reactie ). Soms is er daarom dan ook sprake van verzegeling. Omdat anders niet te zien is dat een object geopend is, als een technicus dat doet met het juiste materiaal.

Realiseer je ook nog dit : bij het inzetten van de schroefjes tijdens het fabricage proces worden ook sporen achtergelaten conform de fysische wetten.

Wat ik schreef over de proefpersonen betreft trouwens direct contact tussen batterij en huid. Een batterij in een horlogecase is niet direct verbonden met de huid, zeker niet in die zin dat de twee polen beide contact maken.
Ik begrijp jouw uitleg, daar zit inderdaad een kern van waarheid in.
Ik ga mij nogeven schamen voor mijn blooper, nogmaals bedankt voor je reactie.
Totziens
Mvrgr., Hobbyist
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: vraag over digitale horloges

Ongelezen bericht door pc1l »

Never mind :)
Plaats reactie