Megger

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Megger

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb een Megger RT030 bridge testing set. leuk ding in een mooi racal kleurtje, houten kistje en voor 10 euro kon ik hem niet laten staan Twee meters en een nest knoppen en een zwengel eraan. Ik weet dat het 250VDC geeft en je er tot iets van 100Mohm mee meten kunt. Er zit echter nog meer op. Een boel spoelen onderin, een balansmeter en een rij draaiknoppen met een venstertje er onder waar 0-9 verschijnt. Er zit een draaiknop op die doet een murray en nog een ander soort meting. Iets met kabelbreuk zoeken volgens mij.

Weet iemand waar ze zo'n ding voor gebruikten en hoe. En de ohm meter werkt maar blijft staan in de stand waar hij stopt. Er zit geen veertje ofzo aan die hem weer op oneindig zet. Wat is daaraan stuk of hoort dat zo. Het mechaniek is vrij open en lijkt helemaal heel.

ik was gewoon benieuwd naar de geschiedenis en hoe oud het zou zijn. Ik kan er niets van vinden op het net.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Megger

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

er zitten zeker geen buizen in? :sneaky2:
Een Megger is bedoeld voor hoogohmige weerstand te meten.
De meeste multimeters stoppen bij 10Mohm.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Megger

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Megger

Ongelezen bericht door fred101 »

Geen buizen, shit dan gaat hij weer weg. Ik weet zelfs dat een megger geen soort ding is maar een merk. Er zijn ook Megger multimeters en megger is nu van AVO. Ik zag zelfs dat je de AVO 8 nog nieuw kan kopen ( ik kan (en ga) een gebruikte kopen voor 15 euro) Vraag me af wat hij nieuw kost, als dat niet te gek is wil ik er wel een.

Deze is dus van het merk megger en heeft naast die megaohm functie de optie om een bridge, murray en varley meting te doen. Dat heeft iets met kabelbreuk ofzo te maken. Was benieuwd hoe oud het ding ongeveer was en wat die andere functies inhielden en wanner dat , en door wie dat werd gebruikt (pnem, ptt ofzo). De beknopte gebruiksaanwijzing in de deksel (sluit dit hier en dat daar aan maar niet waarom) is in het nederlands. Ik blijf een soort electronica-archeoloog tenslotte

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pa1bjs
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2008, 21:50

Re: Megger

Ongelezen bericht door pa1bjs »

Hallo heren!
Een megger is een MegaOhm meter (zoals al eerder gemeld)
Ze worden gebruikt om te kijken of kabels ergens doorslag hebben en de goede isolatie waarde hebben tussen de geleiders.
Ik zit in de nieuwbouw en onderhoud van fabrieken en schepen, en ik ben veel bezig met het keuren van kabels (hoogspanning, midden en laagspanning).
Ik gebruik een megger die 1KV geeft en tot 1000 megaohm gaat (!)
Voor ons is een kabel goed als hij een isolatie weerstand heeft van 1000 ohm per volt.
Prive gebruik ik een megger om te kijken of mijn antennes doorslaan ja/nee.
(bijvoorbeeld bij een velddag in de regen, als de tuner blijft weigeren (hoge swr) Megger eraan, lager dan 2,5 mega ohm? sluiting, antenne anders ophangen.)
Ook coax kabels testen gaat goed op deze manier, je kan gelijk zien of je pluggen goed gesoldeerd zijn.
Groet
bas
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Megger

Ongelezen bericht door fred101 »

Megger is een merk, geen soort toestel. Deze doet maar 250V en heeft een meetbrug functie. Wat ik ondertussen begrepen heb, is dit een kabelbreuk meter van Megger. Hij geeft blijkbaar aan op hoeveel meter afstand de breuk zit. er zit ook een Mohm meter op maar hij test dus maar met 250V. zal wel bedoelt zijn geweest voor telecom ofzo.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie