Oscilloscoop gebruik

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
radioortje
.
.
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 sep 2008, 02:07
Locatie: Emmen

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door radioortje »

Dus hij "schrijft" van rechts naar links , op de crt ?
OK ...

Evert , die dit niet helemaal begrijpt en er nog eens over nadenkt ...
alleen een slecht schetser schetst slechte schetsen
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ook de 6,3V doet het nu na vervanging van 2 bsx20 torren. En de eht was nu stabiel, durf hem niet lang aan te houden want hij zit nog niet op een koelblok maar ik kreeg ineens golf en circelachtige patronen die geveranderde in hoogte en breedte als ik aan de knoppen draaide. Dat is in ieder geval hoopvol.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Evert,

de elektronenstraal loopt van links naar rechts terwijl hij een signaal op de voorkant van de CRT schrijft en moet dan terug naar links om opnieuw te beginnen. Dat laatste, van rechts naar links, moet niet zichtbaar zijn.
Vandaar een blanking circuit.
Zet een scoop maar eens op een langzame stand bij de tijdbasis. Je ziet dan de straal bewegen van links naar rechts en van rechts naar links zie je niets.


Fred,

weer een stap verder. Kun je een foto van de binnenkant hier plaatsen?
Eventueel ook een foto van het beeld wat je ziet op de CRT.
Als alle spanningen stabiel zijn komt dan de tijdbasis en triggerring.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Zal ik doen, ik had het eigenlijk bijna opgegeven. Ik werd er helemaal gek van, zoveel kapot, toch een beetje te hoog gegrepen maar toen ik ineens wat beeld zag kreeg ik weer hoop :)
Ik moet nu even wachten tot de dag van de radio amateur dan kan ik daar wat regelaars en siliconenplaatjes inslaan om de voeding goed op te bouwen. Dan koop ik de zwaarste varianten en zet die op een koelblok . Dat zou voldoende moeten zijn. Zodra de EHT normaal blijft is er niets aan de hand maar zodra die EHT omhoog spring loopt ook de +24V op en wordt ook de -24V regelaar te warm. Ik zit nu natuurlijk nog met -15V ipv -12 en dat help ook niet me want de DC instelpot hangt tussen + en - 12V in dus daar deugt nu niets van.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb nu een grote koelplaat en print met 6 regelaars gemaakt, allemaal geisoleerd opgehangen. De +12, +24 en +6,3 (met twee diodes in serie naar de massa) werken perfect. De 24V is een 2,5A uitvoering. De negatieve doen echter helemaal niets. Ik hoop dat dat aan mijn test ligt. Ik sluit 27V van een labvoeding aan op de print waarbij ik de plus op de massa en min op de ingangen zet. Als -12V heb ik een LM7812 verkeerd om aangesloten zoals in het datasheet staat. Ik denk dat het wel goed is maar de test niet klopt want zowel de 24, 12 als 6,3 (negatief) doen het niet en het zou wel vreemd zijn als die allemaal defect zijn. Met de 7812 losgekoppelt werkt het nog steeds niet. Er ontstaat kortsluiting als ik het test.
Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

meet als eerste of de regelaars geisoleerd zijn van elkaar.
Dan wat loshalen en weer meten.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Geen wel een idee wat er fout gegaan is maar de 7924 klapte uit elkaar bij een test direct achter een brugcel. Dat was dus de schuldige. Ze zijn best kwetsbaar.

Ik heb nu voor de negatieve spanningen gemaakt met een LM337 en twee reglbare ua79G01C regelaars. Ik moet alleen nog een groter instelpotje paatsen op de -6,3 en dan heb ik alle spanningen van 24V naar beneden extern.
Dat lukte eerst ook niet tot ik er achter kwam met wat hulp via NOS dat er 1nF Cjes over de in en uitgang moeten om oscilleren tegen te gaan en toen was het in orde. Nooit geweten dat die Ctjes daarvoor waren en dat een te grote elco ook niet best is. Ik dacht dat de C's er waren ivm afvlakken maar dat is dat niet zo.

Ik heb al wat foto's van de binnenkant gemaakt en een van de display. Maar ik ga eerst de voeding aansluiten om te kijken wat hij dan doet. Nu alleen nog uitzoeken hoe ik die voeding ga integreren zodat de spanningen boven de 24V niet ermee stoppen. Ik had het idee de boel in te koppelen op die meetpunten van het board waar alle voedingsprinten zijn ingestoken en dan de torren voor 24V en lager er uit te halen zodat die niet meer meedoen en dan eventuele punten in hogere spanningen via een draadje van eventuele spanning te voorzien. De trafo secties ga ik vanaf de elco's direct naar de externe voeding trekken.

FRed
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ik gebruik meestal 100nF keramisch tbv ontkoppelen. Staat ook ergens in een eerdere post.
Trouwens altijd een voeding kontroleren op oscillaties.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Klopt, had je al geschreven maar ik wist niet dat het tegen oscillatie was dus ik dacht toen: laat ik maar zo groot mogelijke elco's nemen. In iedergeval heb ik nu twee printjes. Een met alle positieve en een met alle negatieve spanningen. De negatieve zelfs regelbaar. Ik hoop dat de positieve goed genoeg zijn. Nu nog uitvogelen hoe ik dat moet aansluiten. De 150, 70 en 200V hebben geen relatie met de lagere spanningen dus dat is makkelijk. De oude voeding uitschakelen lijkt me het makkelijkst door de torren er uit te plukken. Ik weet alleen niet wat ik nu met de massavlakken moet. Op het ene printje staat er plus op de massa en bij de ander min. Ik heb 2 trafowikkelingen per printplaat nodig. Die breng ik direct naar de printjes vanaf de elco's . De uitgangen naar de meetpunten maar de massa's weet ik dus niet.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

De negatieve spanningen zitten er nu in. Best meer werk dan ik dacht. De spanning van de wikkeling voor -6,3V is te laag voor de regelaar om te gaan regelen. Daarom heb ik hem ook maar op de 24V wikkeling aangesloten. Hoop dat deze dat trekt. De weerstand over de wikkeling en twee diodes gesneuveld. Bleek dat het een 33 ohm uitvoering was volgens de opdruk (niet origineel net als de diodes was deze ooit vervangen) ipv 0,47 ohm. Er zit nu een 4,7 ohm in, ik had niet kleiner, altijd beter dan 33 ohm.

Nu nog de positieve en dan ben ik benieuwd. Maar niet vandaag, heb mijn torren portie weer gehad. :dizzy:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

dat van de -6,3V regelaar snap ik niet helemaal.
Volgens het schema staat er -11V over C1619. Een regelaar heeft ong. 3v nodig om goed te kunnen werken.
-6,3 - 3V = -9,3V. Dan mag er 1,7V rimpel staan. Als de scoop op 240V AC staat bij 230V is dat een extra fout van 5%. nog 5% extra marge ivm netfluctuaties mag er ong. 0,7V rimpel zijn. C1619 is 500uF kan vervangen worden voor 1000uF. De rimpel zou dan onder de 0,5V moeten zijn.
De stroom door de -6,3V regelaar zal ong. 100mA zijn.

P.S.
regelaars zijn IC's en geen torren. :wink:
Een dergelijke scoop heeft trouwens een beeldBUIS! :lol:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Die regelaar is een 79N01 een 4 poot regelbare regelaar. Als ik er 24V op zet is hij keurig op 6,3V te zetten maar met 11V krijg ik hem niet onder de 8V. Ik zal eens een dikkere elco er in doen.
OK, het zijn geen torren, maar ze zitten er wel vol mee :twisted: Door die beeldbuis heb ik het nog niet opgegeven (en dat het erg leerzaam is) want het is eigenlijk te gek voor woorden dat ik denk dat ik een scoop zou kunnen repareren. Is eigenlijk een ietsiepietsie te hoog gegrepen denk ik.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Bij deze alvast wat foto's:
Bijlagen
pm3370_3.jpg
pm3370_1.jpg
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Gisteren de nieuwe voeding aangesloten., Klapte er 3x achter elkaar de diodes uit van de -24V. Tot ik er achter kwam dat dat gebeurden zodra ik het koelblok in de kast legde en dat dus aarde maakt. Wel vreemd want de regelaars zijn geïsoleerd gemonteerd. Maar eerst eens zien of ik beeld krijg. De +24 is een vaste regelaar en die geeft dus meer dan 25V, misschien een dikkere elco. -24V zakt in tot -23 dus die -6,3V op de zelfde wikkeling is blijkbaar niet zo'n goed idee of er moet een tor overheen omdat de regelaar begrenst. Kortom ik ben er nog lang niet. Wat een gedoe. Volgens mij is het haast makkelijker om mijn 6MHz buizen scoop op 100MHz te laten draaien dan deze te repareren. By the way, het is als grap bedoeld maar waarom kan deze scoop tot 150MHz, mijn philips maar tot 10MHz en die buizen tot 6. Wat is het frequentie bepalende onderdeel ? De beeldbuis, ? want dan weet ik nog een leuk project: die buizenscoop uitrusten met de beeldbuis van de 3370. :twisted:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

meet van alle regelaars of ze geisoleerd van de koelplaat zitten.

Korte uitleg over de bandbreedte bepalende factoren van een analoge scoop. :lol:
De bandbreedte van een analoge scoop wordt bepaald door primair de CRT en secundair de y-versterker. Van de y-versterker is met name de eindtrap belangrijk. De y-afbuigingsplaten vormen een condensator. Deze belast merkbaar de y-eindtrap bij hoge frekwenties.
Je kunt je 150MHz scoop vergelijken met een 2m zender. De zender levert bijv. 10W aan een antenne in een klein frekwentiegebied en de y-eindtrap gebruikt bijv. ook 10W maar dan van 0Hz-150MHz.
Je weet hoe moeilijk/gemakkelijk een zender het heeft met een antenne en bijv. niet op ongewenste frekwenties oscilleert.
Bij een zender gaat het meer om vermogen, harmonischen, stabiliteit en rendement.
Je analoge scoop eindtrap moet binnen 3dB van 0-150MHz recht zijn, en stijgtijd, overshoot, drift etc. moeten goed zijn.
De CRT van deze scoop heeft ook speciale y-platen. ipv 2 platen (een paar), heeft deze er 8 (4 paren). De vorm en afstand van de platen bepalen ook zaken zoals gevoeligheid en lineariteit van het beeld.

René
Plaats reactie