Oscilloscoop gebruik

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ok dus als het echt niet lukt zou ik de beeldbuis kunnen gebruiken om zelf een buizenscoop te maken (mbv bv van een oude buizenscoop) alleen een y versterker maken die 150MHz aankan met de door jou genoemde eisen zal niet haalbaar zijn met buizen denk ik. De schema's van buizen-scoops zijn erg eenvoudig vergeleken bij dit bakbeest. Moet nu toch eens schot in komen, het is wel leerzaam maar ik wil erg graag een buizen transceiver gaan maken.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Rene, ik heb hem even opzij gezet, ik heb weer even een dosis grondstoffelijke techniek nodig dus ik ben nu aan mijn collins TCS12 begonnen. Gisteren avond de voeding aangesloten en het begon al dat de hoogspanning na een paar seconden weer wegvalt. Er staat nog steeds maar een paar volt op het tweede controle punt ipv 60V en ik zie er nu even geen gat meer in. Lijkt wel of alles defect is in dat ding. Dus even een korte pauze.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Vanavond onverwacht in het bezit gekomen van een soortgelijke scoop. Wel wat ouder dus met buizen :clap:
maar in uitstekende staat en met alle manuals en met 5 insteek modules. Geen idee wat ze doen maar altijd handig.
Het is een tektronix 535A met duall trace module, Diff-comprator module, wideband diff-amp module, opamp module en een 4 channel module.

Jullie weten vat wat ik daarmee kan :wink:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de Tektronix 535A is een goede maar langzame scoop. Standaard heeft die met de K plugin 15MHz bandbreedte.
Plugin CA dualtrace DC-15MHz
Plugin Z differential comparator DC-10MHz
Plugin G coupled differential wide-band DC-14MHz

Er is wel ooit een sampling (50 ohm) plugin die tot 600MHz gaat, plugin N, geweest.

De Philips is 10x zo snel. :(

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ja dat is nog steeds een punt maar ik vraag me af of ik het ding ooit gerepareerd krijg. Hoe kan er toch zo veel defect zijn in 1 apparaat ? Zou het overspanning, bliksem of zo iets zijn geweest. Ik zal op de dag van de radio amateur nog wat LM317 en 337 halen en wat pnp torren om er over te zetten en dan de voeding nog verbeteren zoadat de voltages 100% goed zijn. Heb ik nu in ieder geval wel een veel betere scoop dan mijn huidige.
Er was ook een SA insert voor de tektronix. Lees net dat er meer dan 60 buizen in zitten :lol: En hij was gratis. Hij heeft hem jarenlang gebruikt (en gecalibreerd) maar hij had ruimte nodig en er staan daar nog tig scopen en deze had hij dubbel. Hij heeft een wand van zo'n 4 meter welke van tafel tot plafond helemaal vol gestapeld staat met meetspul. Dus niet op planken maar alles boven op elkaar waarbij ieder hoekje vol staat.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ik denk zelf dat er een overspanning in de Philips geweest is. Er zijn inderdaad op verschillende plaatsen veel transistors stuk.
Buizen kunnen veel meer hebben. Alleen wat de overspanning veroorzaakt heeft weet ik niet.
Over de reparatie van de Philips. Scoops repareren is moeilijk. Toen je aan die Philips begon had je ong. 50% kans op succes. Nu schat ik dat je meer dan 75% kans hebt om de scoop te repareren. Je leert in ieder geval veel van dit soort reparaties.
Je kunt je eigen tempo kiezen en de scoop ook eens een weekje weg zetten.

Een SA met 60 buizen! Geeft in ieder geval een hoop warmte. Leuk werkje om die even af te regelen.
Ik heb ook wel wat apparatuur. Ik zal, als alles weer staat na het opknappen van de kamer, een foto plaatsen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

OK, ik trek hem over een tijdje nog eens open. Al was het maar omdat die torren anders gewonnen hebben :twisted:
Die scoop heeft 60 buizen, niet de VNA (als die er is)
Jij kent hem blijkbaar gezien de nummers die je noemt. Ik heb in het manual zitten lezen maar die modules zijn iets te ingewikkeld om qua gebruik te plaatsten.
De CA en 1A4 kan ik plaatsen. Dat zijn gewone 2 en 4 kanaals ingangen. Maar die Z, G en O kan ik niet thuisbrengen. Z en G zijn allebei differentieel versterkers en O zijn twee opamp's met volgens het boek: alleen door de fantasie van de gebruiker begrensd in het aantal toepassingen. oa iets met flux in trafo's meten. Je kunt condensators en weerstanden meten met een van die units, er staat iets over impedanties dus ik had het idee dat het een soort VNA achtig ding is. Je kan er ook een als functiegenerator gebruiken.

Wat doe jij qua werk dat je zo veel van scopen (oa) weet en voor iemand die niets met buizen heeft wel zo'n scoop kent. Dan moet je ook al enige tijd meedraaien :wink:

Ben benieuwd naar een foto van je shack.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

fred101 schreef:
... voor iemand die niets met buizen heeft wel zo'n scoop kent. Dan moet je ook al enige tijd meedraaien :wink: ....

Fred
Fred,

Niets met buizen is wat overdreven. Zoals je weet ben ik in het bezit van een HP3200 VHF oscillator met de oscillator opgebouwd met twee buizen. Ik heb wel eens, lang geleden, een middengolfradio met een ECC83 en EL34 gebouwd.
Torren en vooral opamps zijn beter, gemakkelijker, lelijker, kleiner etc.. :lol:
ik heb veel scopes gezien en heb er zelf een paar. En ik kan manuals en schema's lezen. De merken waarvan ik het meeste vanaf weet zijn Hameg en Tektronix. Ook met HP - Agilent apparatuur heb ik ervaring mee. O.a. LeCroy heb ik nog nooit, behalve op een foto, gezien.

En inderdaad draai ik al enige tijd mee.

Differentiele versterkers zijn erg handig als je een (kleine) spanning wilt meten maar dan niet t.o.v. aarde.
Dat soort metingen is met een standaad scope en probes niet (goed) te doen.

Voor het principe: http://www.meettechniek.info/instrument ... robes.html en dan het stuk over differentiaal probes.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat betekent dus dat die differentiaal amp eigenlijk een vervanger is voor die differentaal probe.
Dan neem ik aan dat ik 2 gelijke probes gebruik . Kan je er dan ook een aan massa en de ander aan een component hangen ? Daar kan doe O module ook voor gebruikt worden denk ik.

Die tektronix gebruiksaanwijzing is erg goed, veel uit geleerd. Ik wil nu wat probes/meetsnoeren bij gaan maken want ik heb er maar twee. Trevor gebruikte gewoon een weerstandje (ik dacht 100K) in serie met een stuk coax. Ga je daar op zoeken dan kom je echter grofweg twee verschillende tegen. De ene maakt een probe door er 1K in serie met 50 ohm parallel naar aarde te zetten. Sommige zetten nog een Ctje parallel over de 1K. Dat is dan een 1:20 maar soms zeggen ze 1:40 De andere gebruiken een 5M in serie en dan een 1,25M naar massa zonder C over de weerstand voor 1:10, Als ik dat omreken dan klinkt dat wel logisch. Maar dat 50 ohm snap ik niet of geldt dat voor moderne scopen. Mijn ene wobbulator heeft bv een 50 ohm ingang de andere 150 ohm maar de scoop is 1Mohm+20pF voor de CA.

Ik snap ook wat delayed nu ongeveer maar dat is voor HF niet zo veel gebruikt denk ik, meer voor digitaal of schakelwerk.

Dat meetinstrumenten gedoe schiet een beetje door, ik vind het bijna leuker om met meetspul te experimenteren dan met ontvangers en zenders :sneaky2: Hoop ook nog eens ooit wat bruikbaars met een van de wobbelaars te kunnen doen, tot nu toe krijg ik er niet echt wat uit.


Fred

Edit:
De probe met de 5Mohm en 1,25Mohm weerstand geeft bij het calibratie signaal iets wat absoluut niet op een blokgolf lijkt. Ik heb ook twee probes gemaakt met 1K in serie en 47 ohm naar aarde en over de 1K een smd trimmertje van 5-20pF en deze probes geven een perfecte blokgolf.

Fred
Laatst gewijzigd door fred101 op 19 okt 2008, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

fred101 schreef:...Dat betekent dus dat die differentiaal amp eigenlijk een vervanger is voor die differentaal probe.
Dan neem ik aan dat ik 2 gelijke probes gebruik . Kan je er dan ook een aan massa en de ander aan een component hangen ?

Maar dat 50 ohm snap ik niet of geldt dat voor moderne scopen. Mijn ene wobbulator heeft bv een 50 ohm ingang de andere 150 ohm maar de scoop is 1Mohm+20pF voor de CA.

Dat meetinstrumenten gedoe schiet een beetje door, ik vind het bijna leuker om met meetspul te experimenteren dan met ontvangers en zenders :sneaky2: ....

Fred
Gelijke probes bij een differentiaalingang zijn sterk aan te raden. Je mag natuurlijk een aan massa hangen, is voor het vermijden van aardlussen wel de oplossing :wink: .

Een meetapparaat moet het te meten object zo weinig mogelijk belasten (1).
Een meetapparaat moet het aangeboden signaal zo goed mogelijk meten/weergeven (2).
Standaard ingangsimpedantie bij een scoop is 1Mohm//20-30pf + kabelcapaciteit (regel1 matig, regel2 redelijk)
1:10 probe 10Mohm //15pF (regel1 goed, regel2 redelijk)
Maar dan kom je toch bij hoge frekwenties in de problemen.
50 ohm is voor HF, beter VHF en UHF, belangrijk. Door namelijk een kabel goed af te sluiten ontstaan er geen reflecties (regel2 goed, regel1 slecht).
Voor een scoop speelt dit ook. Dus VHF apparatuur, zender, antenne, SA of scoop is 50 ohm of 75 ohm voor CAI etc., verplicht.
Reken ook maar eens uit wat de impedantie van 120pf (20pf van de scoop en 100pf van de kabel) is bij 1MHz, 10MHz en 100MHz. (regel1)

Dat van 1k weerstand en 50 ohm ingang is prima (regel2 goed, regel1 matig/slecht). C'tje over de 1k is al lastig.
5M en 1,5M zonder C is slecht (regel2 slecht, regel1 goed), dwz alleen LF meten. Probes zijn belangrijke hulpmiddelen.

Er zijn grote overeenkomsten tussen radio's en meetapparaten. Zo gebruik ik mijn Yaesu wel om zwakke harmonischen te meten die ik op mijn scoop niet zie.
Een SA (spectrum analyzer) IS een radio (bijna, staat open voor discussie)

Voor alles: Goed, en veilig, meten is weten.

Trouwens ik heb dat "probleem", van meetappaatuur leuk vinden, al jaren. :lol:

René

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Vandaar dat een zelfbouw SA een panorama ontvanger heet.

Die Z unit kan ik niet helemaal thuisbrengen. Dat is een differential comparator. Dat is dus blijkbaar iets anders dan G (differential input).
Als ik het goed begrijp bekijk je een signaal voor een component/bouwdeel en vergelijkt het met een signaal erna. Je kunt dan een 0,5V blokgolf op een 100V sinus zien omdat de twee sinussen van elkaar afgetrokken worden. Fase veschillen zullen zo ook wel zichtbaar worden. Lijkt me een leuk speeltje voor audiofielen :lol:
Misschien handig bij mixers/filters, vergelijk van het signaal er voor en erna. Als de draaggolf onderdrukking goed is moet ik hem dus op de scoop zien, is hij weg dan zit hij dus nog na de mixer in het signaal.

De rest van de applicaties zijn wat vreemd, die kun je met iedere multimeter/gewone scoop ook volgens mij.
- DC voltmeten tot 100V (maar dan met meer werk dan dmv een multimeter)
- AC superimposed on DC meten (knopje AC op een gewone scoop)
- AC signal met high amplitude meten, maar 100V is de max (kan mijn avo tot 2,5KV)
- weerstand meten (20K tot 1M, wat me een heel gedoe lijkt tov een multimeter)

Nog twee units te gaan :wink:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

Spectrum Analyzers zijn een speciaal geval. De term panorama ontvanger voor een zelfbouw SA is niet helemaal correct. Er zijn zelfbouw SA's met betere specs dan profesionele SA's.

Je bent nu buizen plugin's, kwa ontwerp van rond 1960, aan het bekijken. De techniek is toch wel wat vooruit gegaan.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

ik wil nog eens dat vna bouwpakket van funkamateur kopen. er is dus nog hoop. ik weet dat een sa niet vergelijkbaar is hoor met mijn antiqiteiten en dat het huidige spul meer kan. Ik ben reeel genoeg om niet te denken dat mijn tektronix straalkachel zich kan meten met een moderne scoop maar ik vind hem wel mooi en hij kan al meer dan ik.

er staat in de elector altijd een advertentie van microcontrollerboards. sets met een board met display, leds enz bv met een pic of atmel. is dat wat om mee te experimenteren ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de Tektronix is een mooie scoop. Dat de scoop het nu nog goed doet zegt wel iets over de kwaliteit.
Die scoop moet je in ere houden als een van de hoogtepunten van het buizentijdperk.

Ik zal de Elektor eens bekijken maar mijn digitale kennis is wat roestig geworden. De dekodering van de verzwakker reedrelais van mijn TRMS meter heb ik met diode logica gedaan! :lol:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Hij staat naast de racal, nog zo'n hoogtepunt van buizen techniek :P
Als je die tektronix van binnen bekijkt straalt de kwaliteit er van af. Ach, zolang hij nog meer kan dan ik is het prima. Het stomme is dat ik niet veel heb met IC's en zo maar processors trekt me wel. Ik heb vroeger veel geprogrammeerd. Ik had een zx81 met spraakherkenning :-)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie