Oscilloscoop gebruik

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

als je de 600V en de 2kV DC blokker in serie zet, kan de max. spanning nog steeds ong. 600V zijn.
Dat hangt van de waarde van de condensator in de 2kV blokker af. Stel de ingangs C van de scoop (600V) is 0.1uF en de C in de blokker is (onwaaschijnlijke waarde) 1uF dan valt veruit de meeste spanning over de 600V C.

René
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door pc1l »

rbeckers schreef:Naar aanleiding van de 5000V vraag van Fred bedoel ik het volgende:
- Een meetapparaat, bijv. scoop, heeft een maximale ingangsspanning. Vaak 300V, maar deze spanning wordt meestal opgegeven voor een bepaald frekwentiebereik. Bij hogere frekwenties daalt de maximale ingangsspanning.
- Voor probes speelt hetzelfde. Als je op een scoop met 1:1 probe 30V meet, is het NIET zo dat je met een 1:100 probe je 3000V mag meten. Dat hangt van de probe af EN van het gemeten signaal. De frekwentie en eventuele DC componenten spelen mee.

René
- je bedoelt de maximaal toelaatbare inputspanning voor een bepaalde frequentie, duidelijk nu.
- maar bijvoorbeeld wel 300V ( als de specs dat toelaten ), duidelijk.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Ja, idd.

Hameg geeft vaak 400V piek, Agilent en Tektronix vaak 300V RMS, multimeters vaak 1kV piek.
Iedere fabrikant of type heeft een andere aanduiding en andere waarden!
Bij twijfel altijd de documentatie raadplegen. :wink:

Edit:
Leuke website, http://members.home.nl/pc1l/ .

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Die doet het bij mij niet maar toen zag ik de oplossing, een java-check, helaas moet het menu dan wel werken om die check te kunnen doen ;-)

Ik heb van evert een schema van die philips gehad (het voedingsdeel). De elco's zijn vervangen op twee na, heb eerst maar eens een ESR meter gemaakt, was namelijk ook weer een leuke oefening in scoopgebruik. Die elco's bleken op 1 na allemaal goed. Zelfs de capaciteit was nog goed bij de 30uF want ik kan niet boven de 90uF de capaciteit meten. Die was afgerond 28,5 uF.

Eerst een blokgolfgenerator gepakt, via een ringkern de impedantie omlaag getransformeerd. Dan een elco op de secundaire kant en dan zie je de blokgolf instorten tot een lijn met wat piekjes. Bij een defecte zie je nog bijna de hele golf. Daarna een generator met een 555 gemaakt (je weet wel, een plastic triode in een octal-voetje) De frequentie varieert rond 100KHz maar ik heb een 6 standen schakelaar erbij zodat ik zes bereiken heb en met een potmeter daar tussen in kan. Het schema stond op internet (alleen niet met die 6 standen, en ik heb pootje 1 ook maar aan massa gehangen) Er staat een tabel bij van de weerstand tov een percentage van de gemetenspanning tov de onbelaste spanning en dat klopte aardig (wat gewone weerstanden ipv elco's geprobeerd).

In ieder geval weer wat gespeelt met de scoop want ik trigger nu extern op die blokgolf. Ook de probe gecalibreerd en die stond aardig fout. (oja op mijn "moderne" philips)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door pc1l »

rbeckers schreef:Ja, idd.

Hameg geeft vaak 400V piek, Agilent en Tektronix vaak 300V RMS, multimeters vaak 1kV piek.
Iedere fabrikant of type heeft een andere aanduiding en andere waarden!
Bij twijfel altijd de documentatie raadplegen. :wink:

Edit:
Leuke website, http://members.home.nl/pc1l/ .

René
Dank je wel :).
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Dit is het voedingschema van mijn pm3370.

Ik heb een 2n2222 gevonden die ipv een bsx20 was gezet. Gelukkig had ik een aantal bsx20's liggen. Ik heb nu het hele schema doorgelopen maar dat is redelijk ingewikkeld want het is als een unit getekend maar verdeeld over 4 printplaten en een hele wand externe torren opgebouwd en nergens een referentienummer ofzo.

Maar ik weet nu , denk ik, waar de fout zit. Ik heb geen -24, +12, -12 en geen +6,3V maar al die powertorren worden aangestuurd via nesten vol torren die allemaal -24V als bias nodig hebben en er staat nergens 24V. Voor elke tor is de goede spanning aanwezig, er na niet. Al die torren getest en die zijn heel. Alle stuurtorren idem (op een na dus). De verbindende factor is -24V.

Het vreemde is echter dat er in het hele schema nergens -24V als bron wordt gegeven. Ik zal er wel overheen kijken maar ik kan het niet vinden. Er zit wel een potmeter op de print om -24V in te stellen dus in die hoek zit het maar ik kan het niet op het schema vinden.

Fred
Bijlagen
3370_schema1.pdf
(394.34 KiB) 336 keer gedownload
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

bij de trafo, wikkeling S5, R1693. Daar staat uit -24V.
Schema is wat onduidelijk.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Bedankt, ik zie hem nu. Gewoon overheen gekeken. Kom er net achter dat mijn tortester niet goed is. Ik meet een tor die hij aangeeft als goed npn terwijl het een pnp is. Allerlei testjes gedaan oa met nieuwe torren. Alle torren blijken goed npn te zijn ook defecte en pnp :devilish: Ik heb de 555 vervangen dus is het waarschijnlijk de Ca4027BA en die heb ik geen liggen. Verder zitten er alleen 4 diodes en wat weerstanden in.

Mijn TTY tortester met analoge meter (oud en door mij zelf aangesloten na een topic op CO omdat alles los en fout zat van binnen) lijkt wel te werken bij gewone torren maar niet bij powertorren maar bv de stand general en power zijn omgedraaid en C en E ook dus helemaal vertrouwen doe ik het niet. Met de multimeter meet ik van b-e en b-c een diodeovergang (in de diode stand met plus op de B) en oneindig van c-e en e-c. Dus die tor is denk ik goed.
Ik moet dus nu eerst eens een degelijke tortester maken die niet gelijk defect gaat als er nog 150V in een elco zit tijdens het meten in hybrides.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

wat voor spanningen meet je bij de -24V uitgang, over de condensator C1628 (50uF) en over TS1639?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Over de condensator -1,326V
Over de tor C-E meet ik 38,9V op de basis tov massa 0,6V. De tor geleid dus niet omdat er geen stroom door de basis loopt ?

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Ja, maar let op met het meten naar massa/gnd.
Er moet normaal een spanning staan over R1677 (1,2 ohm). Deze R1677 vormt met TS1643 een stroombegrenzing. Bij meer dan 0,6V gaat TS1643 geleiden. Meet de spanningen bij TS1642 en 1641 (Darlinton schakeling) ook maar.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ga ik doen, ik krijg nu van Evert de rest van het manual binnen. Hij heeft alle pagina's steeds per twee gefotografeerd en nu in wat hogere resolutie.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Over R177 meet ik 0,029V
Op de basis van 1642 staat 1,3-1,6V, dat is niet stabiel maar hoort 3,2V te zijn
Op de collector van 1642 staat 2,3-2,5V ipv 6,3V

Lastig meten. Moet steeds draadjes eraan solderen om er bij te kunnen.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de voeding spanningen zijn dus niet in orde. Dat kan aan de voeding liggen maar ook ergens anders. Staat in de manual geen beschrijving van wat los te koppelen bij dit soort problemen? Vaak staat er ook een tabel in met waardes voor de diverse spanningen.
Heb je ook de rimpel over de elco's gemeten? Kun je een beter schema of de hele manual, bijv. in pdf en dan rar, plaatsen? Zal wel in stukken moeten ivm de omvang.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben nu bij het begin begonnen. Alle power-torren gelocaliseerd, erbij geschreven welke voor wat is. De spanningscarrausel staat op 245V.
Ik ben bovenaan begonnen.
S2: over elco 1602 staat 39,8V. Dat klopt volgens het boek.

S8: Eerste probleem is al direct lastig. ipv 200V staat er 229,3V op het controle punt en tussen massa en over diode 1606 staat 159V, Tussen weerstand 1616 en massa staat 228V.
Ik meet 0,48V over tor 1601. Die staat dus vol open. De basis naar massa is 230V.
Op de basis van 1606 hoort 202V te staan maar daar staat 228V. Er lijkt geen regel mechanisme. Dat betekent dat de tor 1603 zijn werk niet doet. Is dat een juiste conclusie ?

Fred, die nu een kast voor het vrouwtje moet gaan verzagen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie