IR LED schijnwerper geeft zichtbaar rood licht .....

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

IR LED schijnwerper geeft zichtbaar rood licht .....

Ongelezen bericht door pc1l »

Vraagje : ik heb hier een schijnwerpertje ( IR ) : TV6700. Van EcoLine. 24 LEDS met 850nm .. Tot mijn verbijstering geven deze LEDS een rood licht ( dus zichtbaar met het oog, zonder nachtkijker of camera. Je ziet meteen de plaats van de schijnwerper :evil:

Wie weet of dit normaal is bij deze schijnwerper ? Zijn de LEDS opgeblazen ? :rolleyes:

Alle andere IR LEDS die ik ken geven geen zichtbaar licht af.

Met dank voor antwoord :)

Naschrift dd 240808 : i.v.m. tevens behandeling elders ( zie hier ) dit topic gesloten verklaard.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: IR LED schijnwerper geeft zichtbaar rood licht .....

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb ze ook wel een paar keer gezien. Volgens mij steken ze nog wat over in het zichtbaar spectrum (700nm-400nm) en zijn ze niet heel erg smalbandig. Stel dat jouw LED's licht produceren tussen 900 en 700nm, dan zie je ze nog een beetje.

De meeste camera's met infraroodfilter kijken toch nog iets verder in het infrarode spectrum dan het menselijk oog, waardoor je het LEDje van de afstandsbediening gewoon ziet knipperen in het beeld van de camera. Infrarood LEDjes zitten wat dat betreft dus maar nét naast het spectrum wat wij kunnen zien en jouw exemplaren zitten er zelfs nog iets in. Meestal worden die typen juist gebruikt voor nachtzicht camera's die toch nog iets van een infrarood filter hebben voor de CCD (voorbeeld is de nieuwe Color Nightshot functie op Sony Camcorders). Dan heb je toch een redelijk beeld in het donker en toch niet die groene zweem zoals vroeger vaak te zien was met de Nightshot functie.

Hier is een leuk filmpje waar een array IR-LED's wordt gebruikt. Op positie 1:50 zie je deze aanstaan met de toch zichtbare rode gloed: http://nl.youtube.com/watch?v=0awjPUkBXOU&feature=user
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: IR LED schijnwerper geeft zichtbaar rood licht .....

Ongelezen bericht door pc1l »

Inmiddels ben ik te weten gekomen dat de een in dit randgebied net wel en een ander net niet die rode gloed ziet. Dus je oog heeft er ook nog eens mee van doen. Het filmpje heb ik met belangstelling gevolgd en hier zie je het ook een beetje. Ik moet erbij opmerken dat bij de TV6700 het als een kerstversiersel uitziet : zeer duidelijk zichtbaar .. veel helderder en duidelijker dan op het filmpje. Net een felrode zaklantaarn. Maar ik heb begrepen dat er ook mensen zijn die er niets van kunnen zien.

Het was gewoon een zeer slechte koop, niets meer en niets minder.

Leon PC1L.

In ieder geval kan ik voor de gegeven cams best een LED schijnwerper toepassen met LEDS die werken op een hogere golflengte, no problem. En dan zie je er ook niets van, dit in verband met discrete bewakingstoepassingen hi :). Trouwens, deze cams hebben ook ingebouwde IR LEDS, als ze werken zie je echt, ook in het pikkedonker, helemaal niets. Maar op scherm lijkt het gewoon dag. Wat dus ook nog inhoudt dat de cams inderdaad de hogere golflengten uitstekend kunnen zien.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: IR LED schijnwerper geeft zichtbaar rood licht .....

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Trouwens, deze cams hebben ook ingebouwde IR LEDS, als ze werken zie je echt, ook in het pikkedonker, helemaal niets. Maar op scherm lijkt het gewoon dag. Wat dus ook nog inhoudt dat de cams inderdaad de hogere golflengten uitstekend kunnen zien.
Leuk is dat he.. is je weleens opgevallen dat kleding er vaak wit uitziet op dat soort beelden? Zelfs je pikzwarte shirt kan wit lijken. Ik heb dat een beetje uitgezocht en dat blijkt te komen door de gebruikte verfstoffen in materialen en kleding. Niet door het materiaal zelf (synthetisch of natuurlijke stoffen). Blijkbaar worden op zwarte kleding wel golflengten gereflecteerd die buiten ons spectrum vallen. Maar dat is heel willekeurig. Zo heb ik eens mijn cameratasje gehouden voor een nabij-infrarode camera (zoals ik ze maar even noem, niet te verwarren met een thermische camera) en daar zag je dat het, voor onze ogen compleet zwarte tasje, er in beeld wit uitzag. Maar de band (evenzo van Nylon gemaakt) was nog wel zwart! Blijkbaar is die band in een andere fabriek geproduceerd, met een andere verf samenstelling.

Nogmaals voor de lezers: ik heb het over optische camera's zonder IR-filter. Niet over thermische camera's.
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: IR LED schijnwerper geeft zichtbaar rood licht .....

Ongelezen bericht door pc1l »

Heel leuk is dat ! In het begin sta je voor verrassingen, ook als je al wat natuurkunde achter de boeg hebt. Maar dat komt vaker voor. Als je eenmaal precies weet om welk spectrum het gaat ten aanzien van een bepaalde camera dan wordt het gemakkelijker. Het fenomeen van de zwart gekleurde voorwerpen die zonder gebruik van IR LEDS er wit uitzien heb ik ook gezien. Allemaal dingen om rekening mee te houden !

Inmiddels heb ik een ander schijnwerpertje mogen testen met 850 nm IR LEDS ..... Deze lichten niet rood op en je ziet er werkelijk met het blote oog helemaal niets van. Slechts enkele LEDS halen al gauw 10 meter voor een 0.05 LUX camera .....
Plaats reactie