Accubox/Noodstroomvoorziening

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Accubox/Noodstroomvoorziening

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Hallo,

Ik zit te denken om een box te bouwen waar mijn 2 15Ah gelaccu's inkunnen. Ik wil die box dan van wat extra snufjes voorzien:

- Accu indicator (heb ik wel schema's van liggen, geen probleem)
- ingebouwde lader voor lichtnet (liefst een beetje rap)
- Ampere meting
- schakeling tussen twee accu's (want parallel schijnt niet te mogen)
- Extra laadinput voor externe lader of zonnepaneel regulator
- 2x banaanstekker aansluiting / 1 sig. aansteker aansluiting
- zekering die gereset kan worden

Een hoop dingen zijn wel te doen, maar de dingen waar ik nog meer voor moet uitzoeken zijn de lader, de behuizing en de stroombegrenzing:

- acculader moet de gel accu's helemaal vol kunnen gooien
Daar zoek ik dus een geschikt schema voor...
- behuizing, moeten 2 gelaccu's van 15 Ah inpassen, plus deksel voor lampjes/knopjes/aansluitingen en een goede handgreep
Iemand een idee?
- resetbare zekering
Wat voor amperage, waar te halen?

Ik hoop dat mensen hier wat hints hebben om hier mee aan de gang te gaan...
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Accubox/Noodstroomvoorziening

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hoi Johan,

Ik heb even nagedacht over je vragen. Een schema om dergelijke accu's te laden moet volgens mij niet al te moeilijk wezen. Volgens mij moeten dergelijke accu's met een constante spanning geladen worden (uit mijn hoofd 14,4V), in plaats van een constante stroom zoals bij Ni-CAD's bijvoorbeeld. Maar dat weet ik niet zeker en dat zal ik navragen. Wel moet je de maximale stroom wat begrenzen, want bij lege accu's kan de stoom behoorlijk oplopen.

Accu's aan elkaar knopen; met diodes kom je een heel eind, met de anodes op de plus van de accu's en de kathodes aan elkaar. Alleen verlies je 0,7 volt.

Dan de kast; ik heb geen kast die voldoet aan jouw voorwaarden, maar ik had beneden nog een kast staan die bedoeld is om een sterkstroom installatie in te plaatsen. Hij lijkt me wel groot genoeg, alleen is het een kast die aan de muur bevestigd moet worden. De deur kan dicht gedraaid worden met een munt, of een schroevendraaier (er zat oorspronkelijk iets van een kunstof sleutel bij). Foto's zeggen meer:
Formaat: 40x40cm
Formaat: 40x40cm
100_2278a.jpg
Belang bij? Als je hem kunt gebruiken, hoef ik er niets voor te hebben.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Accubox/Noodstroomvoorziening

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Ziet er interessant uit Tjalling... zou het wel een keer IRL moeten zien om te kijken of het wat is.

Het is ook allemaal nog een beetje vaag wat het precies wordt. Misschien moet ik het simpel houden. Gewoon 1 accu in een doos, voltmetertje/leds voor accustatus en 1x sig aanst. en 1x banaanstekkers en nog de stroombegrenzing.

Naar een andere lader moet ik wel kijken, want ik vind de 500 mA lader die ik nu heb een beetje karig.

Dank je voor de feedback, is weer iets duidelijker allemaal...
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Accubox/Noodstroomvoorziening

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Ik heb al een mooie "behuizing" gevonden, namelijk een oude laptoptas. Daar passen mijn twee accu's mooi in. Voordeel is dat er ook nog plaats boven de accu's voor het kastje.

Kastje wordt:

- schakelen tussen accu 1 en 2
- voltmeting met een druk op de knop
- schakelen tussen ingang (laden) en uitgang (belasting)
- 2x banaanstekker en 1x sig.
- resetzekering 20-30A

Ook zijn er allemaal andere handige vakjes in de tas voor kabels en provisorische antennes (slappe arnold, qrp langdraad en tunertje). Volgensmij past mn 857 er ook nog wel bij :D

De lader doe ik waarschijnlijk apart, omdat die redelijk warm kan worden bij het laden. Die kan dan tijdelijk buiten de tas liggen. Lader wordt waarschijnlijk zo'n Ctek ding, Vic had die volgensmij ook. Klein en een behoorlijke laadstroom.

2 van die 15 Ah accu's zijn trouwens behoorlijk zwaar :weightlifts:
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
hein
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2007, 09:44
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

Re: Accubox/Noodstroomvoorziening

Ongelezen bericht door hein »

hallo, ik heb net bij de action, uweet wel, een zonnepaneel meegenomen, wat bij een normale belichting 17,5 v bij 100 ma leverd, volgens opgave.
mischien iets om je accu,s bij te houden>

zoeken op 550059 bij viend google.

het kost slechts 8,95 en bij de rest van nederland, de autoshops, 35 euro,hi.
het is volgens omschtijving een tricle lader maar met die 100 ma moet je toch wat kunnen doen denk ik, mischien 2 parralel?

greetz, hein

:)
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Accubox/Noodstroomvoorziening

Ongelezen bericht door Dominic »

Hallo tjalling,
net terug van langere afwezigheid en ik lees weer even mee.
Zie dat je een prachtige kast "over" hebt.
Zou ik goed kunnen gebruiken als patch panel kast ten behoeve van de koppeling met mijn antenne's aan de buitenzijde van mijn shack.
Is die kast er nog ????
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Accubox/Noodstroomvoorziening

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo Dominic,

Welkom terug :D
Ik heb die kast helaas niet meer. Ik geloof dat die is weggegaan tijdens de verhuizing, of dat ik hem toch heb weggegeven. Hoe dan ook, helaas...
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Accubox/Noodstroomvoorziening

Ongelezen bericht door Dominic »

Hoi Tjalling,
bedankt voor de vlotte terugkoppeling.
Tja, jammer en helaas.
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Plaats reactie