Goedkoop Modem gezocht voor digitale modes

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Goedkoop Modem gezocht voor digitale modes

Ongelezen bericht door packetpiet »

Wie weet een kant en klaar of zelfbouw modem om tussen de Yaesu 857D en de PC.
Het modem, wat ik nu heb is al jaren oud en werkt via de seriële poort van de PC.
Er is wel bijv. een Bluetooth dongle voor de CAT ingang te koop, blijft nog over de analoge data uit- en ingang
Het hoeft van mij niet helemaal draadloos, maar het spul is aan een upgrade toe, zodat ik over kan schakelen op een andere (modernere) PC, met alleen USB als dat nodig is. :D.
Ik heb wel een USB - serieel omzetter van Sweex, maar dat is volgens mij niet meer nodig in de huidige stand van de techniek.
Plus dat de andere PC op Linux draait en de driver voor Windows is.
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: Goedkoop Modem gezocht voor digitale modes

Ongelezen bericht door packetpiet »

Ik heb FLDIGI geïnstalleerd onder Linux. Meeschrijven van bijv. BPSK of RTTY gaat inmiddels uitstekend via het home brew modem en een kabeltje.
Blijft nog over het aansturen van de PTT van de set, dat kan met een CT62 CAT-USB kabel of met een USB - serieel kabel.
Die laatste wordt door sommige kabelverkopers geleverd met een Prolific chip, (die wordt afgeraden) of een FTDI chip.
857 connectors:
De front MIC RJ45 connector van de 857D kan ergens in een menu ook voor wat anders dan MIC geprogrammeerd worden.
Ook de CAT connector kan in menu 020 als lineair of TUN geprogrammeerd worden. :D
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Goedkoop Modem gezocht voor digitale modes

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo Piet,
Ik heb altijd VOX gebruikt om mijn FT897D (technisch gelijk aan 857D) op zenden te krijgen. Dat heeft eigenlijk nooit voor problemen gezorgd. Ik vond het in elk geval niet meer nodig om een schakelprintje te maken naar de compoort van mijn PC. Een audiokabeltje naar de data ingang en de set op VOX was dus voldoende.
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: Goedkoop Modem gezocht voor digitale modes

Ongelezen bericht door pe1br »

packetpiet schreef: Ik heb wel een USB - serieel omzetter van Sweex, maar dat is volgens mij niet meer nodig in de huidige stand van de techniek.
Plus dat de andere PC op Linux draait en de driver voor Windows is.
Gewoon het kabeltje gebruiken, in de meeste interfaces die aangeboden worden met USB zit ook een USB >> COM omzetter.
Dit doen ze om compatibel te blijven met alle software die ooit voor com poort sturing is gemaakt.
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

Re: Goedkoop Modem gezocht voor digitale modes

Ongelezen bericht door packetpiet »

Ik heb een dongle gekocht via internet, daar zit geen draad aan, waar detectie op kan plaatsvinden. Deze op de CAT- serieel kabel aangesloten, die ik al had en het werkt.
Plaats reactie