1 op 4 balun

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
packetpiet
.
.
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 jun 2011, 08:28
Roepletters: PA1JN

1 op 4 balun

Ongelezen bericht door packetpiet »

deze balun ooit zelf gebouwd van dubbelgewonden draad, maar ik weet niet meer, of deze geschikt is voor een vertical of voor een dipool.
Ik heb nu een hengel uit het raam hangen met 2,5 meter draad en aan de andere zijde een stuk draad, maar ik hoor bijna niets op HF. Er zit ook nog een tuner tussen.
Het zijn ca. 13 windingen dubbelgewonden op een lichtbruine ringkern met de coax op de middenaftakking. Wie weet hier een schema van.?
Als ik hem aansluit op mijn zender hoor ik niets meer, lijkt kortsluiting te geven. :)
73
Bijlagen
2014-03-15 08.56.14.jpg
balun 1 op 4
balun 1 op 4
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: 1 op 4 balun

Ongelezen bericht door PA8C »

Heel eenvoudig een inductievrije weerstand van 200 ohm aan de dipoolzijde van de balun bevestigen.
Met een antenne analyser moet je dan over een bepaald bereik 1:1 meten.
Dat bepaalde bereik is natuurlijk afhankelijk van de bandbreedte waarvoor die balun gemaakt is.
Meet je nergens een SWR van 1:1 of dicht daarbij dan mag je zonder meer aannemen dat die balun is gaan hemelen.

Als je geen antenne analyser tot je beschikking hebt kun je dat ook met een HF zender op het allerlaagste vermogen doen en dan tussen de balun en de zender een SWR meter opnemen.
Stop je teveel vermogen in de 200 ohm (+/- 5 Watt) weerstand dan zal die spontaan in rook opgaan.
Voor het schema van een 1:4 balun is Google je vriend, die heeft er zat voorbeelden op staan.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Plaats reactie