MFJ-259B Antenne Analyzer

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

MFJ-259B Antenne Analyzer

Ongelezen bericht door PA8C »

Sinds een aantal jaren ben ik in het bezit van een "Mighty Fine Junk" antenne analyzer.
Na aanschaf bij een gerenommeerd handelaar op de beurs in Rosmalen bleek dat de analyzer een DOA was.
De hele bende opgestuurd naar de verkoper en die heeft het apparaat onder garantie laten repareren bij Waters & Stanton in UK.
Na ongeveer 5 weken ontving ik het gerepareerde apparaat retour en nu bleek het geheel wel te werken. Uit het reparatierapport bleek dat er een TLC2274 opamp defect was en na reparatie ook een noodzakelijke calibratie van de analyzer was uitgevoerd.
Ik vindt het een waardevol instrument voor een betaalbare prijs (€300,-), hoewel er natuurlijk geen exacte waardes en/of resultaten zullen worden geleverd. Echter voor het doel waar wij zendamateurs het meetinstrument voor willen gebruiken geeft het instrument ruim voldoende informatie om te kunnen bepalen of je met een antenne in de goede richting zit of niet. Overigens is het iets meer als een analyzer alleen omdat er ook nog vele andere metingen mee kunnen worden verricht.
Later heb ik nog een keer ellende gehad tijdens een meting aan een antenne op een velddag omdat er tijdens die meting iemand een CW HF signaal in de lucht zette en daar konden de Schottky diodes echt niet tegen.
Dit is mijns insziens dus tevens het zwakke punt van dit meetinstrument want bij een te hoog antenne signaal zullen de Schottky diodes absoluut de geest geven. (Voorzichtigheid geboden dus).
Na een hele hoop zoekwerk heb ik uiteindelijk bij de toen nog bestaande firma Stuut & Bruin in Den Haag de betreffende originele HSMS2820BLKG diodes van Avago Technologies kunnen bestellen.
Na onderzoek bleek dat alle vier de Schottky diodes in de meetbrug, die overigens niet beveiligd zijn, naar de 7e hemel te zijn verwezen.
Deze diodes zijn z.g. SMD types dus je hebt wel wat ervaring nodig met het werken met SMD componenten. Het verwijderen van SMD componenten zonder een z.g. rework station is een klusje wat je moet beheersen want voor je het weet zijn de eilandjes of printsporen naar de knoppen en heeft u weer een andere uitdaging.
In de loop van de tijd heb ik een aardige hoeveelheid documentatie opgebouwd over dit waardevolle meetinstrument die ik hier graag met geintereseerden wil delen.

73, Stan
MFJ-259B Voorfront en bovenzijde
MFJ-259B Voorfront en bovenzijde
MFJ-259b EN.pdf
User Manual MFJ-259B
(264.78 KiB) 901 keer gedownload
MFJ-259B Analyzer Calibration.pdf
Calibratie Procedure (En)
(200.19 KiB) 901 keer gedownload
MFJ-259B 6H_sch.pdf
MFJ-259B Volledig schema
(611.61 KiB) 875 keer gedownload
MFJ-259B_Sch1.pdf
MFJ-259B Schema deel 1
(192 KiB) 783 keer gedownload
MFJ-259B_Sch2.pdf
MFJ-259B Schema deel 2
(216.43 KiB) 772 keer gedownload
MFJ-259B_Sch3.pdf
MFJ-259B Schema deel 3
(176.13 KiB) 792 keer gedownload
MFJ-259B_Detectie meetgegevens.pdf
MFJ-259B Detectie meetgegevens
(260.59 KiB) 823 keer gedownload
hsms-2820-BLKG.pdf
Datasheet HSMS2820BLKG Schottky diode
(520.52 KiB) 836 keer gedownload
MFJ-259B Balun meting.pdf
Hoe een onbekende Balun/UnUn te meten
(48.49 KiB) 841 keer gedownload
Laatst gewijzigd door PA8C op 25 nov 2012, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bestand "Hoe een onbekende Balun/UnUn te meten" toegevoegd
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: MFJ-259B Antenne Analyzer

Ongelezen bericht door pe5jw »

Ik heb een 269 en ook veel plezier van tot dat hij niet meer opstarten wou.
Na een zoek tocht op internet was ik er van overtuigt dat het de diodes wel zou moeten zijn.
Ook omdat hij met de nodige HF in de buurt gebruikt is.

Leo paolmd heeft hem voor me gerepareerd omdat het smd betreft en ik daar niet toch wat moeite mee heb.
Het bleek echter een bekend mfj probleem te zijn :( slechte solderingen, en dat na toch een paar jaar gebruik.
Ik had zelf de soldeerbout al eens gehanteerd en zoveel mogelijk verbindingen even opnieuw aan gestiptwat blijkbaar niet geholpen heeft.

Maar hij doet het weer en kan weer lekker aan antennes meten :)

Voordeel van de mfj's vind ik toch dat ze zeer portable zijn, een mooie grafiek is leuk maar dan loop je met een laptop rond.
Groet,

Joeri
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: MFJ-259B Antenne Analyzer

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Joeri,

Wat jij schrijft klopt helemaal in mijn opinie.
Het is inderdaad zo dat je bij MFJ equipment standaard reserve onderdelen los in de kast krijgt meegeleverd.
Telkens weer tref ik "reserve" onderdelen aan bij een nieuw apparaat van deze fabrikant. (Ringetjes, moertjes en resten soldeertin)
Ook tref ik op diverse wereldwijde forums regelmatig dit soort situaties aan en word/werd er met grote regelmaat melding gemaakt van slechte solderingen.
Kortom, de quality control van MFJ is matig tot slecht en word ook als zodanig gequalificeerd, wat niet wil zeggen dat de apparatuur die zij maken per definitie slecht is. Echter controleer altijd zelf ook even als je iets nieuws aanschaft van MFJ want dat loont in vele gevallen en voorkomt teleurstellingen achteraf. De MFJ analyzers staan er inderdaad om bekend dat de verbindingen van het antenne chassisdeel naar de printplaat nog wel eens los komen. Dit hoeft noodzakelijkerwijs niet aan een slechte soldering te liggen maar na vele malen een antenne plug in de antenne aansluiting van de analyzer steken en die daarna met iets te overmatige kracht vast te draaien geeft een mechanische belasting op het chassisdeel dat daardoor de soldering inscheurt en uiteindelijk zelfs los komt.
Dit word niet zo zeer door MFJ's ontwerp technieken veroorzaakt maar door de beweging die er nu eenmaal in de middenpen van een chassisdeel zit.
Een betere optie zou misschien een female N-connector zijn maar die tref je niet zo veel aan bij HF antenne's waar dit instrument nu eenmaal geschikt voor is. (De MFJ-269 heeft overigens standaard al een N-connector gemonteerd vanwege het meetbereik in de UHF band)
Ergo er moet dan weer een verloop-connector tussen en ook die kan de meetwaarden op zijn beurt weer beinvloeden. Voordeel van zo'n N-connector is dan dat die in ieder geval wel 50 ohm is, terwijl een SO239 chassisdeel en een PL259 plug een veredelde banaan steker is en in de meeste gevallen niet eens 50 ohm impedantie bezit.
Wat betreft de portabiliteit van deze analyzer ben ik het met je eens. Ik heb ook de nodige ervaring met andere VNA's en daar loop je inderdaad tegen de portabiliteit aan. Je hebt dan sowiezo een laptop of iets dergelijks met een beeldscherm nodig om de grafische weergave te kunnen hebben en die sleep je nu eenmaal niet eenvoudig een mast mee in om aan een antenne opstelling te kunnen meten.
Maar zo heeft alles natuurlijk een voor en een tegen en die moet iedereen voor zichzelf afwegen en daar naar handelen.
Bedankt voor je reactie en veel succes gewenst met de analyzer welke een iets ander type is als die van mij maar ik heb met opzet voor de goedkopere 259B gekozen omdat de MFJ-269 alleen maar SWR metingen in het UHF bereik bezit en daar heb ik een Daiwa SX-600 voor.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: MFJ-259B Antenne Analyzer

Ongelezen bericht door pe5jw »

Stan,

Kwam deze nog tegen precies wat je bedoelde.

http://youtu.be/MmtoHFHAtIo
Groet,

Joeri
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: MFJ-259B Antenne Analyzer

Ongelezen bericht door PA8C »

Inderdaad Joeri, dit is een goed praktijk voorbeeld waar het dus fout ging.
Probleem wat hier naar boven komt is dat de middenpen van het chassisdeel dus rechtstreeks aan de printplaat zit gesoldeerd.
Begrijpelijk want je wilt de HF leidingen zo kort mogelijk houden in verband met meetafwijkingen.
Waarschijnlijk zal je als je verder zoekt op google of Youtube wel meer voorbeelden kunnen vinden.
In ieder geval bedankt voor de informatie.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Rocus
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2014, 08:59
Roepletters: PA3BNM

Re: MFJ-259B Antenne Analyzer

Ongelezen bericht door Rocus »

Beste mede amateurs,

Ik kwam het onderwerp van de defecte diodes tegen en ik weet bijna zeker dat ik hetzelfde probleem heb.
Maar dan bij twee MFJ-269 analysers. Nu zoek ik iemand die ze voor mij kan repareren.
De diodes kan ik eventueel zelf bestellen. Ik begrijp dat het verstandig is alle 4 te vervangen?

MVG/73

Rocus de Joode
PA3BNM
Almere
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: MFJ-259B Antenne Analyzer

Ongelezen bericht door PA8C »

Beste Rocus,

Zonder nu direct reklame te willen gaan maken geef ik je het volgende in overweging.
Leo Duursma PA0LMD
http://www.radioamateurshop.nl
06-53721818

Uit eigen ondervinding kan ik stellen dat hij een vakkundig reparateur is met een uitermate goed uitgeruste werkplaats aan huis.
Zijn tarieven zijn uitermate redelijk en de doorlooptijd voor een reparatie is vaak minder dan één week.
In mijn optiek zeker het overwegen waard.
Oh ja, die hsms2820 schottky diodes zijn best wel lastig te verkrijgen en Leo heeft ze waarschijnlijk gewoon op voorraad liggen.

Houd er ook rekening mee dat na vervanging van de diode brug de analyser opnieuw moet worden gecalibreerd.
Succes gewenst,

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Plaats reactie