L/C meter LC200A display probleem

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Ik heb hier sinds een paar dagen een LC200A capaciteits en inductie meter
zie:

http://www.xscyz.com/images/LC200A.jpg

Nu is het zo dat ik het apparaat 2x gebruikt heb. 1x om een c'tje door te meten en 1x om een spoeltje door te meten. Conclusie het apparaat werkt goed. Display was ook mooi helder zoals op de foto.
Nu zet ik het apparaat na een paar dagen weer aan om een regelbare C door te meten en is het display ineens zeer vaag. Zwarte blokjes met heel licht de cijfers. Het apparaat doet het verder wel. Maar is nu moeilijk af te lezen. Batterijen vervangen helpt niet. Heb het apparaat open gemaakt en hier en daar wat gedrukt om te kijken of er ergens een slechte soldering zat, maar helaas geen resultaat. De print ziet er ook keurig uit verder.

Heeft iemand enig idee waar ik zo een storing moet zoeken?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Als het goed is, zit er een contrastpotmeter in om het contrast van het display af te regelen. Mogelijk is daar wat vuil in gekomen, of is daar iets verlopen. Wellicht helpt het om daar eens aan te draaien? Of een snufje contactspray...
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Bedankt voor het meedenken Tjalling. Helaas ik zo een potmeter niet vinden. Kijk maar eens naar de foto's in dit forum. Ik kan wat over het hoofd zien natuurlijk.

http://www.eevblog.com/forum/product-re ... -teardown/

Maar het is wel iets waarnaar ik kan zoeken. Het is definitief iets met contrast. Snap alleen niet hoe dit van de 1 op de andere dag veranderen kan. Of het is ergens een "onbekende" instelling. Dit probleem heb ik ook wel eens gehad met een Fluke testapparaat op het werk, bleek na lang zoeken een bepaalde knop (en er zitten er heel wat op) lang ingedrukt moest worden voor contrast verandering.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Zo te zien wordt dat door de software geregeld. Sommige displays hebben daar zelfs een seriele input voor, waar dan ook vaak de achtergrond verlichting mee geregeld kan worden. En anders is het gewoon een regelbare spanning op pen3 van het display, wat ook door software geregeld kan worden.

Heb je in het functiemenu geen afstelmogelijkheid?
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Ben nog weer even bezig geweest. Allerlei knoppencombinaties geprobeert al dan niet in combinatie met de on/off knop. 1 funktie ontdekt, de achtergrond verlichting kan helder en gedimt worden. Maar het contrast kan ik niet aanpassen. Er zit niet echt een funktiemenu in, de funkties worden gekozen met schakelaars. Vreemd is ook dat dit bij de derde keer aanzetten naar voren kwam, ik kan me niet herinneren dat ik een knoppen combinatie heb ingedrukt. Zou er ook een soort reset mogelijkheid opzitten? Zo ja, moet natuurlijk niet het hele apparaat het niet meer doen....het gaat me alleen om het contrast. Wie het weet mag het zeggen??
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Meet de spanning maar eens op de pin header van het display, pen 3. Als het analoog geregeld wordt, dan staat er een spanning op tussen 0 en 5V. Daarmee regel je het contrast. En eventueel kun je de door de schakeling aangeboden spanning afkoppelen en zelf een potmetertje plaatsen om te regelen tussen 0 en 5V.

Ik zou nog wel even de datasheet checken van dat display. Maar zolang je op TTL niveau blijft (5V) of lager, dan gaat het niet zomaar stuk :)
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Ik zal het eens bekijken Tjalling, bedankt voor je hulp. Als ik een oplossing heb zal ik het hier zeker vermelden.
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Vandaag toevallig de meter er weer eens bij gepakt. Had hem nodig om wat door te meten. Wat schertst mijn verbazing, het display was weer goed. Maar na een paar minuten weer het "inverted" display verhaal. Een potmeter tussen pin3 solderen is onmogelijk. Er is gewoon geen ruimte voor. Alles is zo een beetje SMD en erg dicht op elkaar. Ik vraag me af wat er kapot zou kunnen zijn. De meter lag in de garage heel erg koud, misschien toch een defect en opwarmend component. Heb diverse solderingen rond pin3 nog eens aangestipt maar het mocht niet baten. Een schema van de meter en/of LCD kan ik nergens vinden op internet. Misschien toch maar wat anders aanschaffen. De meter meet goed, maar het is zo bijna niet te lezen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door rbeckers »

Heb je de spanning op pen 3 gemeten en is die constant?

Kun je eventueel wel een draadje aan pen 3 solderen?

René
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Vandaag de L/C meter weer eens voor een test uit elkaar gehaald. Verbazend het display is (was) weer 100%. Gauw het ding uit elkaar geschroeft en gemeten. Poot 1=VSS zit aan massa, meet dus 0V, poot 2=VDD meet 5V, poot 3=VO meet 1,086V.
Na het meten.....weer inverted display verschijnselen. Meet weer poot 2 ineens 7,52V, poot 3 ineens 1,64V. Het apparaat word gevoed door 4 batterijen van 1,5V, ik meet een totale spanning als voeding van 5,7V.

Dat draadje is wel te solderen aan poot 3, maar dan? Met een potmeter naar een spanningsbron? Of naar massa? En dan experimenteren? Ik zal het proberen, veel kan er toch niet mis gaan en het is geen apparaat van 100 euro.
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Bedankt voor de tipe René. Heb een draadje aan poot 3 (V0) gesoldeerd met een potmetertje van 5K. En dan maar experimenteren. Dat duurde niet zo lang, pootje 4 (RS) lijkt nergens aan te zitten op de hoofdprint alleen aan het display. 5K tussen poot 3 en 4 doet het goed. Heb dus nu een weerstand van 4K7 over poot 3 en 4 gesoldeerd en de display lijkt het nu goed te doen. Zal ergens wel een fout component zitten, maar als het nu opgelost is ben ik tevreden.

Zal er nog even een blog post over schrijven...

Is al het 2e probleem dat ik via dit forum heb opgelost....super!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Mooi te horen Bas!

Ik begrijp nog één ding niet (mogelijk een typfoutje?): je had ineens 7,52V over pen2, terwijl je voeding maar 5,7V was. Zit er een step-up convertertje in, of bedoelde je 5,72V of iets dergelijks? :)

Maakt ook niet meer zoveel uit, hij doet het tenslotte, maar ik ben daar wat benieuwd naar.
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Heb geen flauw idee Tjalling. Het viel mij ook al op. En ja het was echt meer dan 7V. Er zit dus duidelijk iets niet goed in het apparaat.
Maar het is zo wel opgelost!
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: L/C meter LC200A display probleem

Ongelezen bericht door rbeckers »

Er zijn diverse mogelijkheden voor die hogere spanning.
De gebruikte multmeter, de vorm van het signaal, er zit een omvormer of trafo in, RF instraling, etc.
Bij twijfel een scoop gebruiken.

René
Plaats reactie