vraagje over lichtnet

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Hoi,


Ik heb een vraagje over het lichtnet en een spanningszoeker schroevendraaier:

Ik ben bezig met mijn ouderlijke woning in Almere leeg te halen, daar ik op niet al te lange termijn ga verhuizen.
Ik pakte mijn spanningszoeker schroevendraaier om naar mijn andere woning mee te nemen, ik stopte dit in het stopcontact en hield mijn vinger erop, kreeg een lichtje te zien tengevolge dat er stroom aanwezig is.
Ik deed voor de 2e keer; dit ter controle, de spanningszoeker opnieuw in het stopcontact; ik had bij de 2e keer mijn wollen wanten aan, daar ik uit een slaapkamer iets moest verwijderen om mee te nemen naar mijn andere woning, de trap waar ik op moest klimmen was nogal koud, nu constateerde ik dat de spanningszoeker met mijn wollen wanten aan, niet functioneerde.
Dat is gek, want immers staat er stroom op het stopcontact en je maakt aarde.
Maar het feit dat het lampje in de spanningszoeker wel oplicht, zodra ik dat in het stopcontact gedaan heb en met mijn blote handen, de dop op de spanningszoeker aanraak en het lampje in de spanningszoeker licht niet op, zodra ik met mijn bedekte hand met de wollen want, de dop op de spanningszoeker aanraak, begrijp ik niet.
Ik weet dat er hierop het Hamforum veel Technische mensen aanwezig zijn, die mij zeer zeker uit kunnen leggen hoe het een en ander zit.
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het lampje in de spanningszoeker gaat branden, omdat er een heel klein stroompje via je vingers en je lichaam naar aarde loopt. Dat is zo klein, dat je er niets van voelt. Maar door die wanten wordt de schroevendraaier geïsoleerd van je hand, omdat deze wanten geen stroom geleiden. Daarom gaat het lampje ook niet branden.

> dus altijd met blote vingers op de achterkant van de spanningszoeker.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Oke Tjalling, bedankt voor je uitleg, toch vind ik een ding gek en dat is dat het lampje pas brand als je met je vinger op de bovenkant van de spanningszoeker komt.
Op het stopcontact staat 220 volt, dan zou je inprincipe zeggen dat het niks uitmaakt of je de spanningszoeker met wollen want of zonder bediend, want de spanningsvoltage van het stopcontact zorgd ervoor dat het lampje oplicht; in de spanningszoeker zit weer een zekering die ervoor zorgd dat de 220 volt die de spanningszoeker meet, omgezet word in een veilige spanning, waardoor je niet bang behoefd te zijn dat je een doodklap krijgt.
Daarom vind ik, ook al is je uitleg helder, vreemd dat het lampje alleen maar oplicht als je de spanningszoeker bediend met je blote vinger.
Terwijl als ik mijn vinger in het stopcontact stop, krijg ik een schok en ik denk dat dit ook geldt wanneer je een wollen want aan hebt.


Gewijzigd om diverse redenen.
Laatst gewijzigd door Hobbyist op 13 feb 2012, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvrgr., Hobbyist
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door rbeckers »

Je krijgt pas een schok van 230V als er een stroom loopt.
In een spanningszoeker zit een weerstand, geen zekering, die de stroom tot een lage waarde beperkt.
Wollen wanten geleiden geen stroom.

René
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

rbeckers schreef:Je krijgt pas een schok van 230V als er een stroom loopt.
In een spanningszoer zit een weerstand, geen zekering, die de stroom tot een lage waarde beperkt.
Wollen wanten geleiden geen stroom.

René
Een weerstand, oh nu begrijp ik het.
Ik dacht altijd dat het een zekering was, sorry voor mijn misvatting.
Bedankt voor de uitleg.
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
PA2EFR
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 31 mar 2009, 14:51
Roepletters: PA2EFR
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door PA2EFR »

Het is ook een neonlampje, geen gloeilamp.
Dat neonlampje gaat al lichtgeven als er een capacitief "stroompje" loopt.
Je lichaam is dan de tegencapaciteit en hoeft geen contact met aarde te maken.
Wollen handschoenen isoleren inderdaad te veel.
Als je er een loshangend stuk metaal tegenaan houdt of een niet aangesloten draad, gaat licht lampje ook op.
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door PA9NL »

Een spanning zoeker is een indicatie of er mogelijk spanning op een bepaald punt staat.
Vertrouw hier niet op!


Meet liever met een geschikte meter fase nul of fase aarde !!!
Bij bepaalde meters zal de aardlek als die er tussen zit uit schakelen als je naar aarde meet.
Ik leer ook nog steeds maar de volgende vindt ik uitdagend!!!!

METEN IS WETEN maaarrrrrr WEET WAT JE MEET !!!!!! :D
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

PA2EFR schreef:
Als je er een loshangend stuk metaal tegenaan houdt of een niet aangesloten draad, gaat licht lampje ook op.


Dat zal ik een keer uitproberen, bedankt PA2EFR voor de tip.
Ik houd van experimenteren zolang het veilig is voor mij, maar ik denk als ik jouw uitleg zo bekijk, dat ik voor die test niet de spanningzoeker schroevendraaier in het stopcontact behoef te stoppen.
Mvrgr., Hobbyist
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

PA9NL schreef:Een spanning zoeker is een indicatie of er mogelijk spanning op een bepaald punt staat.
Vertrouw hier niet op!


Meet liever met een geschikte meter fase nul of fase aarde !!!
Bij bepaalde meters zal de aardlek als die er tussen zit uit schakelen als je naar aarde meet.
Ik leer ook nog steeds maar de volgende vindt ik uitdagend!!!!

METEN IS WETEN maaarrrrrr WEET WAT JE MEET !!!!!! :D
Wat jij als laatste tegen mij zei, dit doe ik liever onder begeleiding van een deskundig iemand.
Op electronica gebied ben ik niet zo'n held.
Als ik die spanningszoeker schroevendraaier in het stopcontact houd op de pluspool en doe mijn duim of vinger er tegenaan en het lichtje licht op, dan ga ik er gewoon vanuit dat er stroom aanwezig is en doe ik indien mogelijk de stroom eraf, indien ik met mijn vingers aan de electrische bedrading zit, is wel zo veilig.
Gaat er geen lichtje branden, dan weet ik dat het veilig is; er vanuitgaande dat de weerstand die het neonlampje laat branden niet naar de Filesteinen is, is dat wel zo en let niet op, dan heb ik PECH en heb ik meteen een permanent in mijn haar :biggrin: zodra ik met mijn vingers aan de bedrading kom.
Mvrgr., Hobbyist
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door PA9NL »

Hahaha je verwoord het leuk.


Maar als er geen lampje brandt weet je eigenlijk nog niets.
En is het zeker niet veilig.
Ik zet dit erbij want andere mensen lezen dit ook.

Natuurlijk moet je eerst eens testen op een bron en kijken "doet hij het wel"
Maar dat zou je met een multimeter ook moeten doen.

tip! stop de stofzuiger in het (wcd) stopkontakt zet hem aan!
En schakel de groep uit.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

PA9NL schreef:
Maar als er geen lampje brandt weet je eigenlijk nog niets.
Ben ik ergens welmee eens.

Wat ik altijd doe voordat ik dergelijke dingen doe, is kijken of het lampje wel gaat branden, als het lampje gaat branden dan weet ik in iedergeval dat er stroom opstaat.
Als ik het bij mij thuis gecontroleerd heb en het is goed, dan kan het onderweg ergens naar toe toch defect raken, maar dat zijn dingen die niet zovaak voorkomt, althans ik zelf heb er nog niks van gemerkt.

Maar betreft veiligheid is het beter om de stroom er vanaf te halen, dan weet je zeker dat je geen risico loopt.
Ik lees nu wel dingen om met een multimeter te bepalen of er stroom opstaat, dit vind ik zo en zoal niet veilig.
Als je met je vingers aan de stroomdraad komt waar stroom opstaat, krijg je een optater, doch doe je dit met een multimeter, krijg je ook een optater, allebei gevaarlijk dus.
tip! stop de stofzuiger in het (wcd) stopkontakt zet hem aan!
En schakel de groep uit.
Dit begrijp ik niet helemaal.
Ik kan wel het snoer van de stofzuiger in het wand contactdoos doen, maar de stofzuiger zelf word een beetje moeilijk. :)
Maar geeft niet, ik begrijp wat je bedoeld, ik begrijp alleen je tip zelf niet.
Ik heb het afgelopen avond geprobeerd, dus snoer in het wcd, stofzuiger aan, stroomgroep eraf en dan.?
Of het moet zo zijn, dat je bedoeld dat wanneer je dit doet, de reststroom meteen weg trekt maar je krijgt hetzelfde effect als je meteen de stroom eraf haald.
Dus dat van die stofzuiger tip is mij geheel onduidelijk.
Mvrgr., Hobbyist
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

PA2EFR schreef: Als je er een loshangend stuk metaal tegenaan houdt of een niet aangesloten draad, gaat licht lampje ook op.
Hoi PA2EFR,


Ik heb gezien wat jij bedoeld.
Maar desalniettemin weet je wel als leek zijnde, dat wanneer je zo'n spanningszoeker in het stopcontact houd op de juiste pool of tegen een stroomdraad waar spanning opstaat en het lampje licht op, dat er stroom opstaat.
Ik wil nogeven benadrukken hoe ik te werk ga, alvorens ik een stroomdraad beet pak: Ik test mijn spanningszoeker net zolang tot dat ik een lichtje op zie lichten, als het bij 1 niet lukt probeer ik het dus bij een ander, dat doe ik ook in een leeg huis.
Inderdaad kan het lampje bij jouw thuis oplichten, maar onderweg naar een andere locatie kan het door schokken of vallen, het weerstand lampje defect raken.
Bij twijfel haal ik de stroom eraf.
Zoals ik gisteravond al zei, met een multimeter meten lijkt mij niet zo veilig.
Natuurlijk weet ik wel dat jullie deskundigen niet bang uitgevallen zijn, maar voor iemand die niet in de electronica business zit, is het een hele onderneming waarbij je als niet deskundig iemand je niet lekker voeld als je dit soort dingen doet.
Mvrgr., Hobbyist
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door PA9NL »

Hahaahaha je hebt gelijk,ik bedoel de stekker van de stofzuiger !!!! :lol:

Ik zie wel dat jullie er over nadenken.
Ik gebruik zelf ook wel eens een (ik noem het)spanningsindicator ipv zoeker en toch blijft het een indicatie.
Degene die ik gebruik is iets anders dan 1 met zo'n lampje.

De stofzuiger:
Ik bedoelde als je in een werkende wandcontactdoos (stopcontact)waar dus spanning opstaat wilt bepalen
welke "groep "dat zal zijn en je wilt die uit schakelen.
Dan kun je dus de stekker van de stofzuiger in het stopconact steken en dan de stofzuiger aan zetten,
dan naar de meterkast lopen en de groep uitschakelen.
Conclusie is dus dat je op gehoor kunt bepalen welke het zou moeten zijn.

Ook een willekeurige link via google toegevoegd van een `spanningzoeker`voor 10 euro.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=120187

Nou suc6 weer
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door Hobbyist »

PA9NL schreef: De stofzuiger:
Ik bedoelde als je in een werkende wandcontactdoos (stopcontact)waar dus spanning opstaat wilt bepalen
welke "groep "dat zal zijn en je wilt die uit schakelen.
Dan kun je dus de stekker van de stofzuiger in het stopconact steken en dan de stofzuiger aan zetten,
dan naar de meterkast lopen en de groep uitschakelen.
Conclusie is dus dat je op gehoor kunt bepalen welke het zou moeten zijn.
Ik begrijp het.

Er over nadenken is heel belangrijk in het leven en helaas doet niet iedereen dat, daarom gebeuren er ook veel ongelukken inhuis.
Een spanningsindicator kan ook, het is eigenlijk net wat je gewend bent.
Ik heb die link van je gevolgd en moet zeggen, dat die spanningsmeter van Conrad meer waarde heeft dan zo'n gewone schroevendraaier waar een weerstand met een lampje inzit. Ik las dat je met die spanningsmeter van Conrad tot 400 volt kan meten, het lijkt mij dat je met die gewone spanningszoeker; schroevendraaier met weerstand en lampje erin, dit niet kan doen.
Enfin, ik ga dat van Conrad nog een keertje bekijken, ik hou van goed spul, als ik mij overtuigd heb, zal ik dit kopen, 2 stuks een gelijkrichter en wisselspanningsmeter voor 13,99 is niet duur.
Bedankt voor de info.
Totziens.
Mvrgr., Hobbyist
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: vraagje over lichtnet

Ongelezen bericht door pb1sam »

Dat ding van conrad is inderdaad aan te bevelen.
Een spanningzoeker is een hulpmiddel van niks..
Het lampje gaat aan.. Maar wat weet je dan??
Het lampje blijft uit?? Wat weet je dan...??
Het lampje kan stuk zijn.. Je staat op een geïsoleerde (houten vloer).
Levensgevaarlijk als je dat een meetinstrument noemt....

Een multimeter is ook geen betrouwbaar meetinstrument om spanning te meten.
Een multimeter heeft een zeer hoge weerstand (moet ook), en bij een lekspanninkje
meet je ook al snel iets.
Het beste kun je een Duspol nemen (Zie conrad). Deze heeft een lagere inwendige weerstand,
en daardoor kun je beter betrouwbaar meten of er spanning op een stopcontact zit.
Ik heb er een die heeft een verbruik van 50mA, en meet ik tussen fase en nul dan meet ik de spanning,
en hang ik em tussen fase en aarde, dan is de stroom die er loopt hoger dan de schakelstroom van de aardlek (30mA),
en dan slaat de aardlek uit.

Nou is een duspol weer geen goed meetinstrument om aardlekschakelaars te testen.
Daar heb je weer andere apparaten voor.
Die meten de stroom waarbij de aardlek uitschakelt, en de schakeltijd die de aardlek nodig heeft om uit te schakelen (onder andere).
Plaats reactie