Refoamen Philips FB-815 luidsprekers

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Refoamen Philips FB-815 luidsprekers

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik had een setje luidsprekers (Philips FB-815 uit eind jaren 80) gekregen, waarvan de foamrand van de woofer en de midrange was vergaan. Dat zie je wel meer bij oudere speakers (>15 jaar) met schuimrubberen rolranden. Eén keer een stevig stuk muziek op zetten en de stukken schuimrubber vliegen om je oren. Van een gesloten kast kun je daarna niet meer spreken! Ik zal in het kort uitleggen wat ik allemaal heb gedaan.
De foamrand was al heel erg broos. Je kon het er zo uitdrukken.
De foamrand was al heel erg broos. Je kon het er zo uitdrukken.
20110225-IMG_6964_800px.jpg
Even Googlen en er bleken reparatiesetjes te koop te zijn bij audiofriends.nl. Ook specifiek voor dit type speaker (en nog 150 andere soorten). Dus maar eens besteld, want ik vond het zonde om de speakers in de container te gooien. Ze zien er namelijk nog erg goed uit.
De nieuwe randen zijn nu van een synthetisch materiaal, wat niet meer zo snel zal vergaan en uitdrogen. Het werd netjes met speciale lijm en twee penseeltjes geleverd. Dit zijn trouwens twee setjes randen, nu nog op elkaar gestapeld. Alles lag voor €29 euro op de deurmat in een stevig doosje netjes verpakt.
De nieuwe randen zijn nu van een synthetisch materiaal, wat niet meer zo snel zal vergaan en uitdrogen. Het werd netjes met speciale lijm en twee penseeltjes geleverd. Dit zijn trouwens twee setjes randen, nu nog op elkaar gestapeld. Alles lag voor €29 euro op de deurmat in een stevig doosje netjes verpakt.
Eerst moest de oude rand verwijderd worden. Door de vertering was dat een lastige klus. Dit moet je ook niet op je goede tafel doen zonder bescherming (doek of oude trui), want je maakt snel zwarte teerachtige strepen van het verwijderde schuimrubber. Het verwijderen doe je met een scherp afbreekmesje en een in spiritus gedrenkte doek of keukenrol. Voorzichtig met de conus omgaan.
Bescherm je tafel, want het oude schuimrubber is smerig bijna vloeibaar rubberachtig / teerachtig materiaal al je het kneed.
Bescherm je tafel, want het oude schuimrubber is smerig bijna vloeibaar rubberachtig / teerachtig materiaal al je het kneed.
Restanten voorzichtig verwijderen met spiritus (of eventueel wasbenzine).
Alles netjes schoonmaken, om het te verlijmen oppervlak zo glad en schoon mogelijk te maken.
Alles netjes schoonmaken, om het te verlijmen oppervlak zo glad en schoon mogelijk te maken.
In geval van een papieren conus / membraam, opletten of je het papier niet teveel verzadigd. Deze papieren conus was gecoat, wat bestand bleek te zijn tegen het spiritus (ook even voorzichtig proberen).
Netjes schoongemaakt...
Netjes schoongemaakt...
Na het schoonmaken even het spritus laten verdampen voor je begint met lijmen.

Tijdens het drogen kon ik mooi verder met een andere unit, in dit geval de midrange. Philips noemde dat toen een "squawker".
20110225-IMG_6980_800px.jpg
En dan kan het lijmen beginnen. Bij de FB-815 moeten de randen achter de conus worden gelijmd (de binnenzijde). In dat geval vond ik het handig, om eerst de hele binnenrand in de lijm te zetten (penseeltje en speciale witte lijm die transparant opdroogt), om vervolgens voorzichtig achter de conus te spannen. De conus mag niet teveel verbogen worden, omdat anders de vorm teveel wordt aangetast. Dus de rand iets oprekken is wel nodig, om deze achter de conus te krijgen. Vergelijk het met een fietsband, waarbij het laatste stukje band in de velg leggen het lastigst is. Als de rand bovenop de conus verlijmd moet worden, heb je het makkelijker. Restanten lijm drogen transparant op, dus verwijderen maakt het meestal erger dan de kwaal. Gewoon laten zitten.

Terwijl de binnenrand aan het drogen was (minimaal een uur), kon ik verder met de midrange en kon ik beginnen met de andere luidspreker.

De spreekspoel moet vrij op en neer kunnen gaan in de ruimte in de magneet (luchtspleet). Dus moet je de rand uitlijnen. Door met je duimen net naast het midden te drukken, voel je of de spreekspoel recht zit. zo niet, dan loopt hij ongelijkmatig aan.
Zet de rand tijdlijk vast met knijpers. Tijdens het uitlijnen kun je de rand wat verplaatsen op het frame door de knijpers even los te maken.
Zet de rand tijdlijk vast met knijpers. Tijdens het uitlijnen kun je de rand wat verplaatsen op het frame door de knijpers even los te maken.
Vervolgens wat lijm aanbrengen tussen de knijpers en weer laten drogen (regelmatig aandrukken!). Als de rand dan vastzit (+1 uur), kun je de knijpers verwijderen en weer lijm op de resterende plekken aanbrengen. Zorg dat het helemaal dicht zit.
Dat moet weer drogen, dus is het handig als je in die tijd door kunt gaan met een andere unit.
Rechts is aan het drogen en is bijna klaar om weer in de kast gezet te worden!
Rechts is aan het drogen en is bijna klaar om weer in de kast gezet te worden!
Alles weer monteren in de luidspreker kasten, de sierranden weer monteren en klaar is Kees! Ze moeten nog wat nadrogen, dus voorzichtig inspelen is wel aan te raden.
Klaar voor een nieuw leven! Twee speakers refoamen is wel een dag werk.
Klaar voor een nieuw leven! Twee speakers refoamen is wel een dag werk.
Plaats reactie