Rf mVolt meter zelfbouw

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Rf mVolt meter zelfbouw

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Om wat RF spanningen in mijn transceiver te kunnen meten zoek ik een RF milli voltmeter . Dat zou ook een zelfbouw kunnen zijn , dus als er iemand iets als schema heeft .... graag ! Als er tot zo'n 25 MHz kan worden gemeten is dat prima .
Ik heb een pracht oude buisvoltmeter ( GM6008 ), maar daarvan is het laagste bereik 1 volt . De diode in de meetkop laat lagere waarden niet toe . Misschien heeft iemand iets ter overname ? Het zou ook iets kunnen zijn waarmee ik maximum waarden kan aflezen .. dus geijkte meetstanden is niet per sé nodig .
73 , Stef .
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Rf mVolt meter zelfbouw

Ongelezen bericht door rbeckers »

Hallo Stef,

zie http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=813
Het gedeelte rond de LTC1986 zal aangepast moeten worden.

René
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: Rf mVolt meter zelfbouw

Ongelezen bericht door pa0sjm »

rbeckers schreef:Hallo Stef,

zie http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=813
Het gedeelte rond de LTC1986 zal aangepast moeten worden.

René
Beste Renée ... erg mooi ontwerp , maar dit gaat me wat te ver , hi .
Ik heb nu een kopje gemaakt met diodes AA117 en dan 2 stuks voor spanningsverdubbeling . Met de digitale meter kan ik nu waardes meten vanaf zo'n 50 mV . Dus dat volstaat . Ik dachte even overspoeld te worden met aanbiedingen van oude RF meters .. maar helaas ..
bedankt , 73 .
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Rf mVolt meter zelfbouw

Ongelezen bericht door fred101 »

Zo veel zijn die er niet, zeker niet tot 25MHz. Met een diodekop en DC uV meter kom je ook een eind. Mijn kopje gemaakt van (waarschijnlijk) S-band diodes kan tot -40dBm meten en mbv betere voeding en opamp kun je -60-70 dBm halen (reken maar terug hoeveel uVolt in 50 ohm dat is) Maar analoge DC uV meters zijn net zo zeldzaam. Met een goede ruisarme opamp kom je echter ook een eind. Ik heb 3 AC en twee DC uV meters. De beste AC gaat nog maar tot 10MHz.

http://www.pa4tim.nl/?p=1463, mijn powermeter, maar het principe blijft gelijk. Alleen makkelijker, je hoeft nu geen log-versterking te doen.

Waar je met een diodekopje mee moet uit kijken is dat het uit kan maken wat voor multimeter je er achter hangt. Als de diode geen belasting ziet dmv een shunt weerstand of een te hoge inwendige weerstand van de meter dan krijg je waardeloze metingen maar als de diode meetkop daardoor je schakeling belast klopt het ook niet meer.
Ik heb ooit een test gedaan door aan een AC trafo direct een diode te hangen zonder load. Dus geen condensator of weerstan. Met een sommige 10MOhm meters kreeg ik redelijk bruikbare waarden. Dat was nog net voldoende om de diode open te sturen, maar met een superhoogohmige HP meter klopte er helemaal niks van. Die gaf een paar honder volt ipv 12v aan.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie