Hulp gevraagd bij probleem oplossing zelfbouw modem

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Hulp gevraagd bij probleem oplossing zelfbouw modem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Een tijdje terug ben ik bezig geweest met een zelfbouw projectje zie:

http://pe4bas.blogspot.com/2010/10/mind ... -data.html

Ik kwam dit project vandaag weer tegen en bedacht me dat op dit forum toch de meeste zelfbouwers zitten. Ik krijg het geheel ondanks de eenvoud niet aan de praat.
Ondertussen alle aktieve componenten incl. alle elco's vervangen en toch blijft het apparaat zwijgen. Mijn mening uiteindelijk is dat de soundcard niet genoeg output geeft om de VOX aan te sturen. Maar ik weet niet hoe dit aan te passen. Daarvoor is mijn kennis van electronica gewoon niet goed genoeg. Misschien kan iemand mij weer een beetje op weg helpen??
:crybaby:
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij probleem oplossing zelfbouw modem

Ongelezen bericht door fred101 »

Heb je een schema ?
foto voorkant bouwsel en foto achterkant.

De juiste torren gebruikt ? Dus zelfde type en gecontroleerd of de aansluitingen ook zijn zoals ze zitten. Per type is dat niet standaard. Er zijn zelfs types die in verschillende pin layouts voorkomen.

Oude vast ingestelde lang gebruikte torren kunnen " lui" zijn, half geleiden zeg maar. Maar veel komt dat niet voor en meestal geeft een diodetest wel aan of ze goed zijn. Dat wat ik noem is best een uitzondering.

Qua digi en USB weet ik weinig behalve dat de gebruiker zich kenbaar moet maken en stroom moet vragen. Als de transceiver er niet aan zit zou het kunnen dat de USB niet meewerkt. Teveel en de usb sluit de poort bij sommige laptops.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij probleem oplossing zelfbouw modem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Hallo Fred,

Bedankt voor je reaktie. Pfoe jij doet wel een paar suggesties waar ik nooit uit zou komen.
Ik gebruik inderdaad sloop onderdelen, en ja er zitten "oude" transistoren bij. Maar heb ook alle transistors vervangen...ja weer voor slooptransistoren! Zou ik nieuwe moeten bestellen? Nee, lijkt me niet, ze komen allemaal door de diode test. Heb daarentegen geen Hfe test gedaan.
Hier het artikel waar het schema en beschrijving instaat:

http://www.g4ilo.com/usblink.html

Foto's probeer ik zo snel mogelijk te plaatsen van de voor en achterkant. Alhoewel de achterkant net spaghetti is hoor.... :oops:
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij probleem oplossing zelfbouw modem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Hier de foto's. Denk niet dat je er veel aan hebt behalve dan dat je kan zien dat ik de componenten geplaatst heb. Het is ook alleen de basisschakeling. Ik wou eerst weten of het werkte en daarna de rest afbouwen. Een prototype zeg maar. Met de USB soundcard is niks mis. Ik krijg geen foutmeldingen en als ik PSK "uitzend" en ik sluit een koptelefoon aan op de uitgang hoor ik inderdaad het geluid.
DSC01011.JPG
DSC01010.JPG
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij probleem oplossing zelfbouw modem

Ongelezen bericht door fred101 »

Zo ver ik kan zien zit alles goed maar bekijk je soldeer werk eens met een loep. Er hoeft maar een minidruppeltje ergens tussen te zitten en je hebt kortsluiting of een onbedoelde overgangsweerstand. Ik zie diverse twijfelachtige verbindingen.

Dan meet je 1,5V op de uitgang van de koptelefoon bus. (en nog wat vaker ergens anders AC) Heb je dat met een scoop gemeten ? Zoja is het dan rms of Vtt. Een multimeter is daar niet betrouwbaar of er moet een mooie sinus opstaan met een frequentie binnen het bereik van de meter.

Ik zie geen aansluiting aan de ptt lijn. Dat is een open collector. Die spanning moet van je set komen. Je moet daar dus wel kijken hoe de ptt werkt. Of je die ook activeert door naar massa schakelen bij jou set (wel het meest gebruikelijk).

Dan het schema, dat is wat vreemd. Er staat een AC signaal op de eerste tor (phone uit) maar die tor kan niet schakelen en niet versterken. Hij heeft 5V op zijn collector. Als hij echt open zou schakelen dan gaat de maximale stroom van de USB poort door die tor en roostert hem. Hij staat ook gebiassed via de 330K naar 5V. Dus daar loopt altijd wat stroom door en die zal een beetje open staan. De AC stuurt hem dan steeds verder open en dicht. Daardoor gaat er meer een minder stroom lopen wat normaal tot versterking leidt door de spanningsval over de collector weerstand maar hier staat een stabiele 5V op de collector. De spanning kan niet stijgen of dalen. Daar staat dus een stabiele DC. Ik denk dat hij een fout in het schema heeft getekend. Ik kon het origineel waar hij het van heeft daarnet niet openen. Overigens is een galvanische scheiding voor mij toch wel een vereiste. Dat dat bij hem al tig jaar goed gaat is geen garantie. Is bij jou ooit een set door de bliksem gesneuveld ?. Bij de meeste amateurs niet, bij mij wel nog binnen een jaar dat ik amateur was.
Dus schakelen molt de tor en versterken kan hij niet. Dan lijkt het me logisch dat er verder niets gebeurd.

Ik weet niet hoeveel signaal je nodig hebt maar probeer eens een 2K2 weerstand in de collector van de eerste tor.
Zonder die weerstand doet hij in de simulatie in ieder geval niets. Met die tor doet hij onderstaande acties (dat veranderen van de amplitude komt door het opstarten van de simulatie (laden condensators)
usbstickBAS.png
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij probleem oplossing zelfbouw modem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Hallo Fred, bedankt voor je antwoord en tip.
Ik zie geen aansluiting aan de ptt lijn. Dat is een open collector. Die spanning moet van je set komen. Je moet daar dus wel kijken hoe de ptt werkt. Of je die ook activeert door naar massa schakelen bij jou set (wel het meest gebruikelijk).
Inderdaad komt de benodigde spanning uit de set en de transistor schakelt hem naar de massa.
Zoals je waarschijnlijk gelezen hebt op mijn blog (reakties) heb ik beide schakeltransistoren getest. En beide schakelen goed als ik spanning op de basis zet. Ik kan het originele schema ook niet meer openen, maar veel verschil was er niet behalve 1 elco. Maar het veranderen naar het originele schema maakte ook niets uit. Overigens heb ik alle spanning gemeten met een multimeter, iets beters heb ik helaas niet ook niet op het werk. Terecht merk je op dat het probleem dan bij de eerste transistor moet liggen, daar kwam ik ook op uit. Heb diverse dingen geprobeerd, ook de R in de basis overbrugt maar hielp niet. Ik zal zaterdag (project ligt momenteel op het werk, en door omstandigheden kom ik daar niet eerder) jouw tip eens uit gaan proberen en nog voor de zekerheid nogmaals alles controleren op kortsluitingen door twijfelachtige soldeerverbindingen. Het lijkt me toch sterk dat het ding niet wil werken, en dan nog wil ik gewoon weten waar nou de fout zit. Overigens die galv. scheiding ga ik wel maken, maar eerst moet het prototype wel werken.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij probleem oplossing zelfbouw modem

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben benieuwd.
In theorie en simulatie kan het schema volgens mij zo niet werken.Dus zonder collector weerstand. De waarde komt niet zo precies. Neem bv een 10K potmeter als test. Meer weerstand is minder stroom maar een grotere spanningsval. Dat optimum moet je vinden. De door mij gebruikte waarde lijkt OK en is in ieder geval veilig.

OK, zonder scoop ben je idd een beetje blind. Als je meer zelf wil bouwen koop je tegenwoordig een oudere analoge scoop voor ongeveer 1 tot 2 euro per MHz. (1 euro is een koopje, 2 euro is redelijk, meer ? gewoon wachten, het stikt van de analoge scopen nu die digitale (brol)dingen zo goedkoop worden. (niet iedere digitale is brol, ik bedoel meer het low budget spul als Atten, Rigol enz.) Best bruikbaar hoor, maar niet vergelijkbaar met een oude analoge Tek ofzo)

Vertrouw daarbij niet blind op je multimeter. Een hele goede haalt iets van 100KHz, goedkope metertjes soms maar een paar KHz. Nu zal dat PSK niet veel meer zijn maar het is meestal een alles behalve sinusvormig signaal hier wat meer info met plaatjes:
http://www.pa4tim.nl/?p=481 over meetfouten bij sinusvormige signalen
http://www.pa4tim.nl/?p=1023 over RMS en dingen die hier tellen, zoals crestfactor.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij probleem oplossing zelfbouw modem

Ongelezen bericht door PE4BAS »

Hallo Fred, alhoewel ik niet zo een zelfbouwer ben vond ik de info m.b.t. meetfouten zeer interessant. Eigenlijk behoor ik dit ook wel te weten (opleiding) maar was het alweer vergeten.

Ik wil je bedanken voor je hulp, want de schakeling werkt nu 100 procent.
Het is nu een kwestie van een nieuw type bouwen dat wat compacter is, een behuizing verzinnen. Dat komt allemaal wel goed. Ondertussen heb ik wel zo een insteekbordje gekocht, volgende keer eerst maar even proberen voordat ik een schakeling in elkaar soldeer.
Bijlagen
2K2 weerstand er nog tussen gepropt.
2K2 weerstand er nog tussen gepropt.
De rode LED (TX) brand bij PSK input, eindelijk...
De rode LED (TX) brand bij PSK input, eindelijk...
Plaats reactie