led als schaallampje

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

led als schaallampje

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Ik wil de lampjes in mijn TS 700 vervangen door leds . Nu weet ik eigenlijk niet welke daarvoor geschikt zijn . De lichtopbrengst van een " gewone " led is nu niet bepaald groots te noemen . Wie kan me helpen ?
73 , Stef pa0sjm
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: led als schaallampje

Ongelezen bericht door rbeckers »

Stef,

er zijn high intensity leds. Die zijn goed verkrijgbaar.
Of anders meerdere leds gebruiken.

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: led als schaallampje

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb in mijn TS-700S 4 LEDjes naast elkaar geplakt (of 5, dat weet ik niet zeker). Dat is ongeveer de breedte van de meter. Dit zijn heldere oranje/gele LEDs en kwamen qua kleur redelijk in de buurt van een gloeilamp die niet op volle sterkte brandt. De wit-plastic behuizing van de meter zorgt voor een egale belichting van de achterplaat. Ik heb de LEDs aan de bovenzijde van de meter geplaatst, onder de metalen houder. Ze zijn door middel van weerstandjes aan de oude voedingsaansluiting van de gloeilamp gehangen.
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: led als schaallampje

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Het is bij de TS 700 alleen een beetje vervelend , dat enkele lampjes in een gaatje in een subframe gestoken moeten worden en dat is dan van boven naar beneden . En schaaltje op de knop van de draaischakelaar wordt dan verlicht door zijdelings uitgestraald licht van dat lampje . Nu is het bij een led helaas zo , dat het licht uit de top wordt gestraald , dus niet rondom !! ( schakelaars BAND en FIX.CH )
Vandaar dat het hier niet zo maar is toe te passen ... of er zouden leds moeten bestaan die licht rondom uitstralen , maar dat lijkt me niet het geval .
Of toch misschien ?
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: led als schaallampje

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb op die plaatsen nog een gloeilampje zitten, dus heb daar nog geen LEDs in geplaatst. Maar wat je zou kunnen doen is misschien wel het volgende;

Idee? Breng krimpkous aan over de weerstand en contactdraden en buig deze pootjes 90 graden ten opzichte van de (kleine) LED en steek deze door het gat van de oorspronkelijke gloeilamp. Met een druppel thermische lijm is de LED vervolgens vast te zetten.
LED-chassis.jpg
LED-chassis.jpg (12.75 KiB) 12146 keer bekeken
Maar om jouw vraag te beantwoorden of er ook LED's zijn die licht naar de zijkant uitstralen; Ja, die zijn er. Maar toch nog altijd minder dan dat ze naar voren uitstralen. Kijk maar eens naar deze kerstLED's:
KerstLED.jpg
KerstLED.jpg (12.01 KiB) 12146 keer bekeken
De lens aan de voorkant is tevens een puntvormige reflector! De lichtkleur van deze lichtketting voor de kerstdagen komt verrassend dicht bij gloeilampjes overigens. Ik heb deze LED's nog niet los te koop gezien, maar ik heb daar ook nog niet goed naar gezocht. Je zou rond de kerstdagen ook eens zo'n lichtketting kunnen kopen alleen al voor de LED's :D Heb ik wel gedaan (in de uitverkoop, hi). Let altijd op de reflector/lens aan de voorzijde.

Voor de meter in de TS-700s maak ik ook gebruik van de zijkant van de LED's. Maar omdat de voorkant van deze rij LED's naar het voorfront van de set schijnen, heb ik voldoende reflectie en is de meter keurig verlicht. Dit zijn ook difuuse LED's, in plaats van heldere en die stralen ook meer licht naar de zijkant uit.
Meter_LEDS_TS700.jpg
Meter_LEDS_TS700.jpg (19.96 KiB) 12146 keer bekeken
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: led als schaallampje

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Beste Tjalling .. sorry voor mijn late reactie vanwege tijdgebrek , hi .
Maar je hebt je erg uitgesloofd om me te antwoorden .. bedankt voor de uitgebreide info .
Goede ideeën ( goed gespeld ? ) 73 , Stef .
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: led als schaallampje

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo,

Om nog maar even een nabrander te geven over die ledjes als schaalverlichting.
kijk hier eens: http://www.ledgloeilamp.nl/Binnen-en-bu ... ls.tpl.htm
Ik heb vorig jaar daar een 5 meter haspel warm wit gekocht toen in de aanbieding voor € 99,-
Gebruik ze regelmatig als schaalverlichting en zijn daar uitstekend voor geschikt.
Per setje van 3 smd ledjes zit er ook een 150 Ohm voorschakelweerstandje op de strip en op de achterzijde keurig kleefmateriaal.
Alleen nog maar 12Volt aansluiten en gaan met die banaan! :clap:
Het is maar een weet!

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: led als schaallampje

Ongelezen bericht door pa0sjm »

PD0LUR schreef:Hallo,

Om nog maar even een nabrander te geven over die ledjes als schaalverlichting.
kijk hier eens: http://www.ledgloeilamp.nl/Binnen-en-bu ... ls.tpl.htm
Ik heb vorig jaar daar een 5 meter haspel warm wit gekocht toen in de aanbieding voor € 99,-
Gebruik ze regelmatig als schaalverlichting en zijn daar uitstekend voor geschikt.
Per setje van 3 smd ledjes zit er ook een 150 Ohm voorschakelweerstandje op de strip en op de achterzijde keurig kleefmateriaal.
Alleen nog maar 12Volt aansluiten en gaan met die banaan! :clap:
Het is maar een weet!

73, Stan
Ik zie één meter lengte staan voor 14,95 € . Maar omdat het in mijn geval om aparte lampjes ( leds ) gaat , is een strip niet toepasbaar . Dat zou inderdaad wel kunnen als er achter een schaal verlichting moet komen , maar hier worden de lampjes in kleine ruimtes gestoken waar dan het licht wordt uitgestraald . Evengoed bedankt Stan voor je meedenken !
73 . Stef
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: led als schaallampje

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb bij een collins tsc12 een schaalverlichting gemaakt met 2 gele leds maar dat zag je nauwelijks omdat de schaal zwart is, In het donker werkt het echter wel. Nu waren dat twee hele zwakke ledjes die 15mA trekken. Als je een wat steverige jongen pakt lukt dat wel. Als ze opzij moeten verlichten kun je je meestal wel die kant opbuigen of anders neem je een draai je een stukje aluminium staf uit met de buitenmaat van het huisje waar het lampje inzat. Dat boor je dan in met de led diameter en ook een conisch gat opzij waar het licht heen moet zodat je een soort reflector creëert. Het alu reflecteert dan in ieder geval wat extra.
Je kan dan ook bv een felle witte nemen en er voor de sfeer, als dat te veel van het goede is , een filtertje als diffuser voor zetten.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa0sjm
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 nov 2008, 16:39
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: led als schaallampje

Ongelezen bericht door pa0sjm »

Hartelijk dank , al diegenen die hebben geprobeerd me te helpen met mijn lampjesprobleem. Maar ik denk dat er een goede oplossing is en die wil ik hierbij even aan ieder laten weten .
Naast de draadlampjes verkoopt F.Bakeklaar in Julianadorp ook Ledlampjes . 5 mm en van draden voorzien .Geven helder wit licht en kosten € 1,25 pst .Dat is toch mooi , niet ?
73 , Stef pa0sjm
CHN8020 , TS-700 , Uniden 2020 , Condors 16 en 46 , FT-757gx .
Plaats reactie