RF logdetector

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

RF logdetector

Ongelezen bericht door rbeckers »

Naar aanleiding van Fred zijn experimenten met vermogensmeters heb ik mijn op de AD8307 gebaseerde detector opnieuw gebouwd.
Ik heb nu een aanpassingsnetwerkje uit "Experimental methods in RF DESIGN" o.a. W Hayward, toegepast.
Ongeveer tot 500MHz binnen 1dB nauwkeurig en van -80dBm tot +10dBm, mits helemaal ingeblikt!
RF-logdetector.jpg
RF-logdetector.jpg (106.43 KiB) 9227 keer bekeken
René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: RF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Hi Rene,

Ik zie wel dat zo'n AD8307 zijn geld dus waard is. Dat zou een mooie aanvulling zijn. De mijne heeft weliswaar maar een klein bereik maar is tot op 0,1dB nauwkeurig. Ik denk dat -80 tot +10 (en verder via verzwakker) wel handiger is. Jammer dat die krengen zo duur zijn. De goedkoopste die ik zag was bijna 30 euro.

Wel grappig zo'n "enorme" kast met een heel klein printje. Ook hiervoor zou een DC milivolt meter handig zijn. Dan zit je niet met zo'n los metertje en kan je het voor meerdere metingen gebruiken. Wat dacht je er van als we die eens zouden ontwikkelen. Ik ben al bezig geweest te kijken of het met een PIC lukt en heb al wat gevonden maar dat is 0-5V met 0,1V resolutie. Dat is te weinig. Ik zit nu te denken over een chopper zoals we besproken hebben op CO waar van Henry niet meer over de gebruikelijke zaken mogen OHen. Zal wel wat stiller worden aangezien er eens per jaar een ontvanger wordt gebouwd en de rest over RF in het algemeen ging , nou ja, algemeen is niet het goede woord, ik denk dat er nergens zo diepgaand in de stof wordt gedoken en ik denk dat veel "fans" het jammer zullen vinden.

Ik heb al een symetrische voeding gemaakt. 1,6 tot 15V (denk ik, nog niet op de trafo aangesloten en alleen met DC getest) per "kanaal" dus -15 tot +15. Helemaal op de ouderwetse manier met torren. Hij kan tot 4A maar de ringkern trafo is maar 1A/18VAC wat zwaar zat is.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: RF logdetector

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

bij Farnell 15,11 euro incl. BTW per stuk.
Voor aan een PIC te hangen moet er een 12 bit AD gebruikt worden.
Volgens Hayward is deze schakeling nauwkeurig binnen 0,5dB tot 500MHz .

Als de 500MHz SA af is :wink: dan kan dit een nieuw projectje worden.

Het IS al stiller op CO. :(

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: RF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat lijkt me wel verstandig, moet ik ook eens doen ipv 5 projecten tegelijk.

Ik kan niet bij Farnell bestellen.

Kunnen we altijd nog een soort Jongensradio hier beginnen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: RF logdetector

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

http://nl.farnell.com/images/nl_NL/pdf/ ... aarden.doc

is volgens mij nog steeds geldig.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: RF logdetector

Ongelezen bericht door fred101 »

Rene,
Is het geen idee om deze schakeling als detector achter een sweeper te hangen. Ipv naar de meter dan naar de Y van de scoop. Heb je een hele simpele en redelijk precieze wobbulator. Maar hij is ook mooi in een SA te gebruiken.

Om de lineairiteit te compenseren van de sweeper heb ik ook een idee. Je splitst het signaal bij de generator en gebruikt twee detectors. De output gaat naar een verschilversterker. Het verschil gaat , evt via een videofilter naar de scoop. Dat maakt het een stuk makkelijker.
Dat had ik moeten weten toen ik met die rus bezig was. Een VCO van 1-2GHz, twee mixers, een LO en je hebt een 0-1GHz wobbulator waar je geen losse diode detector nodig hebt en met wat extra filtering een echte SNA.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie