wie o wie... NEC upD7004C

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
peter_dtn
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2009, 12:00

wie o wie... NEC upD7004C

Ongelezen bericht door peter_dtn »

Een tijd terug heb ik een RION sound level meter gekocht, fraai ding alleen de uitlezing was niet stabiel. Ik dacht ergens een elco of opamp te moeten vervangen (gelukkig is het allemaal nog conventioneel opgebouwd) maar helaas was het de ADC converter zelf. Ik kwam erachter door de hele trein voor de ADC te ontkoppelen door het ingangs-pootje van de ADC door te knippen. Vervolgens een potmeter met Ctje aangesloten en naar het display kijken, nog steeds niet stabiel.. De rest van het digitale systeeem werkt normaal, dus het lijkt me de moeite waard om die ADC te vervangen, alleen... Hoe kom ik aan een upD7004C, via internet kwam ik bij Stuut en Bruin in den Haag, helaas uitverkocht, advertentie op marktplaats, nog niks van gehoord. Dus als iemand zo'n ic heeft liggen wil ik hem graag overnemen, het is een DIL ic wat qua breedte tussen een eprom en een TTL ic inzit. Een sloop-print waar er een op zit is ook een optie..

Dank voor het lezen en succes met de hobby

Peter
PE1DTN
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: wie o wie... NEC upD7004C

Ongelezen bericht door rbeckers »

Peter,

het kan dat de ADC defect is. Maar ook bijv. een stoorspanning op +Vref (pen 5) kan een dergelijk gedrag veroorzaken.
Heb je met een scoop op de diverse pennen gemeten?

René
peter_dtn
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2009, 12:00

Re: wie o wie... NEC upD7004C

Ongelezen bericht door peter_dtn »

Hallo Rene,

de Vref zit direct aan de 5V en die is redelijk stabiel, het geheel krijgt voeding uit zo'n DC/DC converter, 6V in, +/-12V +5V en +35V uit. Die 35V is voor de microfoon. Ik kan op de scope geen rommel op de 5V (of andere spanningen) zien.

Met een beetje geluk leest een mede knutselaar dit, die nog een D7004c heeft liggen, dan uitwisselen en kijken of het beter geworden is.

Dank voor de reactie en beste groeten

Peter
Plaats reactie