reparatie HP5326 counter/dvm

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

schaf behalve de UJT's tbv de curvetracer ook een stel BF245b en J310 FETs aan.
Eventueel ook BF245c en J300.

PS
Ik dacht wel dat je die zou willen bouwen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb alle onderdelen behalve dus een tweede ujt. Is daar geen alternatief voor. Het is blijkbaar een soort oscillator, bv met een 555 of een 4060 ofzo ?

Edit:

Ik heb een ander schema gevonden mbv 1 UJT. Een schema uit een oud duits zendamateur blad. Een leuk een leerzaam project. Het eerste stuk is een klassieke voeding met een powertor die de spanning regelbaar naar 30V brengt voor de multivibrator, sync en stepschakeling met UJT. Een tweede 2n3055 is ook een regelbare voeding (0 tot 45V) welke als spanning of als stoombron kan werken. De boel is gekalibreerd in V/div en mA/div zodat je ook bruikbare traces krijgt. Als laatste deel zit er een "meettafel" bij. Daarmee kun je de tor of fet biassen en dingen als impedantie, collectorstroom enz meten. Dat is ook handig. Het eerste stuk is klaar en werkt. Alleen moet ik dus wil ik het zeker weten nu de voeding maken. Ik gebruikte eerst mijn labvoeding maar dat werkt natuurlijk niet aangezien ze 200Hz maken uit de voeding. Een 35V trafo met bruggelijkrichter maakte oscillaties van 100Hz. Het schema gebruikt 35- 0 - 35V met op elk uiteinde een diode en de middenaftakking naar massa. Dat is een tegenvaller want die lijk ik niet te hebben zo op het eerste gezicht. Ook niet twee losse maar ik heb ook nog een aantal onbekende trafo's.

Die Tektronix boeken over meten zijn erg leuk. Ze zijn uit 1969 en zo te zien nog nooit gelezen. Een gaat er helemaal over curvetracers (mbv de Tek type 111)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

Rene,

Ik denk dat de UJT het probleem zou kunnen zijn daarnaast voed ik de collector met DC en dat moet dus met die halfgelijkgerichte sinus. In mijn schema staat geen collector aansluiting dus ik hing hem aan gelijkgericht en afgevlakt DC. Nu vond ik jouw schema mooier maar ik had geen twee UJT's. Dat schema heeft namelijk ook gelijk een vierstanden schakelaar voor de n/p tor/fet keuze.
Er is ook een curvetracer van http://www.vego.nl/3/1/6/3_1_6.htm. Deze gebruikt een dual flipflop (die ik volgens mij heb liggen) als stepgenerator. Die kan ik volgens mij zo voor die darlington uit jouw schema hangen. Dan heb ik geen UJT meer nodig. Het voordeel is dat het flipflopdeel stabiel is en dat het "oude schema" lekker veel stroom/spanning aan kan. Jouw schema lijkt verder veel op wat ik al gebouwd heb dus dat is zo aangepast.

Ik weet nu in ieder geval wel hoe zo'n ding werkt. Dat is niet zo "magisch " als ik dacht. Het is gewoon een zaagtand (of minder goed de halfgelijkgerichte sinus in het oudere schema) die gelijkloopt met een stepgenerator. De zaagtand is de collector spanning en verzorgt de tijdbasis. De stepper is de basisspanning die via een darlington stroombron de basis met stroom stuurt. De spanningsval over de collector weerstand is maatstaf voor de stroom. Bij vego doen ze dat met een verschilversterker en in onze schema's meten ze met de scoop er over. Dat is dus eigenlijk een zwevende massa.

Het enige lastige te begrijpen is de stepgenerator. Ik weet dat de TDR meter van HP een stepgenerator is. Kan ik mijn gewone pulsgenerator met iets externs omvormen tot stepper ? Dan kan dat aan de rest van de schakeling want die kan stroom genoeg leveren (een 1W 47 ohm weerstand was niet meer vast te houden bij de RRT meting). Dus het kastje hoeft alleen nog maar schakelaars en collectorspanning te leveren en een sync out naar de gate van de generator. De tweede uitgang van de generator zou zelfs voor de collector zaagtand kunnen dienen. Als dat stepper omvormen niet kan zonder UJT is één trace tegelijk ook genoeg voor mij.
Dat kan ik via een vaste basisstroom (omschakelbaar via standenschakelaar met daarachter bv een potmeter) ook.

Dat zou helemaal mooi zijn, weer een excuus om veel apparaten tegelijk aan te hebben :sneaky2:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

je kunt een tel IC, zoiets als een 74ls90 of 4060, gebruiken.
Van bijv de 4060 hang je een paar uitgangen via weerstanden aan elkaar en dan een buffer.
Dit is dan een primitieve DA converter en maakt een trapje.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat is mooi, de 4060 heb ik op voorraad voor als ik nog eens een counter wilde maken.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik zat dus op step-generator te zoeken en dan krijg je alleen maar hits over motoraansturing. Staircase generator is dus het alternatief. Ik ga eens kijken wat ik ga doen. Ik ga eerst kijken of ik de huidige aan de gang krijg maar als die UJT defect blijkt is die 4030 een mooi alternatief maar anders wil ik er toch een maken want een step generator is voor meer bruikbaar.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

UJT B1 of B2 maakt het verschil. Ik heb hem omgedraaid en nu heb ik een stapgenerator. Ik heb alleen pas 4 stappen dus nog even met de instelling van de UJT stoeien.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

wel wat extra werk om die dvm werkend te krijgen.
Nu nog twee dezelfde fets vinden, inbouwen en testen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

de FET blijkt goed te zijn. Ze zaten omgekeerd in het huisje en niet gespiegeld. Wat niet goed bleek was tor Q8 onder de Q7A. Die is niet origineel en zat er op de zelfde manier in als zijn broertje. Helaas had deze een andere pinvolgorde dus die zat er verkeerd in. Nu heb ik nog steeds een spanning op de ingang. Hij "dipt" nu op 5V interne teller aanduiding (en -4,6V op de externe multimeter) Er is dus een soort evenwicht maar met te veel offset maar ik krijg hem dus niet op nul. De vraag blijft waar die spanning op de feedback vandaan komt.

Heb je de ruisbronmetingen gezien, ik moet alleen het rekenwerk nog doen maar weet niet waar ik moet beginnen ? Lig ziek thuis dus tijd genoeg voor rekenwerk :|
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

meet de spanningen bij Q8 en Q9.
Eventueel parallel aan R30 of R32 een hoogohmige weerstand zetten.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

De spanning op de nixies viel ineens weg. Een defecte zekering op de printplaat na de 170V. Na vervanging bleef hij heel.
De spanningen op Q8 en Q9 :
C= -5,5V (edit: was fout opgeschreven mocht je het al gelezen hebben)
E=-10,2/-10,2
B=-9,5/-9,5
Ik meet tov massa. Bij die philips was er een situatie waarbij dat niet moest, ik weet alleen niet meer waarom.

Ik heb 12V op de ingang gezet en gemeten op de gate van Q7A. Daar stond nog steeds negatief en de spanning op de ingang weghalen of verhogen maakte geen verschil. Toen het spoor naar de gate onderbroken. Nog steeds negatief op de gate. Maar ook op de ingang. De anti-parallel dioden weg en toen was er ineens het ingangsignaal (12V is maar 1,2V door de spanningsdeler)

De FET er uit gehaald want er hoort geen spanning op een niet aangesloten gate te staan. Hoe ik het ding ook test, hij lijkt me toch goed (gaat helaas nog niet met de curve tracer want ik kan geen negatief op de gate zetten, De FET geleidt als ik hem test maar met gatespanning (altijd positief) stuur ik hem nog verder open. Ik kan ze niet in pinch off krijgen, daar moet ik nog wat voor verzinnen met een extra voeding die een paar volt kan leveren. Ik zie nu de zero bias drain stroom en als ik er dan gatespanning op zet gaat hij in enhancement mode en gaat nog meer stroom leveren.

De enige reden die ik kan bedenken waarom er spanning op de gate staat is een soort drain-breakdown maar zo goed ben ik nog niet thuis in FET's. Dat moet dan komen door foute spanningen tussen drain en source want de gate van Q7A hing vrij. Het is dat die FET er nog zover ik kon zien nooit uit was geweest ander zou ik bijna gaan denken dat hij verkeerd om zou zitten ofzo.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

mischien een diode die teveel lekt?
Kun je zonder die diodes wel de offset weg regelen?

Bij die Philips werd de massa ook gemaakt, dwz een gedeelte van de schakeling kun je beter meten tov iets anders.

Zet ipv die dual Fet anders twee losse fets in de schakeling.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb die diodes los gehad maar er blijft een offset. De spanning zonder FET met losgekoppelde diodes op de diodes zelf was wel bijna twee keer zo hoog.
Ik ontdekte nog iets vreemds. Ik bekeek het signaal met de scoop om te kijken of het wel puur DC was en toen sloot ik de aarddraad aan op min en probe op de plus. Dat leverde niets op dan DC. Ik sloot toen ook de boel andersom aan. Dus de aarddraad op de plus en de probe op de min en toen stond er 50V en 50 Hz op. Zowel scoop als counter zijn geaard. Ook met de fluke multimeter kon ik die 50V meten zolang het aarddraadje vast zat. Is dit de reden waarom ze vroeger soms de aarde van een scoop verwijderde (en ik bij buizenbakken via een scheidingstrafo werk) of is dit een teken dat er iets fout is. Condensator lek ofzo ?

Ik heb mijn FET tester nagekeken (die ik ooit zelf gebouwd heb en een jaar geleden, nagekeken heb volgens het schema wat ik nog had en toen goed was aangesloten). Ik denk dat het schema toch niet helemaal goed was. Het was niet logisch wat het ding deed. Nu heb ik wat aangepast en nu werkt hij. Heel simpel. Gewoon een in polariteit omkeerbaar DC stroompje en een negatieve gate die uitschakelbaar is. De FET er aan, led gaat aan in een van de twee standen zodat ik weet of het n of p is, dan de gate er op en led gaat uit. Simpel. De HP duall gate slaagt hiervoor.

Ik heb wel gelezen dat bij halfgeleiders overbelasting kan leiden tot verandering van eigenschappen. Misschien dat de reverse breakdown ook lager wordt. Ik ga die tortester nog eens onder handen nemen. Dat schema van jou met die twee UJT's was beter voor dat en nu ik weet hoe zo'n ding werkt kan ik die twee schema's wel samenvoegen. (of met die 4060 uitbreiden) ik zal toch de FET's moeten paren en dan weet ik 100% zeker wat er met die double Fet mis is.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

"vroeger" werd inderdaad wel eens de aardverbinding van een scoop hierom losgemaakt. :naughty:
Nooit doen! En het is levensgevaarlijk en je meting klopt niet.

Alleen bij echt zwevende, dwz niet met een aarde verbonden, schakeling kun je zonder problemen de aarde van de scoop op een willekeurige plaats in die schakeling hangen.
Helaas zitten er altjd wel ergens (parasitaire) condensatoren.
Vooral bij RF frekwenties is dit van belang.

Hang de twee ingangen van de opamp achter de dualfet eens met een weerstand van 1k aan elkaar.

René
Plaats reactie