reparatie HP5326 counter/dvm

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

De tester is herbouwd volgens het tweede deel van dat schema met die twee UJT's en nu werkt hij (bijna) helemaal naar wens.
De pinch off van Fets is namelijk nog niet gelukt maar ik krijg nu wel curves te zien bij een FET maar ik kan ze niet helemaal dicht krijgen.. Alleen maakt het geen verschil of ik hem p of n zet de stepper draait namelijk ook om, ook bij multimeter test en de FETtester maakt dat weinig verschil. Die dingen staan blijkbaar bidirectioneel open en alleen de gate maakt het verschil lijkt wel, (was ook in simetrix). Ik heb ook de mogelijkheid te kiezen tussen basisstroom en collectorstroom en twee ledjes die feller gaan branden naarmate de collectorspanning hoger wordt. Een voor positief en een voor negatief.

De dubbel FET geeft gelijke curves voor beide helften maar de curve loopt veel anders dan een BF245 of J310. De laatste twee zijn veel steiler. Dat scheelt echt enorm. De J310 waaiert flink uit in curve, bij de HP lopen de curves bijna parallel. Is volgens mij een pure schakelFET. De J310 is dus geen alternatief

Vanavond een lezing van Bob van Donselaar, ik voel me nog niet echt fit maar dat wil ik niet missen. Vanmiddag wat met rekenliniaals (virtueell bij gebrek aan een echte) zitten spelen. Oefenen met zo'n ding schijnt beter te zijn om wiskundig inzicht te ontwikkelen.
Zaterdag wil ik naar Driebergen. De radiobeurs van de NVHR. Een leuke kleine beurs. Ik krijg er van iemand een impedantie omzetter (oud met zo'n normende stekker) leuk voor de verzameling en een RX/TX test-unit van Schlumberger voor 5 euro. Verder hoop ik wat meetaccesoires te vinden zoals N-bnc verloopjes, probes, meetsnoertjes/kroko klemmen enz.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

1K tussen de ingangen maakt niets uit. Er blijft een Off-set van een volt of 5 maar ik heb nog iets gevonden. De nixies die niet nodig zijn moeten uit blijven op een eventuele voorloop nul na. Hier branden echter alle nixies.
Het probleem is dat het schema zo is opgesplitst per bord (15 stuks en 2 a 3 blz per board) , dat maakt het niet echt overzichtelijk. Het manual is ook een beetje erg groot (120MB ofzo) anders kon ik het wel uploaden naar hier.

Ik heb nog diverse torren nagemeten en die 4 die aan de andere kant van de feedback zitten waren allemaal goed maar de beta van een was erg laag op mijn tor tester tov zijn 3 broertjes. Ik heb er vier BC547 in gedaan. Nu staat er met de 1 K weerstand nog maar -2V op de ingang (de counter blijft 5V aangeven) en zonder weerstand is dat -4V. Ik zit dus in de goede hoek. Dit is overigens met de anti-parallel protectie diodes nog los. Er zit nog een pnp (q2) op dat board die op de tester goed was maar wel meer dan normale reverse breakdown had. Ik had hem als npn aangesloten en de tortester sloeg wat uit. Ik dacht dus dat hij ook zwak was maar toen ik in het schema keek zag ik dat het pnp was. In de pnp stand sloeg hij wel ver uit. Al deze torren lieten echter gelijke , normale curves zien. Toch heeft het een verbetering op geleverd.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

wat is het type van de opamp achter de dualFET?
Eventueel een andere opamp gebruiken?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

LM301A is dee opamp. Dit hieronder kreeg ik gemailed van Antonio, de man waar ik het manual van heb en die ook aan een 5326 bezig is. Ik zal zijn aanwijzigen vandaag proberen op te volgen maar ik denk dat jou conclusie de opamp is. Wat is de reden van die 1K. Ik denk de opamp voor de gek houden. Deze heeft dan gelijke in en uitgang en de boel is dan kunstmatig in balans gelijk aan nul volt input ?
Toen ik er aan begon was de voeding defect. Twee gelijkrichter diodes waren dood.

I think the most significant zeros being present in your Nixies have nothing to do with the -5V. It is probably caused by some logic fail in the display module.
The schematic have two major sections: input switching and buffer amp. Input switching is done by relays K1 to K6 controlled by transistors Q1 to Q6.

Now let's start some tests:
Note that there is no -5V supply entering this board so their presence at the input can be a misleading symptom. What happens if you short the DVM input terminals?
The first question is if -5V is present at ANY position of the DVM range (10V, 100V, 1000V) switch and the READ and READ B of function switch.

If it is always present, I would simply pull out A12 and see if the display zeroes. If the display read near zero at this condition, the V to F (A13 board) and the remaining circuits can be considered good and the cause is really A12.

Note: de frequentie counter werkt perfect en alle functie muv triggernivo lezen wat een functie van de DVM module is. Ik heb het hele test programma doorlopen, alles afgeregeld en gecontrolleerd via de lijst om daar problemen uit te sluiten. Ook alle voedingspanningen zijn OK.

First check continuity at pins 13 and 14 of the A12 card edge slot. This connection is the feedback path of the buffer and is completed at A13 (see schematic). If wrong it can lead to imbalance in the buffer stage and cause strange behavior.
If O.K., check diodes CR2 and CR3. Short gate of FET Q7A to signal earth and put A12 back. The display should zero if buffer amp is operating correctly. If it zeroes search for some input-switching leak putting -5V in the input buffer. If the zero condition cannot be obtained shorting input gate Q7A to earth, the opamp is
the probable cause (assuming all transistors measure good).
In my case both Q7 and U1 were bad. Putting a new LM301A and substituting my burnt FETs by near identical IDSS discrete FETs restored the operation. The zero adjust trimmer R31, however, was unable to zero the instrument because of FET imbalance.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de reden is inderdaad de ingangen gelijk te trekken.
Er zijn diverse mogelijkheden zoals Antonio ook al aangeeft.
De fet en torren zijn al gecontroleerd en de opamp nog niet. De opamp reageert echter wel.
Dus het kan ook zijn dat de fets niet meer gelijk zijn.
Dat geeft ongeveer dezelfde fout.
Daarom gaf ik al aan de opamp te vervangen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

http://books.google.nl/books?id=hSkgkWo ... er&f=false
Deze FET tester had ik ook gemaakt maar doet niets. Nu dacht ik de werking niet te snappen dus teken hem in simetrix maar daar werkt hij ook niet. (ik lig na de beurs gisteren weer plat dus dan maar wat virtueel experimenteren)
Ik zit hier denk ik teveel met een buis in mijn hoofd. Een grid moet negatief tov de kathode zijn. Dat kan door de kathode "op te tillen" of een negatieve Vg te maken. Bij een J310 n-Fet moet de drain positief en de gate dan negatief tov de source. In dit schema is met de schakelaar dicht de source op ground nivo. De potmeter kan de gate alleen maar positiever maken waardoor er gate stroom gaat lopen en de FET meer stroom gaat geven (enhancement mode dacht ik dat dat heet). Met de schakelaar open hangt de source op +5,1V dus kan de gate negatief worden tov de source. Toch doet dat niets in het echt en in symetrix. Pas als ik een dubbele voeding neem en de potmeter tussen -12 en +12 hang en de source en gnd tussen de twee voedingen in werkt het wel. Ik denk dus dat ze hier een symetrische voeding hebben gebruikt en er dus voor de schakelaar nog een ground is en de verbinding tussen de potmeter onderkant en gnd weg moet. Klopt dat ?

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

Vanavond even gemeten. Met A12 eruit is de display nul en spanning weg. Er staat geen rare spanning op de connectors. Alle relais hebben -5V op de basis alleen Q1 niet, het hoofdrelais. Die heeft maar 0,2. Met de gate van Q7a aan massa was de display ook nul. Ik vond nog een defecte tor. Q3 was permanent open en er staat 208V ipv 175V op pin N12. Na het vervangen van die tor was er nog steeds -5V (instelbaar tussen ongeveer -9 en -4V met de zeropot) maar nu niet meer in elke stand. In de 10V stand wel, in de 100V stand ongeveer de helft en in de 1000V stand nog maar 0,2V. Q1 was een 2n2906 maar moest een 2n264 zijn. Dat heb ik nu aangepast. Met alle relaisdrivers eruit was de display ook nul volt. Pas na de nieuwe en zeker goede Q3 begon het gedoe weer. Het zit daar dus ergens fout. Alleen zit daar niets ???

Ook heel leerzaam: ik meet -5V met mijn HP 3490 tafelmultimeter die +100Mohm is. Ook met de hoogohmige HP410. Met mijn nieuwe hp3435A die maar 10Mohm is meet ik de helft. Met de AVo 8 en simpson 260-6 meet ik helemaal niets. Een mooiere demo van meetfouten door een te lage impedantie kun je niet hebben. En dat terwijl er op een ander forum werd gezegd dat een hoogohmige multimeter niets was want de inductie op de draden liet je dingen meten die er niet waren zoals spanning op de kast als er geen zekering in de radio zat (maar waarschijnlijk wel condensators over de ingang) en nog wat andere wazige argumenten. Het beste was een AVO 8. Tja, vreemd dat de topproducten van HP dan 120 Mohm zijn..... Het is wel zo dat als oude reparatie handleidingen spanningen noemen die bv gemeten zijn met een avo achtige meter je beter ook daarmee kunt meten.

Ik heb het gevoel dat ik hem wel gerepareerd ga krijgen maar ik denk dat het iets ongewoons/onverwachts zal zijn. Het is in ieder geval weer erg leerzaam. :wink:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

Rene,

ik denk toch dat de opamp of FET de enige optie is. De FET moet eigenlijk goed zijn. Hij kwam door alle tests heen dus verdenk ik toch de opamp. Het voltage staat namelijk ook op de uitgang van de opamp. Nu is dat zo'n metaal 8 pootje. Kan ik een 741 of 324 ofzo even tijdelijk gebruiken als test ?

Ik kijk eerst de compensatie condensator nog na.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ik loop een paar posts achter tgv wat werkzaamheden.
Als test kun je een 741 gebruiken.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

De opamp bleek inderdaad kapot te zijn en tor Q8, die er verkeerd inzat. Hij bleek nu de definitief kapot te zijn. De 741 zit er in en hij doet het perfect. De uitlezing is nul bij kortgesloten ingang en ik heb hem op de calibrator geijkt. Hij blijft tot 2 cijfers achter de komma juist aangeven. Als ik hem op 1V ijk op zo'n 5 cijfers achter de komma dan staat hij bij 10V zo'n 200uV ernaast. Tussen 100 en 900V scheelt het zo'n 200mV. Daar kan ik wel mee leven.

Nu alleen nog het blanken van de niet gebruikte nullen oplossen en dan kan hij aan de VNA. Ik heb een HP benchbrief met een beschrijving waar hij aan mijn VNA hangt. Hij hoorde daar dus echt bij. De tweede 5326 moet ik ook nog nakijken. Daar werkt alles op een lampje na wel maar die wil ik calibreren en dan als counter/dvm op de andere tafel multimeter van HP zetten. Deze heeft een nixie meer. Ik vraag me af of het mogenlijk zou zijn er een deler voor te zetten zodat hij tot hogere frequenties dan 65MHz gaat.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

als je de HP een tijd laat aanstaan, verloopt dan de uitlezing niet?
Een 741 heeft o.a. een vrij slechte drift.
Bijv. een OP07 is veel beter.

Je kunt er een prescaler voor zetten. Er zijn diverse uitvoeringen verkrijgbaaar.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik zit eerst naar dat blanken te zoeken maar ik ben er nog niet uit. Dat is een vrij uitgebreid stuk wat over diverse prints gaat.

Ik vervang hem ook door een ander als verder alles goed is.

Ik heb wel zitten zoeken op prescalers maar nog niet echt gevonden wat ik zocht.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

zie o.a.
http://members.tele2.nl/laar60/
bij frequentieteller en dan fig.4 prescaler.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

Het blank probleem is opgelost. Er waren wat modificaties doorgevoerd. Geen idee waarom en waarschijnlijk ook niet door HP. Daarna bleven de nixies wat gloeien en bleek dat de voedingsregeltorren voor 178V beide defect waren. Dat is de reden dat die zekering defect ging waarschijnlijk. Die voeding heb ik in het begin gecontrolleerd want er staat een Vtje met spanning op de checklijst. Die moet ik nog even vervangen en dan werkt alles weer.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie HP5326 counter/dvm

Ongelezen bericht door fred101 »

De torren zijn vervangen, Nu is de spanning van de nixies ook weer goed. Ik heb als testje een spanning van 11,5V op de dvm ingang gezet en deze een half uur aan laten staan. Hij zakte na een paar minuten 0,002 Volt en daarna bleef dat constant. Valt me niet tegen van zo'n standaard 741 geval. Het belangrijkste is echter de counter want ik heb twee hele goede tafel multimeters van HP en daar komt dadelijk nog een selectieve voltmeter/meetontvanger van HP bij maar ik vervang nog wel een keer die opamp door een betere als ik weer wat moet bestellen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie