Schema/handboek PM2505 en PM2518X

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
PA0PGA
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2009, 21:23

Schema/handboek PM2505 en PM2518X

Ongelezen bericht door PA0PGA »

Voor beide multimeters zoek ik de documentatie, eventueel in PDF formaat.
Wie kan mij helpen.

73, Wim PA0PGA (pa0pga-at-home.nl)
PA0PGA
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2009, 21:23

Re: Schema/handboek PM2505 en PM2518X

Ongelezen bericht door PA0PGA »

Het handboek voor de PM2505 heb ik inmiddels gevonden. Mocht nog iemand anders op zoek zijn kan ik hem een PDF toesturen. :gift:
De zoektocht naar het handboek van de PM2518X gaat verder......
pa2rj
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2009, 22:51
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Schema/handboek PM2505 en PM2518X

Ongelezen bericht door pa2rj »

Hallo,
Ik heb wel belang bij het handboek van de PM2505, als je hem zou willen mailen graag.
PA0PGA
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2009, 21:23

Re: Schema/handboek PM2505 en PM2518X

Ongelezen bericht door PA0PGA »

hierbij voor andere geinteresseerden het handboek voor de Philips PM2505 multimeter.
Dat is een geweldige analoge meter, ik heb hem nu een tijdje en ik gebruik bijna geen andere meer.

73, Wim PA0PGA
Bijlagen
PM2505_SM_PHILIPS_EN.pdf
Manual PM2505
(2.02 MiB) 1078 keer gedownload
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Schema/handboek PM2505 en PM2518X

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben de mijne nu aan het calibreren maar dat valt niet mee. Dit is het eerste "vage" philips service manual wat ik tegen kom. Er klopte niks van de metingen van de calibratie routine. Maar het begon al met het vermelden van diverese verkeerde onderdelen. R226 moet R227 zijn. Staat overal goed behalve in het calibratie deel. Maar zo staan er meer fouten. Je moet 1190mV meten op pin 9 maar daar staat maar o,6V wat ik ook doe. Kijk ik in het schema en lees de rest van het manual over de werking (wat weer erg goed is) en daar staat dat er op de uitgang 1190mV moet staan en als je aan de potmeter draait kun je dat wel keurig instellen. Maar voor ik daar achter was had ik alle torren en FETs al eruit gehad om te controleren. Nu was de BC548C niet helemaal fris meer. Op de curvetracer was de beta nog wel goed maar heel onstabiel (de traces wapperde wat) Dus voor de zekerheid maar vervangen.

De meter werkte wel maar het ohm bereik stond niet goed. Daarnaast, en jij weet of dat hoort, staat in de stand speaker en ohm de naald bij een "open" meting strak rechts in de hoek tegen zijn aanslag aan. Dat lijkt het gevolg van een verkeerd referentie signaal.

Ik gebruik deze meter eigenlijk niet veel. Het is meer een verzamelstuk maar hij is handig bij diodes en doorgangs metingen als mijn fluke bezet is en situaties waarbij je alleen snel wil weten of er ergens ongeveer spanning is of als je iets moet pieken. Dat zie je analoog toch makkelijker en deze is net als een digitale toch hoogohmig. Ik heb daarvoor ook diverse buisvoltmeters maar die moet je dan wel een half uur van te voren aanzetten.

Maar ik vind het schattige metertjes. Ik krijg vandaag hopelijk de opvolger binnen. De PM2518e met rode leds als uitlezing en True RMS. Mooi design en ook erg mooi gemaakt. Pas een dure Voltcraft scoopmeter opgeblazen. Dat zou bij die Philips niet gebeurd zijn. Die zit vol beschermingsmaatregelen. Hij is beveiligd tot 2000V in alle bereiken en ik dacht zelfs tegen nog hogere korte pieken.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PA0PGA
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2009, 21:23

Re: Schema/handboek PM2505 en PM2518X

Ongelezen bericht door PA0PGA »

Hallo Tim,
De meter werkte wel maar het ohm bereik stond niet goed. Daarnaast, en jij weet of dat hoort, staat in de stand speaker en ohm de naald bij een "open" meting strak rechts in de hoek tegen zijn aanslag aan. Dat lijkt het gevolg van een verkeerd referentie signaal.
Ik heb even gekeken en de mijne doet inderdaad hetzelfde (naald tegen de aanslag rechts). Toch schijnt dat goed te zijn: als ik met een paar referentie weerstanden ga meten (0.1%), klopt de aanduiding exact, ook in de hogere bereiken.

Heb verder nog niets gedaan aan calibratie of zo, ik zocht de manual omdat ik nu eenmaal graag bij elk apparaat dat hier staat ook de documentatie heb, of gewoon om te weten hoe ze de schakeling gemaakt hebben.
Ik heb de ervaring dat er altijd wat mankeert aan apparaten waar je niets van kunt vinden, misschien komt je dat wel bekend voor... (Murphy).

Als ik vergelijk met de 2518X, is de aanduiding van de 2505 dik in orde.
Voor een aantal metingen vind ik de analoge meter prettiger werken en deze meters zijn redelijk robuust.
Mag ook wel, de nieuwprijs was ca 650.- gulden ex BTW in 1989... volgens de Philips prijslijst.

De LED uitvoering leek me ook wat maar zal toch wel een hoger stroomverbruik hebben. Er staat er al een tijdje een op Marktplaats, ik heb erover gedacht, maar ik heb nu al meer meters dan ik nodig heb, en mijn shackruimte is vrij beperkt.
Helaas buiten mijn R390A en FT-200 geen plek meer voor echte buizenbakken of het moet iets zeer uitzondelijk zijn... :wink:

73, Wim PA0PGA
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Schema/handboek PM2505 en PM2518X

Ongelezen bericht door fred101 »

Die op marktplaats stond staat nu hier ;-)

De PM2505 is weer helemaal klaar. Dat met die meter doet hij nog steeds maar dat is dus blijkbaar normaal. Het viel niet mee hem goed te krijgen. Ik heb een FET en een tor vervangen en wat weerstanden (een door een 10 slags potje) Alles was toen goed tot het 10V bereik. De hoofdoorzaak daarvan was een kortsluiting tussen twee sporen.
Het afregelen is een drama. Ten eerste staan er fouten in het manual (die overigens voor een deel weer in een van de talloze bijlages weer gerectificeerd worden) ten tweede moet het eigenlijk met de kast dicht. Zodra je die dicht doet verloopt de boel weer. Ik heb hem wel 10x open gehad maar nu staat hij in alle bereiken weer binnen de specificaties.

Die 2517E was nog net voldoende binnen de specs. Gezien het werk laat ik hem voorlopig dicht.

De PM2502 is nu zo goed als ik hem kan krijgen maar echt geweldig is dat niet. Er zit tot bijna 5% afwijking in en je kan er eigenlijk bijna niets aan afregelen. Dat is bijna een passieve meter. Er zit een opamp in een een paar torren maar die zijn voor de zoemer en de meetstroom voor diode/weerstand meting.

Binnenkort komt er nog een PM2517X bij met LCD display.
Ik mijn oudste (van de +20) meter is uit de tweede wereld oorlog:
WW2testset.JPG
De nieuwste een extek TRMS stroommeettang. De mooiste een AVO 8 (of toch de simpson), de grootste een AVO CT38 (formaat magnetron)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PA0PGA
.
.
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 jan 2009, 21:23

Re: Schema/handboek PM2505 en PM2518X

Ongelezen bericht door PA0PGA »

Tim,
Dat dacht ik al ja, komt hij in ieder geval in goed gezelschap.
Wat betreft documentatie van de PM2518X:
Ik heb contact met een eigenaar van een 2518X met manual, hij zou me er een kopie of PDF van maken.
Als ik het binnen heb, zal ik het eventueel scannen en hier voor iedereen beschikbaar stellen als PDF.

Het PM2505 manual staat inmiddels ook op Mods.dk.

73, Wim PA0PGA
Plaats reactie