calibreren rms meter

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

calibreren rms meter

Ongelezen bericht door fred101 »

De hp3400A werkt maar staat er flink naast. Ik heb het vergeleken met de tek en philipsscoop en de gecalibreerde philips rms meter. Deze geven alle drie het zelfde aan. De hp scoop zit er naast en de hp3400 zit er naast. Deze zitten echter niet gelijk. (de scoop zit er 3Vtt naast bij 20Vtt, hij geeft dan 17Vtt aan, daar moet ik dus ook nog naar kijken)

De rms meter open gemaakt en daar zitten drie potmeters. Calibratie, top scale en 10% scale. Hiervan is alleen de top scale via een weerstandje aan de meter gehangen. Uit stond hij ver onder nul. Maar na dat genuld te hebben klopte er helemaal niks meer van. Met de power aan staat hij dan op 1V. Die potmeters doen dus niets op die ene na. Er zitten twee potjes op de printplaat. De ene doet wat met de meter onder aan en de andere voornamelijk boven aan. Ik krijg hem daarmee niet goed. Als de meter waarde ongeveer klopt dan komt hij niet op nul. Ik vraag me af waarom die potmeters zijn afgekoppeld. Zou dat een latere modificatie zijn ? Ook deze werkt met een thermistor maar dan intern.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: calibreren rms meter

Ongelezen bericht door fred101 »

lijkt mee te vallen. Tot nu toe gedraagt het spul zich zoals het manual beschrijft. Ik ben natuurlijk begonnen met de voeding :clap:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: calibreren rms meter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

leuke en erg bekende meter. Er zijn er nog veel in gebruik. :D
hoe heb je gemeten?
Fout van 1% is te verwachten. Ook een scoop is niet erg nauwkeurig.
Zie specs HP.

Een methode is een blok (50% duty cycle) van bijv. 1kHz en 2Vtt. Dan het 1V bereik afregelen.
Vervolgens spanning en frekwentie varieren.

Wek bouwjaar is die HP?

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: calibreren rms meter

Ongelezen bericht door fred101 »

Het bouwjaar weet ik niet. Staat dat ergens op.

Dat met die blokgolf staat in het manual. Tenminste iets wat er op lijkt volgens mij, maar zo ver ben ik nog niet. Dat was om de crest factor te stellen/controleren.

Hij heeft een nieuwere AD convertor en daarom zijn die modificaties gedaan. Er ziten stikkers van de TU eindhoven op en laatste calibratie 1992.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: calibreren rms meter

Ongelezen bericht door fred101 »

calibratie is uit 1994. Hij doet het weer. Ik heb de basis calibratie gedaan.Hij zou tot 10MHz binnen 5% moeten blijven maar dat is niet gelukt. Bij 6,5MHz gaat ie over de 5% heen. Maar je gebruikt zo'n ding toch vooral als indicatie bij afregelen.

De powermeter doet het ook, tenminste er komt geen rook uit en de lampjes gaan aan. Het zijn van die matrix-led cijfers die op nixies lijken. Ik kreeg mail van iemand die zelf de kabel heeft gemaakt. Stelde niet veel voor vertelde hij. De kop is een amnder verhaal. Als ik thermistors had zou ik het proberen maar ik weet niet eens hoe ze er uit zien. Volgens mij zijn het NTC's maar dan speciale. Ook in die 3400 zitten ze.

Die converter was een goede beslissing. Het is eigenlijk een plug in maar iemand heeft hem omgebouwd tot stand anlone met een klein digitaal matrix-led tellertje erboven . Dat deel lijkt wel een HP product. Het werkjt heel mooi. Je kan er gewoon 3GHz instoppen tot +30dBm en dan draai je aan de schaal tot de S meter uitslaat. Het countertje geeft dan 50MHz aan en je kunt dan de generator 50MHz terug verstemmen. Of je zet hem iets verder dat hij net nul is dan kan je er 50MHz bij zetten. Je hebt dus een 50MHz "window"
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie