thermistor meetkop zelf te maken ?

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

thermistor meetkop zelf te maken ?

Ongelezen bericht door fred101 »

Bij een HP432 power meter hoort een hp478A thermistor houder. Is zo'n meetkop zelf te maken. Ik begreep dat het eigenlijk een meetbrug is bestaande uit twee thermistors. Een voor de meting en de andere als themeratuur compensatie. Het moet een NTC van 200 ohm zijn. Ik neem aamn dat ze dat dan beide moeten zijn. Een andere connector/kabel zal niet zo'n probleem zijn. Die meter was niet duur, de meetkoppen en kabels blijken zelfzaam en nogal erg prijzig, zeg maar een erg hoog bird gehalte
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: thermistor meetkop zelf te maken ?

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

in de manual staat ergens een foto van die meetkop. Is moeilijk na te maken maar niet onmogelijk.
Montage is erg belangrijk ivm de heel hoge frekwenties.
De NTC's moeten klein en gelijk aan elkaar zijn.
Ik heb ook interesse in zo'n meetkop.
Kabel is een ander probleem. Dit zijn speciale kabels.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: thermistor meetkop zelf te maken ?

Ongelezen bericht door fred101 »

Als het lukt wil ik er best twee maken maar dan moet ik eerst uitzoeken hoe hij in elkaar zit en wat voor ntc's ik moet bestellen. Of er moet een andeee manier zijn. Ik heb namelijk het manual niet kunnen vinden van die meetkop maar ook niet van die meter zelf. (wel wat in een oude folder en in een hp-geschiedenis folder)

Is die kabel het probleem of de connectors aan de kabel. Connectors kan je vervangen :-) maar als ik me echt kwaad maak ook maken. Dat is wel een enorme klus.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: thermistor meetkop zelf te maken ?

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de 432A wordt nog steeds gemaakt!
http://www.home.agilent.com/agilent/pro ... =NL&lc=dut

http://cp.literature.agilent.com/litweb ... -90021.pdf

De kabel is het probleem.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: thermistor meetkop zelf te maken ?

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik sprak op de terug reis met een kennis die twee van die HP's heeft en nog een kabel met kop mist. Hij wist iemand die er twee te koop had en wilde die wel maar moest uit engeland komen dus had hij het nog niet gedaan omdat de verzendkosten anders hoger waren dan de set. Een kabel met meetkop zou dan ongeveer 40 euro zijn. Hij besteld er dus nu twee en dan delen we de kosten. Dat is een mooi mazzeltje want hij zei ook dat de kabel/connector zelf maken een probleem zou zijn. Ik ben nu toch wel heel benieuwt naar die kabel hoor :-) Is die gemaakt van gouddraad, met zijde omwikkeld en ingestraald door jomanda :lol:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: thermistor meetkop zelf te maken ?

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de gevoeligheid is zo groot dat o.a. het verschil in verplaatste lading bij het bewegen van die kabel, de meetnauwkeurigheid vermindert.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tribo-elektrisch_effect

Let wel op met de meetkop. Die kan erg weinig hebben.
Altijd (bijna altijd ;)) externe verzwakker en DC blocker gebruiken.
Als je de meetkop ooit, heel voorzichtig, openmaakt, maak dan wat foto's.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: thermistor meetkop zelf te maken ?

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb ondertussen foto's van de meetkop. gekregen van PE1KWH, ik heb 4 thermistors. Hans heeft een tijd een zelfgemaakte kabvel gebruikt en heeft nu een originele. Dat maakte in meetresultaat geen verschil. Er zijn blijkbaar wel modellen geweest waar dat wel wat uitmaakt.

Ik wil dus nu wat gaan experimenteren maar weet niet helemaal hoe te beginnen. Mijn eigen idee was een thermistor op een weerstand van 50 ohm te bevestigen en dan de verwarming te meten. Een tweede als compensatie thermisch gescheiden van de eerste zodat bij de nulstand de brug in evenwicht is daar beide ntc's zonder belasting de zelfde weerstand hebben als gevolg van omgevings temeratuur. Daar een DC verschilversterker achter en een meter. Deze dan ijken . Met de DC standaard kan ik een ijkstroom en spanning op de load zetten als ijking. Alleen weet ik niet of dat wat doet in het 1mW en minder bereik.

Maar ik heb die HP en nu ook vier ntc's dus eigenlijk zou ik die meetkop wel willen proberen te maken. Hij hoeft niet tot 18GHz goed te zijn. Als hij tot 1GHz loopt ben ik al heel blij maar meestal bouw ik toch voor HF en het gaat zoals gewoonlijk meer om het experimenteren dan het resultaat.
P1010003.JPG
P1010005.JPG
432_service-1.pdf
(5.33 MiB) 476 keer gedownload
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: thermistor meetkop zelf te maken ?

Ongelezen bericht door fred101 »

De thermistors zijn iets te heftig. Ik heb ze op een stroombron aangesloten en toen de spanningsval gemeten. Bij 0,01mA is de weerstand 952 ohm, bij 6 mA is het pas 753 ohm. Ze reageren erg sterk op temperatuur dus ik ga mijn eigen idee proberen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie