Zelf frontjes maken

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door elmer »

Veel zelfbouwprojecten die ik tegenkom hebben frontjes waarbij de belettering met stift of Dymo labeller gedaan is, of waarbij zelfs helemaal geen belettering is. Persoonlijk vind ik dat jammer en zou ik mijn frontjes graag wat netter laten ogen. Ik heb eens wat op internet rondgekeken, maar een echt mooie oplossing ben ik nog niet tegengekomen.

De 'beste' oplossing tot nu toe maken gebruik van overhead-sheets en een laserprinter: http://www.aade.com/sexypnls.htm
Of van gelamineerde printjes achter een plaatje plexiglas: http://www.qsl.net/k9gdt/radio/comments.html

Ik ben benieuwd wat voor frontjes jullie maken voor je projecten?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door fred101 »

Als ik het echt netjes do dynamo maar anders zoiets als dit: http://www.hamforum.nl/download/file.ph ... &mode=view
Erg he, ik zat ook te denken aan software waar je dat makkelijk mee kan maken en dan printen op papier, folie erover en het ziet er mooi uit. Verander je wat dan kun je gewoon dat frontje weer vervangen. Ik heb pas Xfig geinstalleerd maar ik wreet nog niet helemaal hoe het werkt.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door elmer »

Dit is wat ik nu gemaakt heb met een Dymo labeller... wordt er niet heel blij van
Frontjes maken 02.JPG
Het liefst zou ik een soort print-folie hebben. Ontwerp kan ik dan maken op de computer, printen en op het kastje plakken

.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Zijn er geen mooie krasletters, die je kunt afwerken met een blanke vernis?
Of je moet een graveermachine zien te bemachtigen, welke je in een zwart frontje de letters kunt laten graveren.
Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door elmer »

Krasletters heb ik ook aan zitten denken. Nadeel daarvan is dat je dan beperkt bent tot alleen letters, een cirkeltje rond een knop o.i.d. is dan uitgesloten. Ook lijkt het me lastig om alle letters netjes recht te zetten. Maar het kost niet veel, dus wellicht is het een poging waard.

Graveermachine spreekt me ook wel aan, maar ik stel me voor dat de kosten daarvan behoorlijk zullen zijn. Het zou dan liefst een model moeten zijn welke via een computer aan te sturen is. Ik zal eens Googlen; als iemand suggesties of ervaringen heeft voor/met zoiets houd ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door fred101 »

http://www.circuitsonline.net/forum/view/73733/20
http://prosje.be/Projects/FrontPanelen.html

Hierboven wat links. De eerste gaat over frontjes naar aanleiding van het werk van technojunk. Hij verwijst naar de site van Pros dat is de tweede link. Ik heb daar over dat Xfig gelezen en dat geinstalleerd want dat bloeek voor de verandering eens linux software te zijn.
Is een cad achtig tekenprogramma. Ik ga er van het weekeinde eens proberen een frontje voor mijn eerder getoond gedrocht te maken.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door elmer »

Wat de knutselaar op http://prosje.be/ doet spreekt me wel aan, karton en hout en dan netjes afwerken. Voor de wat grotere projecten is dat zeker een optie. Voor de kleinere dingen, zoals onze componenten tester, zoek ik eigenlijk nog iets eenvoudigers. Ik ga komend weekend eens bij een kantoorboekhandel kijken wat ze daar hebben voor beprintbare en plakkerige dingen :)

Als software ben ikzelf van plan Adobe Illustrator te gebruiken. Maar dat komt mede door mijn achtergrond, ik heb in een grijs verleden in de grafische vormgeving gewerkt en werkte toen dagelijks met Adobe software. Ik kan me er nog steeds heel behoorlijk mee redden. Xfig ziet er wel uit als een goed alternatief als ik af ga op de screenshots op hun site.
Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door elmer »

Ik kwam deze nog tegen: http://www.schaeffer-ag.de/
Je kunt daar een tooltje downloaden, Front Panel Designer, waarmee je je frontje ontwerpt. Dit ontwerp stuur je dan (met die software) naar hun fabriek, zij maken een professioneel frontje en sturen dat weer naar je huis retour.

Ik heb in 10 minuten even een heel ruw ontwerpje gemaakt. Gekozen materiaal is 1,5mm geanodiseerd aluminium, zwart. Kosten komen op 20,90 euro, excl. btw en verzendkosten. Niet direct goedkoop, maar ook niet heel erg duur...
front panel designer.png
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat werkt snel maar vind ik el een hoop geld voor alleen een mooi uiterlijk. Maar voor zoiets als een SA het overwegen waard. Veel van mijn projecten worden echter steeds weer veranderd of aangepast en dan moet ik dus ook weer een nieuw front laten maken. Dit is de derde variant van de tester in zijn tweede behuizing en hij gaat nu voor de vierde keer open want hij stopte er eergisteren mee.
Ik wil er een hoger voltage bij zodat ik ook zeners voor hogere spanning kan testen en de esr meter aanpassen tot lagere frequentie en die er bij inbouwen.

Ik wilde wat verschillende dingen proberen.
-Het front afdrukken op fotopapier en dat opplakken, dan eventueel daar boeklon overheen.
-Het front op gewoon papier afdrukken, lamineren en dat opplakken.

Dat plakken gaat goed met spraylijm. Dat is contactlijn van bv bison. Je spuit dat op beide oppervlakken en dan aantal minuten drogen en (in een keer goed !!) op elkaar drukken. Dan zit het muurvast.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door elmer »

Een 1e test met A4 stickervellen van de kantoorboer. Ik ben maar even klein begonnen, met mijn coax switch (ontwerp pa0fri). Het frontje is nu van gewoon papier, dus niet echt geschikt voor zwaar gebruik. Als afwerking zit ik te denken aan boeklon of blanke lak, maar voor dit testje voldoet dit prima.
Ontwerp, incl. behuizing
Ontwerp, incl. behuizing
coax switch.png (2.88 KiB) 19580 keer bekeken
Alleen opdruk en snijtekens
Alleen opdruk en snijtekens
coax switch 2.png (2.51 KiB) 19580 keer bekeken
Eindresultaat
Eindresultaat
coax switch irl lr.jpg (54.61 KiB) 19580 keer bekeken
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door fred101 »

Netjes, ziet er goed uit zo. Ik heb laatst al wat zitten oefenen met tekenen. Ik ga er eerst een voor mijn componenten tester maken. Ik wil ze lamineren en dan oplijmen. Maar boeklon is ook geen gek idee

Welke software heb je nu gebruikt ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door elmer »

Boeklon was je eigen idee, in een eerder bericht :) Ik kende het spul eerlijk gezegt niet, maar het ziet er handig uit (heb het nog niet in huis). Er schijnen trouwens ook transparante A4 vellen in de handel te zijn die door de (laser)printer kunnen. De kantoorhandel waar ik was had ze alleen niet op voorraad. Dat wil ik ook nog proberen.

Ik heb dit ontwerpje gemaakt met Adobe Illustrator. Dat is een applicatie voor grafische vormgevers, maar redelijk bruikbaar voor dit soort dingen. Ik ga ook AutoCAD nog proberen. Daarmee kan ik eenvoudiger ook een ontwerp maken van waar de gaten precies moeten komen, inclusief afmetingen etc. Als ik een plaatje heb zet ik het hier wel weer even neer.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb een frontje getekend voor mijn componenten tester. Toen gelamineerd en op maat gesneden. Gaten in gestansd en toen onder de moeren van de schakelaars en potmeters gezet. Zit goed vast en geen lijm gebruikt. Ziet er een stuk beter uit dan die stift :-)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
elmer
.
.
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 mar 2009, 16:30
Locatie: Friesland (JO23rd)
Contacteer:

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door elmer »

Ha, dan verwachten we natuurlijk wel een plaatje!
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Zelf frontjes maken

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef:Zijn er geen mooie krasletters, die je kunt afwerken met een blanke vernis?
Of je moet een graveermachine zien te bemachtigen, welke je in een zwart frontje de letters kunt laten graveren.
Pickup letters??
Mvg Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie