reparatie hp5326b counter

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

reparatie hp5326b counter

Ongelezen bericht door fred101 »

De ene counter werkt. Ik kan nog geen fouten ontdekken. Ik kom er alleen niet achter wat die marker 1 en 2 doen. Aangesloten op de vna maakt hij een heel stuk trace donker. Door de frequentie te verdraaien veranderd dat stuk maar handig is dat niet, ook niet echt afleesbaar want dan moet ik het restant aftrekken van de meterstand. Het is dus een marker maar ik zal wel iets meer moeten doen of verder aansluiten (gate ofzo)

De tweede is defect. Twee voedings diodes defect, dat was 5 minuten werk. Daarna deed de teller het behalve poort C en de voltmeter. Het voltmeter board heeft een defecte tor. Die had ik ook in 5 minuten gevonden :-) Een 1853-0020 motorola 3-020 M849 wat gelijk zou zijn aan een 2n3702 die ik ook niet heb. Dat wordt even zoeken. Lijkt gewoon universeel. Dit keer heb ik met de componentetster gezocht, dat ding had ik gemaakt maar nog niet vaak gebruikt. Is best handig.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie hp5326b counter

Ongelezen bericht door fred101 »

Reverse enginering van het voltmeter deel is klaar. Het is een spanningsdeler met veel weerstanden en een stukje besturing van relais die de deler aftakken per volt bereik. Dan komt er een soort verschilversterker met zo'n beruchte dubbeltor en 3 torren er rond omheen als referentie/stroombron. De opamp is wel goed denk ik want hij reageerd op zijn uitgang als ik aan de potmeter draai die zijn niet inverterende ingang aanstuurt. Die hangt tussen twee torren en de helft van die dubbeltor in. Die drie lossen torren lijken goed. 1 was defect en heb ik vervangen door een bc307. Er zat al een niet originele tor in. Deze 307 verzorgd wel de een deel vd basisstroom voor de dubbeltor.

Ik denk niet dat die dubbeltor hier dood is. Ik kan het type nummer niet lezen en weet dus niet zeker wat de aansluitingen zijn maar met de componenttester lijken de diode overgangen goed. De andere torren lijken zo ook goed. Blijft over dat er iets in de voeding niet goed zit maar de counter werkt perfect wat dan weer raar is of dit moet een eigen voedingsdeel hebben. Er zitten ook nog wat in/uitgangen naar ergens anders. oa de eerste helft van de dubbeltor en de basis van de tweede helft. Daarnaast de collector en basis van de bc307. Daar zal dus wel de fout zitten. Dat wordt dus puzzelen.
schema.png
Laatst gewijzigd door fred101 op 28 mei 2009, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie hp5326b counter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ik kan de pdf file niet openen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: reparatie hp5326b counter

Ongelezen bericht door fred101 »

ik heb er een plaatje van gemaakt. Ik hoop dat het leesbaar is/ Er staan nog geen waarden de weerstanden. De torren zijn zover ik kon zien allen pnp. Die dubbeltor schijnt ook in pnp-npn variant te bestaan. Helaas is de opdruk niet goed leesbaar en kan ik er niets over vinden. Er staan wat gemeten DC spanningen bij. Wat ik in een catalogus las is dat er een DC naar frequentie omvormer in zit. De voltmeter reageert op geen enlele manier op input en blijft rond de -5V hangen. Met de nul-instel potmeter kan ik dat zo'n 40mV varieren. In de counterstand geeft hij de juiste stand, ook de check werkt (10MHz) maar alle buisjes gaan aan en dat hoort niet. Hij hoort de voorloopnullen uit te schakelen. Er zit een 16V circuit in met + en - 16V. Die staan precies op 16V. Er zit ook een + en - 5V circuit maar die staan niet precies goed. De ene staat 0,3 te hoog. Dat is niet goed denk ik maar er lijkt verder nergens iets te regelen. Er zitten nog wel twee potmeters ergens waar iemand plus en min bij heeft gezet maar de uitkomst van dat circuit ligt ergens rond de + en - 10V. De 5 en 16V veranderen niet.

Ik vind ook die hoge spanning (tov massa) zo raar. Het ding bestaat uit een groot moederboard wat insteekkaarten verbind maar dat zit onder een alu afdekplaat waar de connectors doorsteken. Je ziet dus niet wat waarheen gaat zonder verregaande demontage.
Ik kan al weer wat zitten en lopen dus het gaat de goede kant op.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: reparatie hp5326b counter

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

goed om te horen dat het weer wat beter gaat. :)

Ik heb het plaatje bekeken maar ik snap het niet.
Waarschijnlijk kloppen er een paar aansluitingen niet.
Een V/F converter, ong. een VCO, is wel vaker toegepast. Moet je ook met een scoop aan meten.
Controleer ook de voeding met een scoop.
De ingangstrap van een DVM is hoogohmig. De schakeling van je plaatje is dat (vermoedelijk) niet.

René
Plaats reactie