impedantie's intekenen in diagrammen

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

impedantie's intekenen in diagrammen

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb mijn antenne in mmana ingevoerd en de waardes van R+jx opgeschreven voor diverse amateurband frequenties van 1,8 tot 50MHz
Dit als willekeurig oefenmodel. Dat ben ik nu in een smithchard aan het tekenen. Ik denk dat ik dat begrijp.
De X as is het reeële deel, Ik deel de gemeten (gesimuleerd) waarde door 50 en vind zo op de X as het coördinaat. Dan deel ik het jX deel door 50 en zoek de inductieve of capacitieve eenheid circel. Het snijpunt van de R-circel en jX-circel teken ik in. Een lijn van het centrum door dat punt geeft op de omtrek aan waar hij qua golflengte zit (helemaal rond is een halve golf)
Er onder kan ik dan de swr, return loss enz aflezen. Zo kun je mooi het impedantie verloop zien.

Maar nu de bode plot. Die zou eenvoudiger zijn maar hier heb ik geen magnitude en fase info. Ik weet wel wat ik daar zie want dat is volgens mij het gene wat een VNA weergeeft. Nu kan ik de magnitude omrekenen naar impedantie mbv tabellen. De return loss enz ook. Die magnitude waarden van een VNA meting zijn dus omrekenbaar naar een complexe impedantie. Met behulp van de fase info zal dan wel die impedantie te splitsen zijn in R en jX. Alleen zie ik nog niet goed hoe. De"eenvoudige" formules en voorbeelden op een site vond ik niet echt eenvoudig.

Ik wil dat wel weten want dat maakt dat ik die fase trace begrijp. Hij wordt gecalibreerd op 0 graden en geeft dan een fase verschuiving aan. Een faseverschuiving ontstaat door een inductief of capacitief deel oftwel de jX. Er zal vast een formule zijn die aangeeft hoeveel graden bij een frequentie omgerekend wordt in jX. En er zal dan ook wel een formule zijn om de R uit de complexe impedantie te destileren. Dan weet ik de R en de jX. Dat betekend dus dat ik de transformatie voor R naar 50 ohm weet en de compensatie tbv de jX
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie