Dummyload van afgedankte P4 koeler.

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Dummyload van afgedankte P4 koeler.

Ongelezen bericht door PA2ET »

Op mijn werk worden soms de processor koelers vervangen, omdat ze stuk zijn natuurlijk. Laatst had ik er een, die alleen maar veel kabaal maakte. Dus het ding mee naar huis genomen en uit elkaar gehaald.
Niets te vinden natuurlijk, maar eenmaal in elkaar gezet, draaide de fan weer fluisterstil!

Ik had nog drie chipweerstanden liggen, gekocht bij Kent Electronics, dat zijn weerstanden in een TO-220 achtige behuizing van 150 ohm/50 Watt.
Door ze parallel te zetten, krijg je dus een weerstand van 50 ohm /150W!
Alleen hoe raak je de warmte snel en goed kwijt? Want 100W op een paar vierkante centimeter verstoken is vragen om (hitte) problemen.

Daar komt de afgedankte p4 koeler goed van pas. De chipweerstanden zijn op het koelvlak geklemd met een U-balkje, omdat je niet in het koelvlak kan boren, daar zitten gas/vloeistofleidingen. Nog wat klein grut uit de rommelbak en het ding zat in elkaar:
dummy1.jpg
dummy1.jpg (37.92 KiB) 8015 keer bekeken
dummy2.jpg
dummy2.jpg (40.75 KiB) 8015 keer bekeken
Tot ca. 55 MHz is de SWR ongeveer 1, daarboven neemt het langzaam toe.
Op 145 MHz is de SWR=1,5 en dat is niet echt goed maar wel redelijk bruikbaar.

Ik heb de dummy twee uren met 30W gestookt op 145 MHz, zonder ingeschakelde ventilator werd het geheel handwarm, met ingeschakelde fan bleef de load koud!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Mans PA2HGJ
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jun 2007, 22:28
Locatie: Leidschendam

Ongelezen bericht door Mans PA2HGJ »

Hallo Eugene,

Ik heb ook slechte ervaringen v.w.b. SWR op freq. boven 100 Mhz met de Cadock weerstanden. Hoewel het inductievrije weerstanden zijn gaat het blijkbaar fout bij parallel schakelen. Kun je niet met een kleine L of C de capacitieve resp. inductieve component uitstemmen om zo ook op hogere freq. een bruikbare dummyload te hebben.

Met één Cadock 20 watt weerstand van 50 Ohm heb ik wel een goede SWR. Ik neem aan dat je wel alles kort bedraad hebt. :wink:

gr. Mans
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Hoi Mans,
Jij ook hier? Gezellig!
Ik denk eerder aan capaciteit bij die Caddocks want je zet ze immers parallel dan verwacht je dat de zelfinductie lager wordt.
Een simpel spoeltje moet dan uitkomst bieden. Had eerst een kleine LC tuner in gedachte, maar bij gebrek aan een kleine Arco is dat niet doorgegaan.

Je kan de aanpassing ook extern uitvoeren, zo bv.:
Afbeelding
Bron: http://www.pa0fri.geerligs.com/

De Caddocks heb ik (natuurlijk) naast elkaar gemonteerd, alle linker pootjes gaan kort naar een stuk printplaat dat tevens massa is, alle rechter pootjes zijn doorverbonden met een stukje verzilverd koperdraad van 1,2mm doorsnede. Van deze draad gaat een vaantje van verzilverd messing naar de centre-pin van de BNC connector.

MvgEat

Ps.
Net bij Kent gezien dat hij nu ook 50 ohm/100W chipweerstanden heeft, à 12,50 Euro.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Update

Ongelezen bericht door PA2ET »

Nog even getest met 100W op 7 MHz, zonder fan loopt de temperatuur aardig op, het metaal van de koeler wordt behoorlijk warm/heet.
Met fan aan, blijft het ding handwarm.
De elektronica van de ventilator slaat niet op hol door het HF veld, mooi.

Al met een geslaagd experiment, nu nog een mooi kastje ...
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Plaats reactie