wat verder?

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
pientertje
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2009, 21:50

wat verder?

Ongelezen bericht door pientertje »

Beste allemaal,
Even voorstellen: Ik ben willem en ik woon in Amsterdam, ik ben 15 jaar.

Goed nu de vragen:
Ik heb vandaag N examen gedaan, ik had 5 fout. Dus ik ben geslaagd !!! :D :D :D :D . Maar wat nu verder?
- Ik wil graag een transceiver kopen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten bij het kopen.-
- Ik wil ook graag zelf zendertjes en ontvangers bouwen, en wil hier graag wat voor bijleren en ik ben niet bang voor een boek. Wat is een goed boek voor iemand op het niveau van het N examen. Het leukst lijkt mij een boek met thorie afgewisseld met bouwprojectjes.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door fred101 »

Hi Willem, welkom. Ik kan je een jaarboek van de ARRL aanbevelen. Daar zijn de nodige wat oudere versies van te downloaden en er is ook een goed boek van die club wat heet : Experimental Methods in RF Design van Wes Hayward, een vrij dik boek wat helemaal over zelfbouw gaat. een van de betere die ik gezien heb. Ook leuk met veel basis schakelingen zonder IC's en soms nog gebruikt te krijgen is ontvangers van Frithjof Sterrenburg en Zenders van Bron.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door rbeckers »

Willem,

gefeliciteerd. :D

Eerst een goede basis elektronica kennis krijgen.
Dat helpt enorm bij het bouwen en ontwerpen van zenders en ontvangers.
Dan wat meetapparatuur aanschaffen of zelfbouwen.

Begin maar met simpele AM ontvangers. Dat is soms al moeilijk.
Verder helpt het als je op dit forum vragen stelt. :wink:

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Willem, gefeliciteerd!
Mooie leeftijd om een het examen zendamateur te halen :frogwink:

Stel hier inderdaad gerust je vragen en als je op zoek bent naar een leuk bouwproject, hebben we vast nog wel ergens een leuk schema liggen. Dus geef dan je wensen maar door.
pientertje
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2009, 21:50

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door pientertje »

Ik ben toch niet de jongste denk ik? (bij het vaarrbewijs wel :sneaky2: )

Ik heb nog wel een vraag over de spoelen. Ik heb deze ontvanger gemaakt:http://www.circuitsonline.net/circuits/view/78 . Maar ik heb nog een vraag over de spoelen. Moet de secundaire wikkeling over de primaire heen of ernaast? Ik heb hem nu er over heen gelegd, maakt dat uit voor de prestaties/selectiviteit?
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door pe1br »

pientertje schreef: Wat is een goed boek voor iemand op het niveau van het N examen. Het leukst lijkt mij een boek met thorie afgewisseld met bouwprojectjes.
Alvast bedankt
lollige bui:
Het F cursus boek :D :D :D


Gefeliciteerd met het behalen van je examen, goede zaak om meer jonge mensen onder de zendamateurs te krijgen.
Kijk eens bij een locale vereniging, bij ons (Veron afdeling Twente) hebben we een hele bibliotheek vol boeken die je gratis kunt lenen en natuurlijk eerst kunt doorkijken van tevoren.
pientertje
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2009, 21:50

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door pientertje »

Ik ben inderdaad van plan lid te worden van de veron. Er zit 'iets' van de veron bij mij in de buurt. Ik zal daar eens kijken. F examen mag helaas nog niet.
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door pe1br »

Dat neemt niet weg dat het een heel goed boek is om meer te leren.
pientertje
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2009, 21:50

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door pientertje »

Nou, ik heb gisteren mijn zender opgehaald. En ik heb wat geluisterd, ik hoorde wat mannen praten over een microfoon. Maar ik wil ook graag weten of iemand mij ontvangt, helaas heb ik mijn roepletters nog niet binnen, want ik moet eerst een digid aanvragen. Maar hoe kan ik nu toch mijn zender testen?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door fred101 »

Zeg maar een QRV (op HF) en een tijd dan probeer ik QRV te zijn. Als je al een call hebt aangevraagd gebruik je die maar even. Als hij vrij is wordt hij toch toegewezen. Kan je gewoon via internet, ik had hem twee of drie dagen later. Anders roep maar een keer test.

Wat voor transceiver heb je ? Wat wordt je call ? Wat voor antenne en wat is je QTH. Ik heb hier alleen HF sets staan.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pientertje
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2009, 21:50

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door pientertje »

Advertentie:
> > > > > > Aangeboden:
> > > > > >
> > > > > > Yaesu FT212-RH Mobiele 2 meter amateurband zendontvanger
> > > > > >
> > > > > >
> > > > > > Prijs:
> > > > > >
> > > > > > € 175,00
> > > > > >
> > > > > >
> > > > > > Omschrijving:
> > > > > >
> > > > > > FT212-RH 2 meter Zendontvanger in perfecte staat. 144-146 Mhz,
> > > > power 5
> > > > > > Watt/45 watt, frequentie shift voor repeaters.
> > > > > > Inclusief beugel en mic. Afmetingen 140 x 160 x 40 mm
> > > > > > Dual band antenne 2 meter/ 70cm (144-146MHz en 430-440MHz) Diamond
> > > > > > X200. Lengte ongeveer 2.70 mtr
> > > > > > Voeding 13.8 Volt 10-12 AMP
> > > > > > Coax ongeveer 8 meter RG213
> > > > > > Aansluiten en zenden maar.


Mijn callsign wordt PD0WM, ik moet eerst wachten op de activeringsbrief van mijn digid.
Fred waar woon je? Ik heb de antenne namelijk nog niet op echt op het dak maar op het dakterras, er zit dus nog wat huis in de weg.

ik ben morgen wel qrv hoe laat?. Welke frequentie?

edit: zie waardenburg in je profiel staan, dat is niet zo ver weg vanaf amsterdam.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb een FT225RD. Een mooie 2 meter all mode set met vreselijk veel draadjes die eigenlijk op de goede manier aan een bandschakelaar horen, die ook meer dan 3W hoort te doen, kortom bedenk het en het zit hier fout. Ik ben vandaag voor het eerst er weer eens aan begonnen. Tenminste hij staat nu op de operatietafel :)
Maar ik kan dus niet op 2 M uitkoimen maar amsterdam waardenburg gaat niet lukken op 2 meter. In CW wel maar niet in phone. PA3FBF (zie cw topic hier) woont daar wel in de buurt en heeft 2 meter, alleen geen microfoon :sneaky2:
Ook FET van CO zit daar in de buurt.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
pientertje
.
.
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 mei 2009, 21:50

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door pientertje »

Houd het zo snel al op? Mijn CW skills zijn helaas nul. Is dat nou nuttig om te leren?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: wat verder?

Ongelezen bericht door fred101 »

Nuttig, nee. Leuk, jazeker :sneaky2:

Ik zit alleen mobiel op 2m of 70 cm en dan haal ik 40-80 kilometer. Ligt ook aan de condities. Ik heb op 2 meter ooit een zweed gewerkt en in de auto een pool beide in FM. Meestal werk je in FM via repeaters. Ik werk verder alleen maar op HF en dan voornamelijk op 80 soms op 160 en soms 6m, zomers noal eens op 20M. Maar ik ben niet zo vaak QRV en dan meestal in CW
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie