Radio zend\ontvangst

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Ik heb een vraag over het zenden en ontvangen van communicatie;


Ik zou graag willen weten of er een Radio zend\ontvangst bak bestaat die je via de usb aan kan sluiten op je computer, verder moet zo'n bak ook in een auto kunnen.
Ik wil indien dat apparaat bestaat, tussen de antenne en de zend-bak een versterker aansluiten die mij een bereik geeft tot ca. 500 km. in de omgeving.
Ik praat hier niet over een 27mc., want dat heeft maar een beperkt bereik, hoewel als je daar een versterker tussen zet, kom je ook wel ver.
Ik praat over een bak wat jullie Zendamateurs hebben.
Laat ik eerst eens kort uitleggen waarom ik zo'n apparatuur wil hebben, wel het is wel zoleuk als je met iedereen kan praten tot een bereik van 500 kilometer in je omgeving.
Maar voor noodgevallen is het ook handig. :smart:
Vandaar dat ik deze topic aangemaakt heb, graag zou ik dan ook van jullie informatie willen hebben.
In afwachting van antwoord(en) op mijn bericht, verblijf ik.
Mvrgr., Hobbyist
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door rbeckers »

Hobbyist,

dit zijn te zware eisen.
500km betekent de HF banden. VHF/UHF vanuit een auto gaat niet zover. Tenminste bij normale antenne hoogtes. :lol:
En op de HF banden is voor de bandbreedte van USB totaal geen plaats. Tenminste als je een normaal, dus geen RS232, USB apparaat gebruikt.

René
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Bedankt voor je informatie, rbeckers.
Het was in iedergeval leuk bedacht van mij, maar slechte uitvoering.
Misschien is hetgeen ik wil in de toekomst wel mogelijk. :) Wie zal het zeggen.
Mvrgr., Hobbyist
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door rbeckers »

Nou een probleem is de afstand. VHF/UHF vereist dat de antenne's elkaar kunnen zien. Tengevolge de kromming van de aarde is dat beperkt. Twee antenne's op een hoogte van 50 meter mogen maximaal ongeveer 60km uit elkaar staan.

Hier zal niets aan veranderen in de toekomst. Dus een radio in een auto die niet via een repeater of sateliet werkt, heeft afhankelijk van de gebruikte frekwentie een maximum bereik. Nu gedraagt de atmosfeer zich voor bepaalde frekwenties min of meer :wink: als een spiegel. Deze frekwenties vallen in de HF band. O.a antennegrootte en bandbreedte zijn voor een HF zender in een auto de problemen. Door deze spiegelwerking wordt het HF signaal gereflecteerd en kan zo een grotere afstand overbruggen. Deze reflectie (spiegel) lagen in de atmosfeer zijn niet constant, o.a. dag-nacht en zonnevlekken beinvloeden die.

René
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Nu gedraagt de atmosfeer zich voor bepaalde frekwenties min of meer als een spiegel. Deze frekwenties vallen in de HF band. O.a antennegrootte en bandbreedte zijn voor een HF zender in een auto de problemen. Door deze spiegelwerking wordt het HF signaal gereflecteerd en kan zo een grotere afstand overbruggen. Deze reflectie (spiegel) lagen in de atmosfeer zijn niet constant, o.a. dag-nacht en zonnevlekken beinvloeden die.
Dat is waar, in mijn eerlijkheid moet ik zeggen dat ik hier totaal niet bij stilgestaan heb.
Neen, ik deel je mening dat hetgeen ik voor ogen had, niet realiseerbaar is, jammer maar het is zo.
Toch denk ik dat erin de toekomst wel iets vergelijkbaars komt en via de Satelliet mogelijk maakt om dit soort dingen te doen, maar zoals jij zei, wat ik voor ogen had is inderdaad niet realiseerbaar via een normale antenne.
De mens word steeds slimmer, als iemand vroeger had gezegd; ik praat dan over de jaren 60\70, dat wij eind 20e eeuw begin 21e eeuw allemaal internet op kunnen via ADSL\kabel en\of via de Satelliet; dat heb je ook nog, dan had die iemand voor gek uitgemaakt geworden en compleet de lachers op zijn hand gehad, met mijn opmerking wil ik dus bewerkstelligen met name op mijn gemaakte opmerking van, de mens word steeds slimmer, dat erin de toekomst mensen zijn die zoiets maken, waarbij men zegt, hoe is dat mogelijk, vroeger; deze periode, was dit helemaal niet mogelijk.
Maar weer in mijn eerlijkheid moet ik tegen jou zeggen, dat er wel vele jaren overheen gaan, ik denk, dat pas over 15 jaar als ik 70 jaar ben, zoiets gebeurd, maar het is niet zinvol met wat ik nu doe, want zover zijn wij nog niet, dus terug naar het heden, je hebt helemaal gelijk, op dit moment is het niet mogelijk en zeker niet via een normale antenne en laat staan in een auto, het is jammer, het was leuk geweest, maar helaas het is niet anders.
Mvrgr., Hobbyist
PA1RVK
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2009, 14:17

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door PA1RVK »

Een telefoon? Ingebouwde accu, usb aansluiting en zelfs nog meer dan 500km afstand mogelijk. ;)

Sorry.. Ik kon het echt niet laten. Ik ben bang dat 500+ km vanuit de auto moeilijk is zonder speciale condities. Of je moet even op een plek stoppen om een antenne neer te zetten.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door fred101 »

Er zijn nog wel wat meer kleine probleempjes. Wil je met mensen praten dan moeten er ook tegen-stations zijn om mee te praten. Dan kom je dus uit op de amateurbanden maar die zullen meestal niet terug praten omdat je dan piraat bent. Het is namelijk verboden dat te doen zonder licentie maar ook voor ons verboden om met niet-amateurs te praten.
500km mobiel zal idd alleen lukken als je op de korte golf werkt. (27MC is trouwens korte golf) en als er condities zijn (zonne cyclus) dan haal je die 500 km wel met 4W. Als er geen condities zijn helpt vermogen ook niet veel meer. (je accu vindt het ook niet echt leuk als je 400W gaat stoken om niet te praten over auto-electronica die in de war kan raken) Dan kom je nooit verder dan dat antennes elkaar kunnen zien en reflecteert er niets in atmosfeer lagen, ook niet met meer vermogen.
Mobiel is 40 meter het meest zeker maar dat bandje (7-7.2MHz) is erg druk en vol.
Ik heb een keer mobiel op 2 meter een verbinding gemaakt met Polen. Er waren wel condities toen.
Als je dat soort dingen leuk vindt zou je zendamateur kunnen worden. De N-machtiging is niet erg moeilijk (je zit hier eerste rang voor hulp/uitleg) en je mag dan ook op 20 en 40m in de korte golf. 20 meter is mobiel nog best te doen. Ik heb het ook gehaald met veel email hulp van een zendamateur (en forum lid van Circuits online waar ik toen in mijn onschuld een keer vroeg wat zijbanden nu waren en daardoor de smaak te pakken kreeg en besloot zendamateur te worden) ik heb als kind wat met een electronica doos gespeeld maar verder wist ik er ook niets van. Ik heb zelfs nooit een 27mc bak gehad.
als je een licentie hebt moet je echter nog wel een zender hebben en antennes enz. Dat kun je bouwen of kopen. Bouwen is te doen maar niet echt heel simpel. Kopen is niet echt goedkoop. een HF set voor in de auto kost nieuw zo'n 600-900 euro. Gebruikt en oud vanaf een 100-200 euro als je ze kan vinden want er is nooit zoveel voor HF mobiel geweest vroeger. Een FT101e is bv een mobiel setje uit de jaren 70. Dat bouw je niet zomaar even in (sterker nog dat kan niet eens, je mag blij zijn als het op je bijrijderstoel past.

Oja het eerste wat je leert is dat een amateur zender geen "bak" is :naughty: :sneaky2:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door rbeckers »

fred101 schreef: ....toen in mijn onschuld een keer vroeg wat zijbanden nu waren....
:lol:

En toen kreeg je zeker een complete wiskunde cursus inclusief Fourier en complex rekenen over je heen gegooid? :wink: Vervolgens veel met buizen gewerkt en nu bij transistoren en opamps aangkomen.

Ik heb bewust nog wel meer zaken en kleine probleempjes weggelaten in mijn antwoord. Die materie is best wel ingewikkeld als je dat de eerste keer leest of hoort.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door fred101 »

We spreken maart 2006, Fred besluit een radiotje te bouwen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33010/1/

Een maand verder ging het serieus mis:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/33688/2/lokata

En hier ging het echt mis:
http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... tontvanger

Maar zo moeilijk hoef je je zelf het niet te maken, ik wil nu eenmaal altijd het naadje van de kous weten en voor N is dat niet nodig.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Dan kom je dus uit op de amateurbanden maar die zullen meestal niet terug praten omdat je dan piraat bent. Het is namelijk verboden dat te doen zonder licentie maar ook voor ons verboden om met niet-amateurs te praten.
Dat wist ik niet.
Jij had het ook over de accu, Fred101, hoeveel kan een accu dan hebben.?
Met een 27mc kun je inderdaad ver komen, zo had ik vroeger een 27mc bak en een versterker er tussen gezet, ik kwam inderdaad heel ver, hoe groot mijn bereik was weet ik niet meer, het is ruim 20 jaar geleden dat ik dat had, maar ik had een zeer groot bereik.
Zendamateur, dat is een kostbaar aangelegenheid, maar mocht ik in de toekomst zoiets willen doen, dan kan ik het overwegen of ik die stap idd maak wegens de kosten.
Maar als ik jouw posting zolees, dan komt er heel wat voor kijken. :dizzy:
Oja het eerste wat je leert is dat een amateur zender geen "bak" is
Ik zal het nooit meer zeggen. :)
Maar een amateur zender mag je dus geen bak noemen, hoe heet het dan.? Ik snap dat mijn term bak als een doorn in jullie ogen is, maar ik als leek zijnde weet totaal niet hoe je zo'n apparaat moet noemen.
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door fred101 »

Kostbaar valt wel mee, zeker bij zelfbouw.

Een bak: zender, zend/ontvanger, Transceiver. Bak mag je best roepen hoor, maar normaal wordt daar een 27MC transceiver mee bedoeld vandaar dat zendamateurs dat niet zeggen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Ik begrijp het.
Bedankt voor de uitleg.
Zoals ik al laatst zei, het is het overwegen waard voor mij, ik ga er dus over nadenken.
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Radio zend\ontvangst

Ongelezen bericht door pa10403 »

een set?
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie