QSL kaarten

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

QSL kaarten

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Gebruik eventueel SHIFT-KLIK om links in een nieuw venster of tabblad te openen

QSL kaarten zijn bedoeld om een verbinding te bevestigen (QSL), maar de kaarten kunnen ook door luisteramateurs, of luisterende zendamateurs verzonden worden na ontvangst van een bepaald station. Soms is het bevestigen van een verbinding nodig bij bijvoorbeeld contesten. De QSL kaart, samen met je logboek kan dan als bewijs dienen voor de gemaakte verbinding. Maar meestal worden de kaarten gewoon verstuurd om te verzamelen. Veel mensen zien dat als bewijs dat ze een bepaald land hebben gewerkt (DX). Maar het kan ook gewoon leuk zijn om het tegenstation een kaartje te sturen. En als je lid bent van de VERON of de VRZA is het verzenden verder gratis via het Dutch QSL bureau (DQB).

Ontwerpen
Je kunt je QSL kaart zelf ontwerpen, maar er zijn ook standaard ontwerpen verkrijgbaar (vaak ook bij de verenigingen). Ook het drukken van de kaart kun je laten doen, of zelf printen. Er zijn ook op internet services die het drukken van je kaarten kunnen regelen tegen scherpe prijzen, of je drukt je kaart als foto af bij een fotocentrale (nadeel; enkelzijdig). Houd rekening met wat extra marges (enkele millimeters) als de afdrukservice, of -centrale nog moet uitsnijden. ON5UR heeft bijvoorbeeld 3 mm aan iedere zijde nodig om uit te snijden (link).

Als je zelf je kaart wilt ontwerpen, moet je kaart aan een aantal eisen voldoen. De uiteindelijke maat is 14 x 9cm. Waar welke informatie moet staan is ook van belang. Ik zal dat in de nabije toekomst op mijn website proberen te omschrijven. Je kunt hierover overigens genoeg informatie vinden op internet, in het VERON vademecum, of op de websites van de VERON of de VRZA. In je zoekmachine, zoeken op afbeeldingen en dan "QSL Card" invoeren, levert ook al genoeg voorbeelden op. Ook veel slechte trouwens :).

Zet er in ieder geval de call op van jou en je tegenstation, met eventueel "via" route (to radio .... / via ....), of je een QSL kaart hebt ontvangen, of nog wilt ontvangen (PSE/TNX QSL), de datum, tijd (UTC of Local), frequentie, mode, RST (Rapport Radio/Signal/Tone) en eventueel je gebruikte apparatuur (zendontvanger- TRX / Antenne / vermogen etc.). Eventueel kun je ook ruimte maken voor volgnummers (RX en TX) voor contestverbindingen (serial number). Verwerk in je ontwerp je locatiegegevens (locator, regio, etc.) en houd wat ruimte over voor opmerkingen.

Vragen over het ontwerpen van een kaart kun je eventueel ook aan mij stellen, ik zal dan zien of ik, of iemand anders jou verder kan helpen.

Ik ontwerp heel af en toe een QSL kaart voor mensen en hier zal ik het nieuwste ontwerp plaatsen (dit is dan volgens de laatste inzichten gedaan, deels in overleg met de QSL manager). Nu de kaart van Vic, PA0VIC en daaronder een kaart van de JOTA te Steenwijk!:
PA0VIC-voorkant.jpg
PA0VIC-voorkant.jpg (37.69 KiB) 5196 keer bekeken
PA0VIC_achterkant_kleur.jpg
PA0VIC_achterkant_kleur.jpg (28.17 KiB) 5196 keer bekeken
01-jota_steenwijk_voorkant.jpg
01-jota_steenwijk_voorkant.jpg (125.7 KiB) 5108 keer bekeken
02-jota_steenwijk_achterkant.jpg
02-jota_steenwijk_achterkant.jpg (116.4 KiB) 5108 keer bekeken
:super: Link: Mijn QSL info (PE1RQM)
:super: Link: Links, QSL kaart printservices op mijn website
:super: Link: Zoek hier je QTH locator
:super: Link: Google "QSL card" op afbeeldingen zoeken
:super: Link: Vind hier je zones en regions
Plaats reactie