Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Gebruik eventueel SHIFT-KLIK om links in een nieuw venster of tabblad te openen

Zendamateurs moeten zichzelf identificeren, zodra ze een uitzending doen in de ether. Dat wordt verplicht gesteld door de overheden, om te weten wie er gebruik maakt van de ether en wie dat dan is. Tevens is het belangrijk, dat deze identificatie volgens een internationale standaard geschiedt. Het gebeurt niet zelden, dat de signalen van een zendamateur ook in het buitenland waarneembaar zijn. Sterker nog; op de korte golf is dat meestal zelfs de bedoeling!

Zendamateurs dragen roepletters (call) ter identificatie (zoals in mijn geval PE1RQM). In het geval van een spraakverbinding, moet ik dus bij het openen en sluiten van mijn uitzending deze roepletters noemen. Als ik "peee-eee-één-er-ku-em" roep, snappen ze er niets van aan de andere kant van de oceaan. Daar zouden ze maar zo "pie-ieee-one-arr-kju-em" kunnen roepen. Erger wordt het, als het een taal zou zijn die compleet anders is, dan onze taal. Spellen in het Nederlands telefoonalfabet zet ook geen zoden aan de dijk... Hoor je mij al roepen: "Pieter Eduard één Rudolf Quotiënt Maria"?

Zendamateurs moeten het NAVO Spellingsalfabet gebruiken. Mijn roepletters klinken dan zo: "Pappa Echo one Romeo Quebec Mike". Het wordt niet erg gevonden, als de "one" als "één" uitgesproken wordt in het geval van een lokale verbinding. Meestal past de zendamateur zich aan, aan het type verbinding: lokaal of internationaal. Maar omdat het NAVO spellingsalfabet internationaal gebruikt wordt, begrijpt men elkaar. Ook in geval van nood kan dit zeer belangrijk zijn. Het NAVO spellingsalfabet is verplichte examenstof voor (aankomende) zendamateurs.

Naast identificatie, is het ook belangrijk, dat gebruikte afkortingen internationaal gelijk zijn. Daarom wordt ook hiervoor dit NAVO alfabet gebruikt. In het Engels heet de NAVO overigens NATO en in Frankrijk noemen ze het de OTAN, om het internationaal maar eens "standaard" te houden.... :dizzy:

NAVO - Noord-Atlantische Verdragsorganisatie
NATO - The North Atlantic Treaty Organisation
OTAN - Organisation du Traité de l'Atlantique Nord

Het internationale spellingsalfabet:

A - Alfa
B - Bravo
C - Charlie
D - Delta
E - Echo
F - Foxtrot
G - Golf
H - Hotel
I - India
J - Juliett
K - Kilo
L - Lima
M - Mike
N - November
O - Oscar
P - Papa
Q - Quebec
R - Romeo
S - Sierra
T - Tango
U - Uniform
V - Victor
W - Whiskey
X - X-ray
Y - Yankee
Z - Zulu

0 - Zero
1 - One
2 - Two
3 - Three
4 - Four
5 - Five
6 - Six
7 - Seven
8 - Eight
9 - Nine


:super: Link: NAVO op Wikipedia
:super: Link: NAVO spellingsalfabet op Wikipedia
Gebruikersavatar
PA3FBF
.
.
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2007, 23:51
Contacteer:

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door PA3FBF »

Hoi Tjalling,

Zo af en toe moet ik onze postcode spellen aan de telefoon, maar met het NATO-alfabet wordt altijd verward maar vriendelijk om herhaling gevraagd :lol: Ik maak dan gebruik van jongensnamen en die worden dan altijd begrepen.

Wat me opviel: hier kan ik de Approach von Schiphol ontvangen (zeer handig voor temperatuur en dewpoint in QSOs) , en bij "9" zeggen ze altijd "niner"! Hoewel ze ook Q-codes gebruiken zoals "QNH".
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb vorige week de politie gebeld vanwege twee kinderen die al meer dan een uur in een auto zaten welke voor de ikea in de volle zon stond. Toen ik het kenteken doorgaf en mijn naam gebruikte ik het nato alfabet. Kwam er als antwoord: Oh, je bent ook politie ?
:lol:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door rbeckers »

Tjalling,

leuk dat alfabet. Ik gebruik het al heel lang. De Nato naamgeving van veel Russische onderzeeboten volgt het Nato spelalfabet. De gezonken Kursk bijv. was een Oscar klasse boot.


PA3FBF,

Niner wordt wel vaker gebruikt ipv nine.
Ik luister o.a. wel eens naar Approach en Atis.



Fred,

Ik ben nog nooit voor politie uitgemaakt, wel voor andere zaken. :wink:
Maar ik kan me de reactie wel indenken.

René
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door pc1l »

PA3FBF,

die approaches die hier van toepassing waren : altijd nine .. hi :) ( ook tower : nine ) maar sommige buitenlandse piloten doen het soms ( niner :( ) ??? goed of fout ???

Verder : ik heb het opgegeven om het NATO spellingsalfabet toe te passen indien het geen politie / AIR / MIL of gelijkaardig betreft ! Je blijft dan a.d. gang !

Fred,

Opmerkelijk : toen politie pas enkele jaren de NATO code toepaste was het soms van : kunt u even anders spellen ? Nu lukt het al vrij aardig bij de meesten. Er is vooruitgang :wink: .
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door PA2ET »

Er zijn nog vreemdere manieren om de cijfers te 'spellen'.
Kijk hier maar eens, halverwege de pagina onder digits:
http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_phonetic_alphabet
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hello Bissotwo Echo Tango!

Grappig :)
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door PA2ET »

Grappig niet? Het is een soort Angelsaksisch/Romaanse samentrekking, blijkbaar gaat het met getallen minder goed tussen de verschillende taalstromingen!
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door PD4U »

pc1l schreef: maar sommige buitenlandse piloten doen het soms ( niner :( ) ??? goed of fout ???
De basis van het spellingsalfabet is ondubbelzinnigheid, ofwel eenduidigheid. Vergissingen in de luchtvaart kunnen immers een dodelijke afloop hebben.

Stel dat een Duitse piloot "nein" zegt... en dit dus als "nine" kan worden geïnterpreteerd. Met het gebruik van "niner" is deze dubbelzinnigheid onmogelijk. Dus is "niner" noch goed noch fout, maar in mijn ogen wel beter dan "nine".

Marc

Tower: Flight delta one zero zero can you take runway nine?
D100: "nein!" (piloot spreekt b.v. uit paniek zijn moedertaal)
Tower: runway nine.
D100: Boem!!!
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door rbeckers »

Net even geluisterd naar ATIS (Automatic Terminal Information Service) op 124.575 MHz AM, luchtvaartband.
Niner wordt gebruikt, in dit geval voor de temperatuur.

René
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door pc1l »

rbeckers schreef:Net even geluisterd naar ATIS (Automatic Terminal Information Service) op 124.575 MHz AM, luchtvaartband.
Niner wordt gebruikt, in dit geval voor de temperatuur.

René
Ja, dat niner voor ATIS / WX wordt gebruikt, was mij ook bekend. Dat is al heel lang zo geregeld.

Luister eens naar approach en tower, dus daar waar de piloot rechtstreeks contact heeft met de verkeersleiding, ben eens benieuwd wat je dan hoort.

Gegroet, Leon.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door rbeckers »

Leon,

Tower op 119,475MHz gebruikt ook niner.

René
pc1l
.
.
Berichten: 132
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:40
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Het internationale spellingsalfabet (NAVO/NATO)

Ongelezen bericht door pc1l »

rbeckers schreef:Leon,

Tower op 119,475MHz gebruikt ook niner.

René
Perfect !
Plaats reactie