Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Net als bij veel andere marktsegmenten is er ook bij de verkoop in
amateurapparatuur de afgelopen jaren een opkomst in het aantal
webshops waar dezelfde artikelen ook te krijgen zijn. Een aankoop via
internet is makkelijk, het is vaak goedkoper, het is dikwijls snel en
bovendien zit er niet in iedere stad een winkel die amateurapparatuur
verkoopt, waardoor sowieso veel mensen de apparatuur al bij de
aanwezige winkels bestellen en dan laten opsturen.

Afbeelding

Webshops zijn dus aantrekkelijk op gebied van de prijs. Toch wil je soms
liever een portofoon of zendontvanger eerst in handen houden voordat je
tot de aanschaf overgaat. Hetzelfde geldt overigens voor accessoires en
ook voor onderdelen. Sommige winkels dienen daarbij soms ook nog als
ontmoetingsplek voor amateurs die er van heinde en ver op af komen.
Dit zijn functies van een niet-virtuele winkel die ook geld kosten, en dat
is waarvoor je betaalt in het iets duurdere bedrag dat je vaak bij een
'echte' winkel uitgeeft.

Een punt waar webshops op zouden kunnen bezuinigen is de after sales.
Het is zeker niet zo dat bedrijven op internet standaard niet goed zouden
zijn in reparaties, maar het is wel iets waarvan je je bij een
internetaankoop net als bij een gewone winkel van tevoren van moet
vergewissen. Wanneer je meer dan 1000 euro uitgeeft voor een
HF-transceiver wil je natuurlijk niet dat de reparatie van een klein defect
aan het apparaat een aantal maanden duurt of erger nog, niet vakkundig
wordt uitgevoerd. Maar goed, dergelijke ongelukken kunnen je natuurlijk
ook overkomen bij een 'gewone' winkel. Het is bij een webshop in ieder
geval, zo heb ik gemerkt, onpersoonlijker en soms veel lastiger wanneer
je een keer tegen een defect nieuw apparaat oploopt. Ook is het aan de
telefoon of via e-mail minder eenvoudig om iets van iemand gedaan te
krijgen dan wanneer je aan de toonbank tegenover zo iemand staat.

Ik heb zelf in de afgelopen jaren diverse aankopen bij webshops gedaan,
en daarnaast ook bij de winkels in amateurapparatuur die er nu nog zijn.
Ik wil met het bovenstaande dan ook niet zeggen dat het verkeerd is om
bij de vaak iets goedkopere webshops te kopen. Bovendien is het niet
bepaald een nieuw fenomeen. Denk bijvoorbeeld aan de legendarische
Joep Sterke, PA0UM, die vanuit zijn woonhuis in Huizen met Yanyosu
Elektronica natuurlijk al een webhop avant-la-lettre had.

Wel is het goed om bij iedere aankoop eens na te denken bij welke zaak
je je uitgave wilt gaan doen en niet standaard meteen een
internetbestelling te doen. Het is belangrijk dat er winkels overblijven. En
dat de winkels die er nog zijn niet, zoals al met diverse winkels eerder is
gebeurd, van de aardbodem gaan verdwijnen (of overschakelen op
alleen maar lichtshows en andere lullige disco-apparatuur). Wanneer
minder mensen bij de reële winkels kopen zullen ze namelijk in de
komende paar jaar zonder meer allemaal gaan verdwijnen. En dat
moment is waarschijnlijk helemaal niet zo ver meer van ons verwijderd
als de meesten van ons denken.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door fred101 »

Goed onderbouwd verhaal.
Als de winkels gaan verdwijnen is het hek van de dam en zou het wel eens erg lastig kunnen worden. Moet je alles ongezien kopen en per mail iemand service weigeren is veel makkelijker dan face to face.


Bij een winkel wil niet zeggen dat je iets goeds koopt onder druk van de concurrentie doen ook die soms gekke dingen en kunnen ook zooi, B-keus enz verkopen. In Nederland staat prijs nu eenmaal meestal voorop. Maar ook bij een webshop weet je het niet. OOk daar kan het goed of slecht zijn. In een winkel praat je met een verkoper en kun je wel een idee krijgen van wat je kan verwachten op het net niet.

Ik heb mijn eerste set via internet gekocht bij een winkel. Ik kreeg het verkeerde interface en de verkeerde balun. Je mag het terugsturen maar dat betekend een rit richting postkantoor en weer porto. Toen ging de set kapot en moest ik ermee naar een winkel voor verzekering-taxatie. Dan wordt het al lastiger want als die winkel ver weg zit staan de dichtbij gelegen winkels niet te juichen om je te helpen. Wat ik me kan voorstellen, uit hun oogpunt waren ze niet goed genoeg om het ding te kopen maar wel om de ellende op te lossen. Om te kopen was de afstand geen bezwaar maar nu wel.
Nu had ik hem daar gekocht omdat dat de enige was die hem toen op voorraad had (de N-amateur mocht naar HF dus kocht massaal de FT897)
Daarna kocht ik mijn motorzender bij een winkel gewoon door er heen te gaan. Goede uitleg, leuk dagje uit met Vic en dat ding gekocht. Bluetooth erbij besteld. Na een paar maanden nog geen bluetooth, contact opgenomen diverse malen, geen zicht op levering. Yaesu zelf gebeld: mijnheer die interface is gewoon leverbaar. Oftwel deze winkel importeert het zelf. Duits internetbedrijf gemailt na tip amateur, na 5 minuten mail terug, ze zouden wat dingen uitzoeken ivm headsets en keurig een dag later het antwoord, ding besteld en als de post geen fout had gemaakt had ik er geen week op hoeven wachten.
De winkel waar mij motorset vandaan kwam wilde echter niet mijn taxatie doen. Uiteindelijk na aandringen dat ik dan ook weer een andere zou kopen kon het maar dan moest hij daar blijven en kon ik hem later weer halen.
Toen op Aanraden van Ardi (PA0RDA) en Anne (PA3FYI) naar hilversum geweest omdat dat net zo ver was als de andere winkel en omdat we toch naar leeuwarden moesten om wat oude Yaesu's te halen. Taxatie was zo gepiept, aardige kerel en goede uitleg. Er stond een FT950 op zijn website die 2 maanden oud was en bij hem vandaan kwam. Met twee jaar garantie. Ik had dus op zondag al per mail gevraagd of hij wilde taxeren en dat ik die 950 wel wilde. Hij is pas dinsdag open en toen we daar om 10.00 uur waren (hij had voor de opening mijn mail gelezen) was hij net gebeld door iemand die die set gezien had en hem wilde kopen. Hij heeft toen gezegd dat er al een optie op was en hem voor mij vastgehouden. Dat vind ik goed van vertrouwen en netjes want hij had alleen mail.

Dus je ziet, goede ervaringen met internet en met winkels en omgekeerd.

Partikuliere internet aankopen is ook wisselend. Een murphy ongezien gekocht, zou werken , stonden foto's op van oa de binnenkant. Dat bleek achteraf niet van deze ontvanger en werken deed hij ook niet.
Een FT250. De foto die er stond was zeker niet van die set want die zelfde foto stond op de FT site. Bij bellen als testje daar over begonnen maar gewoon eerlijk antwoord, erheen geweest en leuk zaken gedaan. Een Wobbulator gekocht via internet. Prijs afgesproken, goed apparaat, werkte. Manual erbij, insteekunit zoals op de foto en kabel maar als ik die erbij wilde moest ik daar 20 euro extra voor betalen ????? en damn kreeg ik niet het originele manual maar een kopie. Beetje flauw. Een rolspoel gekocht bij een partikulier en zelfs mail gehad van de verkoper of ik hem goed had ontvangen en ik tevreden was. Werd gisteren nog gebeld door de man uit leeuwarden waar ik de FT's had gekocht. Of ik er blij mee was en alles goed werkte :-)
Maar bij dat oude spul is zijn er twee soorten verkopers. De liefhebber die na jaren verzamelen de nieuwe generatie wil "helpen" en een stukje geschiedenis wil veilig stellen. Vraagt vaak niet veel voor het spul maar verkoopt het ook niet maar zo aan je. Gaat veelal via het informele circuit en soms wordt je echt gekeurd/getest of het wel aan je besteed is en ik heb meegemaakt dat ik iets kocht terwijl zo'n man per mail het dubbele geboden had gekregen. De andere is de amateur handelaar, er op uit zoveel mogenlijk zeldzaams zo goedkoop mogenlijk in te kopen om het dan zo duur mogenlijk weer aan een mede verzamelaar te verpatsen. Nooit te beroerd om een je een nieuwe buis in doos te verkopen terwijl hij eigenlijk bedoeld een buis in een nieuwe doos, het hoeft niet eens de zelfde buis te zijn als op het doosje staat.

Ook daarin dus wisselende ervaringen.

Fred (die even last van typekramp krijgt :-) )
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

"Die winkel" in Hilversum is ok.

Tijdje geleden een X50N aangeschaft. Vriendelijk ontvangen, portofoonantenne werd nog aan een analyzer gehangen, eventuele VHF-UHF aankopen kunnen gelijk getest worden op 145.225 of PI2NOS :P

Verder ook goede ervaringen bij PD0JAN te Nijmegen. Al een hele tijd tevreden bezitten van een tweedehands FT-857 van hem en een maand geleden een FT-60 bij deze handelaar aangeschaft. Tot nu toe geen enkel probleem gehad met spullen van deze leverancier, en dat is ook te verwachten met de feedback van deze persoon op 2dehands.nl :)
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik ben een combishopper :sneaky2:
Soms ga ik voor de prijs, soms voor het gemak, soms voor de service, soms voor een uitje.... Maar het meeste van mijn HAM apparatuur is gewoon in winkels gekocht en al mijn computerapparatuur komt van webshops. Beetje traditie hier :)

Een overzicht van winkels kan men eventueel hier vinden op mijn website (gewoon en webshop): http://www.pe1rqm.nl/links_winkels.php (shift klik voor nieuw venster). Deze lijst wordt regelmatig bijgewerkt. Links naar winkels die nog niet vermeld staan, zijn welkom!

Fabrikanten heb ik hier staan: http://www.pe1rqm.nl/links_fabrikanten.php
PA0ETE
.
.
Berichten: 72
Lid geworden op: 21 nov 2007, 15:04
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door PA0ETE »

Deze twee staan er niet bij:

http://www.ttelectronics.nl/

http://www.dickbest.nl/

Teun, de eigenaar van TT electronics is een vriend van mij :-)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bedankt voor de tip John!
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door rbeckers »

Ik koop veel elektronica spullen bij webwinkels omdat er al jaren weinig gewone elektronica winkels in de buurt zijn.
Vooral voor meetapparatuur en speciale zaken hoef ik een gewone winkel niet te proberen.
Iets korter dan Fred zijn verhaal. :wink:

René
Gebruikersavatar
Michel-nl
.
.
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:40
Locatie: Boornbergum (Fryslân)
Contacteer:

Re: Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door Michel-nl »

weet ik er ook nog een winkeltje die in drachten inmiddels een begrip en onmisbaar is geworden.

http://www.erha-electronica.nl/
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bedankt voor de tip Michel :)
Ik heb in Drachten op de MTS gezeten, dus vraag ik me nu af, of deze winkel 10 jaar geleden niet een andere naam had :?:
Hij komt me namelijk bekend voor, hi
Gebruikersavatar
Michel-nl
.
.
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:40
Locatie: Boornbergum (Fryslân)
Contacteer:

Re: Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door Michel-nl »

ja dat klopt idd, deze winkel heeft vroeger altijd Tandy geheten en was onder die naam altijd erg bekend in deze regio.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Dat is inderdaad de winkel Michel! Daar ben ik als "tiener" veel geweest, zo halverwege de jaren 90. Zo kenden we al dat soort winkeltjes wel in Drachten. Maar leuk te zien dat deze winkel er nog steeds is, zei het onder een andere naam.
Gebruikersavatar
Michel-nl
.
.
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:40
Locatie: Boornbergum (Fryslân)
Contacteer:

Re: Kopen bij een webshop of bij een 'gewone' amateurwinkel?

Ongelezen bericht door Michel-nl »

jep dit is een nostalgisch winkeltje die vele amateurs gekend hebben en nu nog kennen. want het wordt nog steeds zeer druk bezocht.
en je weet dat het winkeltje niet al te groot is :P
Plaats reactie