50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Hoi hoi,


Ik heb een vraag over stroom wat uit een Taser komt als de gebruiker de trekker overhaald om een mens uit te schakelen.
Ik weet niet of ik in de juiste sub rubriek zit, indien onjuist, vind ik het wel weer terug in de juiste rubriek, neem ik aan.
In mijn jonge jaren leerde ik dat stroom vanaf 220 volt gevaarlijk is en zelfs dodelijk.
Zeker als je 50.000 volt door je heengaat.
Nu hoor en lees ik vaak dat een Agent een Taser kan gebruiken om een verdachte tot staan te brengen en zelfs ermee kan dwingen om de verdachte op de knieën te krijgen.
Als je doordeweeks vanaf 19.00u. op Rtl7 kijkt naar het programma Politie op je hielen, dan zie je dikwijls dat zo'n Agent een Taser gebruikt waaruit electrodendraadjes komen die een spanningsveld van 50.000 volt in een mens lichaam produceerd, desondanks dat er dan zoveel stroom door de mens gaat, waarbij de mens alleen maar tijdelijk verlamd is, verbaasd het mij dat ze niet dood zijn.
Ik zou dan ook graag willen weten hoe het komt dat ondanks 50.000 volt dodelijk is en door je lichaam heengaat indien je geraakt word door zo'n Taser, je het overleefd.?
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Niet de spanning, maar de hoeveelheid stroom door je lichaam is gevaarlijk.
(spanning druk je uit in Volt, stroom in Ampere).
> 40mA (m=milli = 1/1000ste) is al gevaarlijk.

Als je over 220V praat, praat je dus over spanning. Niet over stroom. Maar als je met je lichaam aan die 220V hangt, gaat er een stroom lopen naar aarde. En dat is gevaarlijk. Je lichaam en alles wat tussen je lichaam en de aarde zit (vloer, schoeisel, etc) bepaalt de mate van geleiding en dus de stroom die er gaat lopen.

Bij die taser hebben ze de spanning welliswaar heel hoog gemaakt, maar de stroom is begrenst (in dat apparaat) op een veilig niveau. Zo werkt schrikdraad ook.
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: 50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door pb1sam »

Het is niet alleen dat,
maar zolang de stroom niet voorbij je hart komt kan is het niet dodelijk.
De spanning van de taser komt op het ene metalen deel je lichaam in,
en aan het andere metalen deel het lichaam weer uit.
Zolang de taser niet in de buurt van de hartstreek wordt gebruikt
kan het niet zoveel kwaad.
Natuurlijk is het wel zo, dat als er genoeg stroom loopt,
er wel brandwonden kunnen ontstaan.
Maar met een tasertje die op een batterijtje werkt valt dat allemaal wel mee.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: 50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Hoi,


Ik begrijp jullie uitleg, mijn dank hiervoor.
Maar ook al word de spanning dan terug gebracht naar een veilige spanning, toch zou ik er niet mee te maken willen hebben, ik ga nog liever met zo'n Agent op de vuist, bijwijze van spreken, dan dat ik zo'n lading door mij heen krijg.
Het idee, brrrrr
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het is dan ook niet het meest vriendelijke wapen Peter :) Je moet ook wel heel wat op je kerfstok hebben voordat ze dat op je afvuren. Het is een oplossing die handig is als de wapenstok of pepperspray niet meer toereikend is, maar waarbij ze nog net niet hoeven te schieten.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: 50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Daar heb je wel gelijk in, Tjalling.

Gelukkig zoeken ze mij niet.
Mvrgr., Hobbyist
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Tjalling PE1RQM schreef:Bij die taser hebben ze de spanning welliswaar heel hoog gemaakt, maar de stroom is begrenst (in dat apparaat) op een veilig niveau. Zo werkt schrikdraad ook.
Ik raak toch liever schrikdraad aan dan dat ik getaserd wordt...

Veilig is een relatief begrip, veilig betekent hier "enigszins veilig voor mensen van goede lichamelijke gesteldheid". In combinatie met drugs, hartritmestoornissen e.d. kan het zo een ander verhaal worden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Taser_safe ... _Taser_use
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: 50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Ik raak ze liever beide niet aan, maar ik kan wel met je gedachte meegaan, een schrikdraad aanraken is ook minder pijnlijk dan het andere.
Gelukkig mag de Nederlandsche Politie niet zomaar de Taser gebruiken, moet er niet aandenken als dat wel had gemogen, want er zitten gasten bij die dat graag zouden doen.
Mvrgr., Hobbyist
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: 50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door pe1br »

Hobbyist schreef: Gelukkig mag de Nederlandsche Politie niet zomaar de Taser gebruiken, moet er niet aandenken als dat wel had gemogen, want er zitten gasten bij die dat graag zouden doen.
Als je staande gehouden wordt door de politie heb je die instructies gewoon te volgen, ook als je niets gedaan hebt.
Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 agent is die tegen jou zegt "ga plat op de grond liggen dan zal ik even me taser op je afschieten".

Op het moment dat jij probeert weg te komen mag de politie van mij alles gebruiken om je alsnog staande te houden.
Helaas maken de wetten in Nederland het veel te lastig voor een agent, zijn eigen veiligheid zou altijd voorop moeten staan en niet de veiligheid van de arrestant.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: 50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door Hobbyist »

pe1br schreef:
Hobbyist schreef: Gelukkig mag de Nederlandsche Politie niet zomaar de Taser gebruiken, moet er niet aandenken als dat wel had gemogen, want er zitten gasten bij die dat graag zouden doen.
Als je staande gehouden wordt door de politie heb je die instructies gewoon te volgen, ook als je niets gedaan hebt.
Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 agent is die tegen jou zegt "ga plat op de grond liggen dan zal ik even me taser op je afschieten".

Op het moment dat jij probeert weg te komen mag de politie van mij alles gebruiken om je alsnog staande te houden.
Helaas maken de wetten in Nederland het veel te lastig voor een agent, zijn eigen veiligheid zou altijd voorop moeten staan en niet de veiligheid van de arrestant.

Zeg Pipo, spoor jij eigenlijk wel helemaal.
Dit zijn dingen wat je persoonlijk in mijn gezicht moet zeggen, dan....
Het is maar goed dat ik niet weet hoe je eruit ziet, idioot, anders had ik je even manieren geleerd, idioot.
Mvrgr., Hobbyist
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: 50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door pb1sam »

Hobbyist schreef: Zeg Pipo, spoor jij eigenlijk wel helemaal.
Dit zijn dingen wat je persoonlijk in mijn gezicht moet zeggen, dan.....
Het is maar goed dat ik niet weet hoe je eruit ziet, idioot, anders had ik je even manieren geleerd, idioot.
:lol: :lol: Het lijkt hier wel kanaal 14 :lol: :lol:
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: 50.000volt uit Taser t.o.v. mens

Ongelezen bericht door rbeckers »

Netjes blijven!!!

Anders moet ik nog meer verwijderen.


René
Plaats reactie