Examen F en N 7-3-2012

Voor als je het niet in een andere rubriek kwijt kunt
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door PA8C »

Na 31 jaar novice amateur te zijn geweest heb ik vorig jaar besloten om met de studie voor de full license te beginnen.
Om precies te zijn ben ik in maart 2011 begonnen met de wekelijkse cursusavonden te bezoeken. Eerst in Nederhorst den Berg in het welbekende NERA gebouw wat toen in gebruik was bij PI4RCG. Na de zomervakantie moest er in september 2011 plotseling verkast worden naar een andere locatie omdat het NERA gebouw verkocht was aan een nieuwe eigenaar. We zijn toen in het bedrijfspand van Dennis (PE1NOB) in Hilversum terecht gekomen waar we nu nog steeds zitten. We zijn op 7 maart 2012 met vijf examen kandidaten van die groep naar Amersfoort getogen om 's-morgens om 11.00uur met drie kandidaten het F-examen af te leggen. Om ongeveer 12.30uur waren alle drie de F-deelnemers klaar met het examen en om 13.00uur is de antwoordenlijst uitgedeeld. Iedereen snel de antwoorden nagekeken en al snel bleek dat alle drie het F-examen met goed gevolg hadden afgelegd. Dat was dus mooi want 's-middags om 14.00uur gingen uit dezelfde groep nog twee kandidaten op voor het N-examen. Rond een uur of vier werd ik gebeld door onze cursusleider PA0WST dat één van die kandidaten het helaas niet had gered. De andere kandidaat was dus wel geslaagd wat het totale resultaat op 90% geslaagden bracht. Voorwaar een mooi resultaat na een jaar van zeer relaxed studeren. Per week 2 uurtjes cursus volgen en dan thuis nog eens een uurtje of 4 per week eraan besteden en dan moet het relatief eenvoudig zijn om op te gaan voor het examen. Ik heb het in ieder geval als zeer positief ervaren om in een groep alle leerstof op te kunnen nemen en om van elkaar te leren. Ik kan een ieder die serieus voor de F-licentie wil gaan dit zeker aanbevelen. Over een week of drie ga ik mijn 31 jaar oude PD0LUR call aan de wilgen hangen. Ik zal dan hier wel laten weten wat de nieuwe call is geworden.
Als bijlage bij deze post tref je het F-examen en het N-examen aan van 07-03-2012.

73, Stan/PD0LUR (nu nog wel!)
20120307 F-Examen.pdf
F-Examen 07-03-2012
(6.3 MiB) 1238 keer gedownload
20120307 N-Examen.pdf
N-Examen 07-03-2012
(2.82 MiB) 1264 keer gedownload
Laatst gewijzigd door PA8C op 12 mar 2012, 13:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: N-examen toegevoegd als bijlage
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: F-examen 7-3-2012

Ongelezen bericht door pb1sam »

Hoi Stan,

Gefeliciteerd, en bedankt voor het delen van het examen.
Kan ik eens kijken of ik er ook nog iets vanaf weet na 14 jaar. ;-)
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: F-examen 7-3-2012

Ongelezen bericht door rbeckers »

Gefeliteerd! :clap:

René
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: F-examen 7-3-2012

Ongelezen bericht door PA8C »

Allen hartelijk dank voor de felicitaties.

Inmiddels heb ik ook het N-examen van 07-03-2012 toegevoegd als bijlage.
Ik moet zeggen dat dit Novice examen best wel een beetje een pittige is.
Er zitten veel vragen in die ik nog niet eerder in een dergelijk examen heb gezien.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
pa7ml
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2008, 22:40
Roepletters: pa7ml
Locatie: Breukelen
Contacteer:

Re: Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door pa7ml »

Hoi Stan,

Gefeliciteerd met het behalen van de F Machtiging. :gift: Mooi man! :D Ben wel benieuwd wat je nieuwe roepletters gaan worden.
Het is wel herkenbaar wat je schrijft. Ik was jaren out of hobby, maar werd uitgedaagd door Peter, pa3cnx.....en met succes geslaagd. Ik was op cursus bij Johan, pa3ger, bij de VRZA Utrecht. Hier ging ik met veel plezier naar toe. Trouwens, ik moet toch echt eens langskomen in Woerden.....

Gegroet van Michel pa7ml
Member van de B.R.A. (Breukelense Radio Amateurs) http://www.de-bra.eu/

p.s
Ja je leest het goed, de B.I.G. bestaat niet meer, maar heet nu de BRA!!!
Michel - PA7ML
73
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door PA8C »

Dank Michel voor de felicitaties.
Inderdaad héél herkenbaar wat je schrijft!
Van BIG naar BRA, hmm beetje ongelukkig als je het naar 't Engels vertaalt.
A.s. donderdag 15 maart ben je van harte welkom in Woerden en hebben we een lezing.
Voor het onderwerp zie de website van Veron A66 en wanneer wij vereenigingsavond hebben.
Anders zal het weerzien waarschijnlijk wel op Hemelsvaartdag gaan lukken in Laag Soeren. (of was het nou Hoog Soeren?)
Anyway, we gaan elkaar tegenkomen.
De call weet ik waarschijnlijk binnen een week of twee en zal ik hem hier meedelen.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door PA8C »

Maandag een meldingsformulier van de website van het AT downloaded voor een nieuwe melding F-registratie.
Ingevuld, ondertekend en dinsdag 20 maart op de post gedaan naar Groningen.
Woensdag even ingelogd met mijn DigiD en zie, er staat in mijn gegevens dat ik het F-examen heb afgelegd.
Exact 14 dagen na het examen staat deze infomatie dus opgenomen in het register van het AT.
Een digitale melding krijg ik niet voor elkaar omdat er een foutmelding word getoont die zegt dat ik maar één registratie kan hebben.
Een beetje een vreemde zaak want ik heb toch een vermelding dat het F-examen behaald is.
Wat mij is opgevallen, na veelvuldig zoeken welke procedure te volgen na het examen, is dat er totaal geen informatie over te vinden is.
Noch op de website van het AT of de Stichting Radioexamens is er iets over te vinden. Het enige wat ik heb kunnen vinden is iets over een tijdspanne van twee a drie weken in de examregeling.
Gewoon maar weer afwachten is denk ik het advies en zien welke reactie er op mijn melding via de post komt.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
zwembroek
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2011, 02:12
Roepletters: PE2J
Locatie: Hattem

Re: Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door zwembroek »

Dag Stan,

Als je inlogt bij het AT, dan moet je niet direct op wijzigen drukken.
Zodra je inlogt druk je op 'MIJN GEGEVENS' Onder het kopje registratie amateur staat je registratienummer. Daar kun je opklikken. Dan kom je op een pagina waarin onderin "WIJZIGEN" staat. Nu kun je jou call veranderen.

Wat jij probeerde gaf bij mij ook een foutmelding.

73,

Johan
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door PA8C »

Hartelijk dank voor deze waardevolle informatie Johan.
Inderdaad werkte het bij mij nu ook.
Wat stom dat ze er niet eens een kleine hulp bij zetten van het AT!
Zojuist dus succesvol PA8C geregistreerd.
PD0LUR is dus vanaf heden PA8C geworden.
Nu begint dus pas het echte feest om alles wat op PD0LUR staat te wijzigen naar PA8C.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

PA8C
Gefeliciteerd Stan. Het is even wennen, want LUR(retje) zat er zo ingebakken :)
Nou nog die 2450 Google hits langs gaan om te zien wat je nog kunt wijzigen, hi

Succes met je F! Nou kan die PWR knop eindelijk eens naar rechts :)
pe5jw
.
.
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2007, 23:32

Re: Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door pe5jw »

Stan gefeliciteerd mooie call :clap:
Groet,

Joeri
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door PA8C »

Dank je Joeri.
Ik heb er wel even nagedacht en kwam toen tot deze call.
Ten eerste omdat het lekker loopt in CW, ten tweede omdat het mijn eerste initiaal is en ten derde omdat er in onze contest groep een PA8A en een PA8F zitten en ik dus nu de derde PA8-call ben. hi
Nu alle limieten van de Novice registratie weggevallen zijn kan ik eens lekker gaan experimenteren op wat andere HF banden.
Vandaag o.a. 18MHz geprobeerd en dat werkte al lekker naar Aziatisch Rusland, dus de ZS6BKW doet het daar prima.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
pd0ms
.
.
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 nov 2012, 22:04

Re: Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door pd0ms »

Hallo

IK ben nieuwe op het forum en ben ook bezig om het N te halen.
Sinds kort hier de boeken liggen

Heb het N examen 7-3-2012 wat hier staat 2 x gemaakt
Eerste keer te veel fout een 1,5 later weer gemaakt toen alles goed :D

Wat bij mij fout gaan is het uitrekenen

Heb wat gelezen in het boek maar denk dat ik veel examens ga maken en waar het fout gaat in de boeken kijken en dan later het examen weer op nieuw maken een paar uur later of een dag en dan kijken of ik dan zo volgend jaar het examen goed kan afleggen
Heeft er verder nog iemand tips voor mij??
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door PA8C »

Hallo Michel,

Ik heb twee tips voor je.
1). Met een examen maken, dat nazien en enige tijd later nog een keer maken en dan veel minder foute antwoorden te hebben ben je bezig om vragen uit het hoofd te leren. Doe dat niet en probeer het onderwerp van de vragen die je fout hebt beantwoord op te zoeken in de leerstof. De antwoorden van de betreffende examenvragen staan bij een volgend examen weer in een andere volgorde dus kom je al gauw uit op weer een gokje.

2). Probeer de leerstof te begrijpen, dan heb je er later ook nog wat aan. Bij rekenproblemen kan je altijd de hulp vragen via dit forum of een andere amateur kan je daarmee verder helpen. Een goede rekenmachine die in ieder geval de 1 gedeeld door functie bezit is zeker een aanrader en mag mits die niet programmeerbaar is op het examen worden gebruikt.

Ik heb tijdens de cursusavonden (opleiding F) die ik gedurende één jaar heb bezocht al mijn aantekeningen uitgewerkt en die heb ik gedeeld via e-mail met mijn medecursisten. Die waren er altijd lovend over en het heeft hun ook geholpen als naslagwerk.
Oh ja, Google is je vriend want daar kun je ook meestal antwoorden vinden op vragen betreffende rekenproblemen.
Heel veel succes met de studie en bedenk dat als je gemotiveerd bent het veel makkelijker zal gaan.

73, Stan/PA8C

PS Hieronder tref je mijn aantekeningen aan die ik gedurende de cursus heb gemaakt.
F-Cursus aantekeningen.pdf
Aantekeningen F-cursus
(2.39 MiB) 947 keer gedownload
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Examen F en N 7-3-2012

Ongelezen bericht door rbeckers »

Hallo Michel,

Welkom en succes.

Stel vragen en oefen.

René
Plaats reactie